صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و شانزده - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و شانزده - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

«فرصت محوری» رویکرد دیپلماسی اقتصادی دولت چهاردهم

گزاره «فرصت محور» که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب در مانیفست سیاست خارجی خود مورد توجه قرار داده است، فارغ از رویکرد سیاست خارجی «منافع محور» دولت سیزدهم نیست که پیشتر در قالب دیپلماسی اقتصادی مورد پیگیری قرار گرفته است.
پزشکیان با تصریح اینکه سیاست «فرصت محور» را با هدف ایجاد تعادل در روابط با همه کشورها دنبال خواهد کرد، تمایل دولت خود برای تقویت روابط با کشورهای همسایه و منطقه را برجسته کرده است؛ سیاستی که در خدمت توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای جهان قرار می‌گیرد و به ارتقای روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه توجه ویژه دارد.
این مهم یکی از سیاست‌های اصولی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید کشور بود که در دوره کوتاه مسئولیت خود مورد توجه قرار داد. دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در مسیر هم‌افزایی میان مناسبات سیاسی و تعاملات اقتصادی در دستور کار قرار گرفت که الگوی مناسبی برای تحقق همگرایی اقتصادی منطقه‌ای به شمار می‌رفت و در روند اجرای خود به افزایش دوبرابری حجم کنونی تبادلات اقتصادی انجامید.
امضای قراردادهای پرشمار با کشورهای مختلف زیر سایه تعاملی که دستگاه دیپلماسی بواسطه رویکرد متوازن خود در پیش گرفت به تردید بسیاری از کشورها، مؤسسات و نهادهای اقتصادی منطقه برای هدفگذاری در بازارهای پررونق ایران فارغ از تحریم‌های امریکایی پایان بخشید و توانست سناریوی فشار اقتصادی کشورهای منظومه غرب را که با هدف عقب راندن ایران از مواضع اصولی خود در عرصه سیاسی به اجرا درآمده بود، بی‌اثر سازد.
توضیحات روز گذشته مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی در حاشیه «نمایشگاه ۱۰۲۰» روز تلاش جهادی از به ثمر رسیدن این سیاست حکایت می‌کرد. صفری با یادآوری اهمیت عضویت ایران در بریکس و شانگهای به جذب سرمایه‌گذاری خارجی گسترده در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: ما در حوزه اقتصادی و ترانزیت پنج آلترناتیو برای کریدور شمال و جنوب داریم. امسال ما ۱۷ و نیم میلیون تن ترانزیت داشتیم و ۱.۷ میلیارد دلار درآمد ارزی به دست آوردیم. هرچه این ابزارها بیشتر شوند درآمد ارزی ما هم بالاتر می‌رود.
او با بیان اینکه وقتی فعالیت را در حوزه دانش‌بنیان‌ها شروع کردیم، حجم درآمدی ۳۰۰ میلیون دلار بود و امروز به ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است‌، ادامه داد: برای اینکه تثبیت بازار داشته باشیم خانه‌های فناوری را در ۱۲ کشور ایجاد کردیم که نمایشگاهی از تولیدات دانش‌بنیان ما در کشورهای مختلف است که قرار است تا پایان سال به ۳۰ خانه فناوری برسد.
او همچنین به تداوم این رویکرد اقتصادی در دولت پزشکیان اشاره و تصریح کرد، دولت چهاردهم حتماً در جلسات آتی بریکس و سازمان همکاری شانگهای شرکت خواهد کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی