صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و شانزده - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و شانزده - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

رونق فعالیت تولیدکنندگان و تجار در آیینه آمار

صادرات صنعتی 115 و تجارت خارجی 56 درصد رشد کرد

چهار هزار و ۶۲۷ واحد راکد فعال شده است که به عنوان مثال ماشین‌سازی اراک یک واحد نیمه‌فعال بود که تولیدات آن از ۳۰۰ به ۶۰۰ محصول در سال افزایش پیدا کرد و این واحد نیمه‌فعال به واحد فعال تبدیل شد.

دولت سیزدهم در حوزه صنعت کارهای بزرگ و مهمی انجام داد و به همین دلیل فعالان اقتصادی و صنعتی انتظار دارند که دولت چهاردهم رویه دولت شهید ابراهیم رئیسی را طی کند. دولت سیزدهم، در احیای واحدهای صنعتی که در دولت حسن روحانی تعطیل شده بودند، رکورد زد، دولت سیزدهم در صادرات محصولات صنعتی اعداد قابل توجهی را ثبت کرد، دولت سیزدهم چالش‌های تولیدکنندگان را حل کرد، دولت سیزدهم تمایل و رغبت برای سرمایه‌گذاری صنعتی ایجاد کرد، دولت سیزدهم فرصت‌سازی کرد تا تولیدکنندگان محصولات خود را در بازارهای بین‌المللی و بخصوص همسایه عرضه کنند. شــاخص‌های صنعتــی در دولــت روحانــی از ســال 97 بــه بعــد بیشــترین افــت را تجربه کــرد. به عنوان مثال نرخ تشــکیل ســرمایه در بخش ماشین‌آلات در ســال 98 به منفی 19.5درصــد رســید و این عــدد بــه منزلــه آن اســت که در آن برهــه زمانــی ضمــن اینکــه ســرمایه‌گذاری صنعتی افول جــدی را تجربه کــرد، تولیدکنندگان و البتــه ســرمایه‌گذاران هیــچ تمایــل و رغبتــی بــرای ســرمایه‌گذاری صنعتــی و تولیــد نداشــتند.
اهمال دولت روحانی سبب نصف شدن ارزش صادرات کالای کشور نسبت به پایان دولت احمدی‌نژاد شد. بر اساس آمارهای رسمی و با توجه به تحریم‌های گسترده ایران، در آخرین سال عملکرد دولت دهم، ارزش صادرات کالای کشور ۹۸ میلیارد دلار بود اما بعد از آن که حسن روحانی کابینه دولت یازدهم را شکل داد، صادرات غیرنفتی کشور و بخصوص صادرات صنعتی کاهشی شد. به گونه‌ای که در آخرین سال عملکرد دولت روحانی به علت ناتوانی و ضعف دولت در برابر تحریم‌ها، صادرات کالای کشور به کمتر از ۵۰ میلیارد دلار رسید و به عبارتی نصف شد. حال دولت سیزدهم با خدمت صادقانه‌ای که داشت، کابینه را با افزایش ۱۱۵ درصدی ارزش صادرات صنعتی و رشد ۵۶ درصدی ارزش تجارت خارجی کشور به دولت چهاردهم تحویل می‌دهد و دولت پزشکیان با بهترین شرایط می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

فعال شدن 4627 واحد راکد
عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخرین جلسه هیأت دولت گزارشی از عملکرد این وزارت در دولت سیزدهم ارائه کرد و اظهار داشت: اقداماتی در وزارت صمت صورت گرفته که با موفقیت‌های خوبی همراه بوده است و ارزیابی‌ها شرایط مثبت را نشان می‌دهد که آثار سرمایه‌گذاری‌ها در آینده خود را نشان خواهد داد.
وزیر صمت با اشاره به فعال‌سازی واحدهای غیرفعال گفت: در این زمینه اتفاق مبارکی افتاد و در صنایع کوچک که بحث واحدهای غیرفعال بود، آیت‌الله شهید رئیسی آن را دنبال می‌کردند. ۱۷ درصد واحدهای صنعتی در اول دولت سیزدهم راکد بود که این عدد به کمتر از ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد. همچنین چهار هزار و ۶۲۷ واحد راکد فعال شده است که به عنوان مثال ماشین‌سازی اراک یک واحد نیمه‌فعال بود که از ۳۰۰ به ۶۰۰ محصول در سال افزایش پیدا کرد و این واحد نیمه‌فعال به واحد فعال تبدیل شد. او با اشاره به افزایش ظرفیت تعداد ۶ هزار واحد در شهرک‌ها در نواحی صنعتی گفت: این امر نشانگر ۱۰ درصد رشد است. همچنین انعقاد ۱۵ هزار و ۷۶۵ قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی صورت گرفت که سرمایه‌گذاری قابل تأملی است و بهره‌برداری از هفت هزار و ۵۱۰ طرح در شهرک‌های صنعتی نیز اقدام با ارزشی است که می‌تواند جزو آمار و عملکرد دولت باشد.
علی‌آبادی از رشد ۵۶ درصدی ارزش تجارت در کشور در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ثبت رکورد جدید در حوزه تجارت رقم خورد و افزایش ارزآوری بخش تولیدات صنعتی با رشد ۱۵ درصدی در صادرات ثبت شد. بحث دیپلماسی فعال نیز موجب شده که بتوانیم اقدامات خوبی را انجام دهیم و تعداد زیادی توافقنامه تجاری با کشورهای مختلف امضا کنیم که در مراحل تصویب است و اگر این اقدام انجام شود وضع تجارت کشور بهتر از این خواهد شد. وزیر صمت تأکید کرد: در ارزش تجارت ۵۶ درصد، در وزن تجارت ۱۹ درصد و در صنایع معدنی ۸۰ درصد رشد را ثبت کردیم. علی‌آبادی از افزایش ۱۱۵ درصدی ارزش صادرات صنعتی کشور در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: نرخ تشــکیل ســرمایه در بخش ماشین‌آلات در ســال 98 به منفی 19.5درصــد رســید و این عــدد بــه منزلــه آن اســت که ســرمایه‌گذاری صنعتی افول جــدی را تجربه کــرد.

جستجو
آرشیو تاریخی