صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و شانزده - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و شانزده - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

انتشار فهرست‌هایی از نتیجه سازکار انتخاب وزرای کابینه چهاردهم

چشم انتظاری برای جوانگرایی و شایسته سالاری

گمانه‌زنی از خروجی کمیته‌های بررسی گزینه‌های وزارت

 سازکار شورای راهبری دولت چهاردهم و کمیته‌ها و کارگروه‌هایی در ذیل این شورا برای بررسی گزینه‌ها و معرفی فهرست پیشنهادی وزرا به رئیس جمهور منتخب به عنوان شیوه‌ای بدیع در انتخاب کارگزاران اجرایی همچنان در صدر موضوعات مورد بحث قرار دارد.
آنقدر که انتقادات، پیشنهادها، شایعات و گمانه‌زنی‌ها پیرامون آنچه در این ساز‌کار در حال رخ دادن است، حجم قابل توجهی از محتوای تولید شده به زبان فارسی در شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده است. تا آنجا که حتی بعضی اعضای اصلی شورای راهبری مذکور هم ترجیح می‌دهند که نگرانی‌، تذکر و بعضاً نارضایتی خود را از آنچه در این روند پیش آمده است به نحوی در این شبکه‌ها بازتاب دهند. چنانکه در یکی از آخرین این اظهارات محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی که اتفاقاً از آغاز روند انتخابات ریاست جمهوری در کنار محمدجواد ظریف نقش پررنگی در کارزار تبلیغاتی مسعود پزشکیان داشت و اینک یکی از اعضای شورای راهبری 31 نفره‌ای است که به ریاست ظریف تشکیل شده، در آخرین توئیت خود به بهانه کناره‌گیری جو بایدن از انتخابات ریاست جمهوری امریکا نوشت: در حالی که «پیرمرد پرحاشیه سیاست» امریکا کناره‌گیری کرد، «پیرمردان پرحاشیه سیاست» ایران همچنان مشغول مجاهده‌اند.»
اوحدود 10 روز پیش هم وقتی هنوز ترکیب اعضای شورا و کمیته‌های آن نهایی نشده بود، در واکنش به شایعات پیرامون آن نوشته بود: «عده‌ای از شوق خدمت! حاضرند هر وعده‌ای به هر کسی بدهند تا مثلاً وزیر شوند. عده‌ای هم طالب این وعده‌هایند و امروز روز کاسبی آنهاست. لذا با خبرسازی و اتصال این دو گروه به هم، این بازار مکاره فاسد شکل می‌گیرد. آجر و ملات این فساد نباشیم.» این مواضع آذری جهرمی بخشی از نگرانی‌هایی است که در مورد شکل‌گیری کابینه چهاردهم بویژه در میان رأی‌دهندگان و اقشار حامی پزشکیان وجود دارد. نگرانی از اینکه چهره‌هایی در دولت او بر کرسی وزارت بنشینند که اگر چه ید طولایی در تکیه بر مسند مسئولیت دارند اما به همان نسبت دارای کمترین چابکی و انگیزه برای کارند و یا سوابق مناسبی ندارند.
شاخص‌هایی برای جوانگرایی و شایسته‌سالاری
با وجود همه این نگرانی‌ها باید گفت که بر اساس فرم واحدی که رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم برای اطلاع در اختیارعموم مردم قرار داده، جوانگرایی و شایسته سالاری از جمله شاخص‌هایی است که باید انتظار داشت بر ترکیب کابینه پزشکیان حاکم باشد. چه آنکه در راستای جوان‌سازی دولت قرار است ۶۰ درصد افرادی که شورا به رئیس جمهور منتخب پیشنهاد و معرفی می‌کند، کمتر از 50 سال داشته و ترجیحاً سابقه وزارت نداشته باشند.
درباره شایسته سالاری نیز باید گفت اگر چه طی روزهای گذشته اشاره ظریف به امتیاز ویژه‌ای که در سنجش گزینه‌ها برای جنسیت، سن و اقلیت‌های دینی و مذهبی در نظر گرفته شده بود «تبعیض مثبت» را به کانون بحث‌ها و انتقادات جدی تبدیل کرد، با این حال آنچه در فرم امتیازدهی لحاظ شده نشان می‌دهد که زن بودن، جوان بودن (سن زیر 50 سال) و اقلیت بودن هر یک تنها 10 امتیاز به مجموع امتیازات گزینه مورد بررسی می افزاید و این امتیازدهی اگر چه شانس حضور زنان، جوانان و اقلیت‌ها را در کابینه چهاردهم افزایش می‌دهد اما به نحوی نیست که شاخص‌های مهم دیگری همچون کارآمدی و داشتن شایستگی‌های تخصصی لازم برای وزارت مربوطه را به عنوان ضرورت‌های اصلی احراز مسئولیت تحت‌الشعاع قرار دهد.
علاوه بر آنکه محمدجواد ظریف در اهمیت شاخص‌هایی همچون پایبندی به قوانین بالادستی و داشتن نگرش ملی که فقدانشان بررسی گزینه وزارت را کان لم یکن می‌کند، یک بار دیگر توضیح داد: «همه ایران رنگین‌کمانی از گروه‌هاست اما اگر کسی گرایش قوم گرایانه یا منطقه گرایانه داشته باشد وتو خواهد شد.»

 

برش

 گمانه زنی از خروجی کمیته‌های بررسی گزینه‌های وزارت
همزمان با در جریان بودن این مباحث کمیته‌های 5 گانه شورای راهبری و کارگروه‌هایی که برای هر یک از وزارتخانه‌ها شکل گرفته، در حال بررسی و ارزیابی گزینه‌ها هستند تا فهرست پیشنهادی خود برای هر وزارت را برای بررسی پایانی در شورا و در نهایت معرفی 3 تا 5 گزینه به رئیس‌ جمهور منتخب و تصمیم‌گیری نهایی او برای معرفی وزرای مورد نظرش به مجلس آماده سازند.
در چنین فضایی خبرهایی از نتایج بررسی برخی کارگروه‌ها به طور غیررسمی در رسانه‌ها منتشر شده است. از جمله آنکه فهرست پیشنهادی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی منتشر شده که در آن به ترتیب اسامی «عباس آخوندی، محمد اسلامی، هوشنگ بازوند، محسن پورسید آقایی، عبدالکریم حسین‌زاده، پیروز حناچی، محمد سالاری، فرزانه صادق مالواجرد، سعید محمدزاده و محسن هاشمی» آمده است.
خبرگزاری مهر نیز روز گذشته به نقل از کمیته فرهنگی با مدیریت علیرضا تابش و کارگروه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ریاست سیدرضا صالحی‌امیری فهرست پیشنهادی برای این وزارت را منتشر کرد. در این فهرست «حسین انتظامی، رسول جعفریان، فاطمه مهاجرانی، حجت‌الله ایوبی و احمد مسجد جامعی» معرفی شده‌اند. برای وزارت کشور هم اگر چه اسامی مصطفی پورمحمدی، مجید انصاری و حسین دهقان مطرح شده اما برخی منابع خبری تأیید کرده‌اند که تا این لحظه حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت چهاردهم است.
همچنین در حالی که رسانه‌ها از افرادی همچون محمدرضا ظفرقندی، سیدرضا رئیس کرمی، محمد رئیس‌زاده، انوشیروان محسنی بندپی، قاسم جان بابایی، محمدرضا واعظ مهدوی و… به عنوان گزینه‌های پیشنهادی کارگروه سلامت برای وزارت بهداشت خبر می‌دادند، مهلت این کارگروه برای ارسال اسامی به شورای راهبری دولت چهاردهم تا روز سه‌شنبه تمدید شد.

جستجو
آرشیو تاریخی