در پاسخ به نارضایتی دامداران نرخ هر کیلو‌گرم شیر 18 هزار تومان اعلام شد

دامدارها زیر بار گرانی نهاده‌ها و افزایش هزینه‌ها

آخرین قیمت‌گذاری شیر در اردیبهشت ۱۴۰۲ بود که قیمت شیر درب دامداری ۱۵ هزار تومان اعلام شد. اکنون بیش از یک‌سال‌ونیم از این قیمت‌گذاری می‌گذرد و قیمت شیر تغییری نکرده است.

امین محمودی
خبر‌نگار


طی هفته‌های گذشته دامداران اعتراضات زیادی را به پایین بودن قیمت شیر و عدم افزایش قیمت آن در سال‌جاری وارد کردند، به طوری که آنها معتقدند قیمت نهاده‌های مورد نیاز خود و یا خوراک دام‌هایشان با افزایش قابل توجهی روبه‌رو بوده و دیگر 15 هزار تومان نمی‌تواند قیمت مناسبی برای خرید هر کیلو گرم شیر از آنها باشد.

چالش افزایش هزینه‌های جانبی
در همین خصوص هانی عزیزی، یکی از این دامداران می‌گوید: قیمت یونجه از ۷ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسیده ولی شیر همچنان کیلویی ۱۵ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود و افزایش قیمتی در آن انجام نشده است. همچنین، هزینه‌های دارو و ملزومات دامداری بشدت افزایش یافته است. وی افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد با احتساب هزینه‌های تولید هر کیلو شیر زیر ۲۳ هزار تومان برای دامدار از نظر اقتصادی صرفه ندارد. این یعنی اگر قرار باشد قیمتی پایین‌تر بفروشیم، ضرر خواهیم کرد و ترجیح می‌‎دهیم اساساً شیری تولید نکنیم. در این شرایط مجبور به کشتار گاو‌های شیرده برای امرار معاش و تأمین هزینه‌های گاوداری هستیم.
اما بد نیست بدانیم در سال 1400 قیمت هر کیلو گرم شیر 6 هزار تومان، در سال 1401 این میزان 12 هزار تومان، در سال گذشته تاکنون نیز 15 هزار تومان بوده است و حال قرار است این قیمت افزایش یابد.
آخرین قیمت‌گذاری شیر در اردیبهشت ۱۴۰۲ بود که محمد علی نیکبخت، وزیر سابق جهاد کشاورزی اعلام کرد قیمت شیر درب دامداری باید ۱۵ هزار تومان باشد. اکنون بیش از یک سال و نیم از این قیمت‌گذاری می‌گذرد و قیمت شیر تغییری نکرده است. این در حالیست که هزینه‌های انرژی، دستمزد، واکسن، دارو و علوفه، به‌طور چشمگیری افزایش یافته است .همچنین شورای «قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی» قرار بود در اردیبهشت ماه امسال قیمت جدید را مشخص کند و سپس توسط ستاد تنظیم بازار کشور مصوب و توسط وزیر ابلاغ شود، اما امسال این روند متوقف شد، از این رو شایسته است شرایط به گونه‌ای باشد که دامداران و تولیدکنندگان هم از تولید پشیمان نشوند.

افزایش قیمت ابلاغ می‌شود
۳۲ قلم کالای اساسی در شورای «قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی» از سوی اعضا تعیین و توسط رئیس شورا ابلاغ رسمی می‌شود.
پیش از تعیین کابینه دولت چهاردهم، تشکل‌ها به دنبال تعیین تکلیف نرخ جدید شیر خام درب دامداری‌ها در سال جدید بودند. با معرفی غلامرضا نوری قزلجه به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی، وی اعلام کرد پس از رأی اعتماد، قیمت دو محصول گندم و شیر را مشخص خواهد کرد. فرهاد اکبری رئیس اتحادیه دامداران ایران اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده که نرخ شیر خام ظرف چند روز آینده با قیمت هر کیلوگرم 18 هزار و 100 تومان ابلاغ می‌شود. وی افزود: مقرر شده بود که نرخ شیرخام در اردیبهشت ماه سال‌جاری با این قیمت با چربی 3.2 درصد ابلاغ شود اما با بروز حادثه برای رئیس ‌جمهور شهید دولت سیزدهم، نرخ جدید دیگر ابلاغ نشد.
همچنین رئیس انجمن صنفی گاوداران از افزایش قیمت شیر و ابلاغ قیمت جدید طی روزهای آتی خبر داد.‌ سید احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه براساس مذاکرات صورت گرفته با وزیر جهاد، قیمت مصوب شیر خام طی روزهای آتی ابلاغ می‌شود، اظهارکرد: نرخ کنونی مصوب هر کیلو شیرخام در دامداری ۱۵ هزار تومان است که با افزایش ۳ هزار تومانی به ۱۸ هزار تومان رسیده است.

امکان چالش در بازارگوشت قرمز
جواد آزاد، مدیر عامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور نیز درباره وضعیت نرخ شیر خام گفت: موضوع از ابتدای سال از سوی تشکل‌ها در حال پیگیری است. نرخ خرید تضمینی گندم مصوب و از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد. در ادامه منتظر ابلاغ قیمت جدید شیر خام درب دامداری‌ها هستیم که اردیبهشت ماه به مبلغ ۱۸ هزار تومان در هر کیلو گرم مصوب شده است. وی افزود: دیرکرد ابلاغ قیمت شیر باعث می‌شود تا دامداران متضرر شوند زیرا در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات لبنی، مطالبات آنها را ۱۰۰ روز می‌پردازند. وی ادامه داد: دامدار نیز برای تأمین نقدینگی مورد نیاز و خرید نهاده‌های دامی برای خوراک دام‌ها در فصل زمستان ناچار است گوساله‌ها را به فروش برساند که در ادامه با کاهش جمعیت دام‌های مولد، وضعیت بازار گوشت قرمز پر چالش‌تر از امروز خواهد شد.

 

برش

شفاف‌سازی روند قیمت
با تعیین نرخ جدید 18100 تومان برای شیرخام، 20 درصد نسبت به قیمت قبل، گران‌تر شده است. اما شیر خام حدود 70 درصد در قیمت تمام شده محصولات لبنی تأثیر دارد یعنی افزایش جدید شیر خام تنها 14 درصد در قیمت تمام شده لبنیات مؤثر است.‌ بر اساس اعلام مجله علمی ساینس، ترکیه توانسته با افزایش بهره‌وری و مدیریت هزینه‌ها در واحدهای دامداری، هزینه‌ها را تا 15 درصد کنترل کند. گفتنی است قیمت شیر در خرده‌‌فروشی‌ها بر اساس گزارش مرکز آمار روند صعودی داشته و از ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان به ۳۴ هزار و ۱۰۰ تومان (شیر پاستوریزه ۹۰۰ میلی لیتری) رسیده است.