تأمین مالی کم ریسک در بازار سرمایه محقق می‌شود

گره‌گشایی از چالش نقدینگی شرکت‌های کوچک بورسی

اوراق مرابحه سهام در شرایط رونق بازار سهام می‌تواند به عنوان بازوی کمکی در راستای تأمین مالی شرکت‌‌های سرمایه‌‌گذاری و هلدینگ‌ها عمل کند و به کسب سودآوری و بازدهی مناسب این گروه از شرکت‌ها در شرایط رونق بازار کمک کند.

ایلیا پیرولی
خبرنگار


اعلام انتشار اوراق مرابحه تا سقف حداکثر ۲۰۰ میلیارد تومان و با سررسید حداکثر ۱۸ ماهه از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، این پرسش را مطرح می‌کند که آیا این ابزار می‌تواند شرکت‌های کوچک بازار سرمایه را از نوسان‌های التهاب‌گونه بازار سرمایه در امان نگه دارد؟ چند روز پیش، وحید روشن‌قلب، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: شرکت‌هایی که درخواست انتشار اوراق مرابحه با حداکثر ۲۰۰ میلیارد تومان و با سررسید حداکثر ۱۸ ماهه دارند، می‌توانند از شرایط جدید اوراق برخوردار شوند.

کارکرد قابل توجه
شاید یکی از پرریسک‌ترین بازارهای پولی و مالی، بازار سرمایه است. آنجا که در هنگامه رکود نقدینگی و سرمایه از آن خارج می‌شود و در هنگام رونق آن، همه سهامداران نیازمند نقدینگی برای توسعه فعالیتشان هستند. در این میان شرکت‌های کوچک همواره در هر دو شرایطی که گفته شد، نیازمند تأمین مالی هستند تا ریسک‌پذیری‌شان بشدت کاهش یابد. در این میان اوراق مرابحه می‌تواند تضمین کننده تأمین مالی این‌گونه شرکت‌ها در دوران رکود یا کسب سودآوری بیشتر در دوران رونق باشد. گزاره‌ای که این روزها بشدت شرکت‌های کوچک در بازار سرمایه که دچار نوسان‌های زیادی است، نیازمند آن هستند.
شرکت‌هایی که عموماً برای تأمین سرمایه در گردش خود نیازمند مبالغ کوچک‌تر هستند، بتوانند با سهولت بیشتری اقدام به انتشار اوراق کنند.
منابع مورد نیاز برای تأمین مالی شرکت‌ها قابل توجه بوده و زمانی که با اخذ اعتبار از کارگزاری‌ها اقدام به خرید سهام می‌شود، الزام به تسویه اعتبارهای دریافتی در سررسید مشخص و در بازه زمانی کوتاه، باعث فشار عرضه در بازار سرمایه می‌شد که با تأمین مالی از طریق انتشار اوراق مرابحه سهام با توجه به بازه بلندمدت آن، علاوه بر اینکه بازار سرمایه مورد تهدید قرار نخواهد گرفت بلکه به توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری بلندمدت نیز کمک شایانی خواهد کرد.

ابزاری نوین و کار آمد
اوراق مرابحه به‌عنوان یکی از روش‌های تأمین مالی کم ریسک در بازار سرمایه شناخته می‌شود. این اوراق سرمایه‌گذاران را به بنگاه یا نهادی که به نقدینگی نیاز دارد متصل می‌کند و از این طریق هر دو طرف معامله به هدف خود که به‌ترتیب کسب سود و تأمین مالی است، دست می‌یابند.اور‌اق مرا‌‌بحه، ابزاری نوین و کارآمد در نظام مالی اسلامی است که به عنوان جایگزینی برای او‌ر‌اق قرضه سنتی، راه خود را به بازارهای مالی کرده است. اور‌‌اق مرابحـه به دلیل ساختار مشارکتی خود، امکان مشارکت در دارایی‌های مالی را به سرمایه‌گذاران می‌دهد. همچنین، این اور‌‌اق به دلیل قابلیت نقل و انتقال در بازار ثانویه، انعطاف‌پذیری لازم برای مدیریت نقدینگی را به سرمایه‌گذاران می‌بخشد. خریدار کالا می‌تواند با انتشار او‌‌راق مرابحه با قیمت اسمی و سررسید معین، این اور‌اق را به‌جای پرداخت وجه نقد، در اختیار فروشنده قراردهد. فروشنده قیمت تمام شد‌ه کالا را که شامل قیمت خرید، هزینه‌های حمل‌و‌نقل، نگهداری و سایر هزینه‌های مربوطه است با درصد مشخصی سود به اطلاع خریدار می‌رساند و معامله در صورت توافق شکل می‌گیرد.

 

برش

کمک به رفع رکود
 به هر حال، اوراق مرابحه سهام در شرایط رونق بازار سهام می‌تواند به عنوان بازوی کمکی در راستای تأمین مالی شرکت‌‌های سرمایه‌‌گذاری و هلدینگ‌ها عمل کند و به کسب سودآوری و بازدهی مناسب این گروه از شرکت‌ها در شرایط رونق بازار کمک کند. اوراق مرابحه در موقعیتی که بازار با رکود مواجه می‌شود می‌تواند ابزاری مؤثر به منظور خروج از چنین شرایطی باشد و به حمایت از بازار سهام نیز در شرایط رکودی کمک کند.