صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و شانزده - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و شانزده - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

«ایران» از فعالیت‌های رو به جلو در مدیریت شهری تهران گزارش می دهد

غبار حاشیه‌سازی بر 3 سال پیشرفت تهران

33 ماه پیشرفت در حوزه شهری

مهسا قوی قلب
خبرنگار

با گذشت 3 سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم، در بسیاری عرصه‌ها از جمله آسیب‌های اجتماعی، نوسازی بافت‌های فرسوده و حتی واردات و خرید در زمینه حمل و نقل عمومی و در نهایت بحث آلودگی هوای پایتخت، شاهد اتفاقات مثبتی هستیم. به جرأت می‌توان گفت که حمایت‌های رئیس‌جمهور شهید از مجموعه مدیریت شهری برای خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی در حوزه‌‍‌های مختلف، تقریباً بی‌نظیر بود. ارائه الگوی تغییر مؤثر با نگاه تحول پایه با تأکید بر باورها، رویکردها و کارکردهای تحولی برای الگوسازی دقیق در تراز تمدن نوین اسلامی و حل مسأله خطیر مشکلات کلانشهر تهران و توجه به تحولات عمیق و هدفمند درون‎زا برای تحقق مدیریت شهری الگو، سخت‎افزاری برای شکل‌گیری شهر الگو، نرم‎افزاری با تأکید برسبک زندگی ایرانی- اسلامی در نیل به شهروند الگو و فناورانه در تحقق شهر هوشمند و گفتمان‌سازی پیرامون آن در راستای نیل به تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام در چشم‎انداز 1410 از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که در طول این دوره مدیریت شهری می‌توان از آنها یاد کرد. همچنین از همان روزهای نخست به صورت مستمر شاهد اجرای پویش امید و افتخاربودیم و بیش از 130 رویداد از 29 مرداد 1401 تا امروز هر هفته برگزار شده و در 1018 نقطه در کلانشهر تهران، پروژه‌ها افتتاح شده‌اند. ارزش کل پروژه‌ها نیز 582 هزار میلیارد تومان بوده که از این مقدار ارزش پروژه‌های افتتاح شده 56 هزار میلیارد تومان، ارزش پروژه‌های در دست اجرا 244 هزار میلیارد و ارزش پروژه‌های کلنگ زنی 282 هزار میلیارد تومان بوده است. البته دو‌سوم پروژه‌ها در بخش‌های جنوبی شهر بوده است.

من شهردارم
طرح من شهردارم برای اولین بار در سال 1401 جهت مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری و اولویت‌بندی پروژه‌های محله‌ای و منطقه‌ای و اعمال در بودجه سالیانه شهرداری با مشارکت 356 هزار نفر و انتخاب 1462 پروژه به ارزش 4 هزار میلیارد تومان بالای 93 درصد انجام شد. در این طرح بزرگ و کارآمد در سال 1402 نیز اتفاقات تازه‌ای افتاد و با مشارکت بیش از یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار نفر و انتخاب 2955 پروژه محلی، با اعتبار پروژه به ارزش 7100 میلیارد تومان در سطح محلات مختلف، شاهد تصمیمات جدیدتر مدیران شهری بودیم.
در دولت سیزدهم حضور بهنگام و مؤثر جهادی‎ بویژه سازمان‌های آتش‌نشانی، پیشگیری و مدیریت بحران، خدمات شهری و بهشت زهرا(س) در«سیل امامزاده داوود، فیروزکوه و سیستان و بلوچستان»، «ریزش ساختمان متروپل آبادان»، «کمک به مردم همدان برای رفع مشکل کمبود آب» و«زلزله‌زدگان خوی، سوریه و ترکیه» مثال زدنی هستند.

تسویه کلیه مطالبات پیمانکاران از سال‌ها پیش تا پایان سال 1402
در خصوص مسائل اقتصادی نیز پس از دو سال و نیم تنش مالی، شهرداری تهران با ایجاد خزانه واحد و بستن بیش از 1200 حساب واحدهای مختلف شهرداری جهت انضباط مالی و شفافیت، اقدامات مؤثری را به انجام رساند. همچنین افزایش بودجه بی‌سابقه شهرداری در این دولت تحقق یافت، به این صورت که ارقامی معادل 50.3 همت در 1401، 75.9 همت در 1402 و 151 همت در 1403، رشد 5 برابری بودجه سالانه نسبت به سال 1399 را نشان می‌دهد و تحقق بی‌سابقه درآمدها و منابع بودجه شهرداری نسبت به همه ادوار گذشته مدیریت شهری تاکنون (137 درصد در سال 1401 و 154 درصد در سال 1402) نیز شاهدی بر این ادعاست. بنا بر اسناد موجود کلیه بدهی‌ها به شش بانک از سال 1383 تا 1393 با شهرداری تهران تعیین تکلیف شد و 170 همت در سال ۱۴۰۲ ادعای بانک‌ها بود و در مذاکرات براساس قانون و دستورالعمل‌ها 89 همت کاهش یافت و به 81 همت رسید. از سال 1402 تاکنون نیز تسویه ۳۴ همت انجام شده و الباقی امسال تسویه خواهد شد. برابر توافق به میزان 50 تا 100 درصد تسویه مجدد تسهیلات نیز برای حمل و نقل عمومی دریافت شده است.
مطالبات حوزه شهری در دولت‌های قبل ارقام بالایی را به خود اختصاص داده بود، با این همه در سه سال اخیر یعنی از زمان روی کار آمدن دولت شهید رئیسی عرضه املاک شهرداری تهران در بورس کالا برای اولین بار در کشور و خرید کالا و تجهیزات مورد نیاز شهرداری در بورس از جمله( 150 هزار تُن قیر، 40 هزار تُن سیمان و 100 هزار تُن محصولات فولادی (بالغ بر 2200 میلیارد تومان) انجام شد و بازپس‌گیری 513 ملک شهرداری که به صورت غیرقانونی در اختیار افراد حقیقی و حقوقی بود با ارزش بیش از 30 هزار میلیارد تومان صورت گرفت. همچنین در همین زمان شاهد بازپس‌گیری برند شهروند به قیمت 600 میلیارد تومان و احصای 113 چالش و گلوگاه مستعد فساد و تخلف در شهرداری تهران و نیز احیای ستاد ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد بودیم.
از جمله اقدامات دیگر در این حوزه نیز می‌توان به تحول در سامانه‌های ارتباط مردمی شهرداری تهران، توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد درگاه یکپارچه مشارکت شهروندی باعنوان 137 پلاس و نیز توسعه و تعمیق فرهنگ مشارکت شهروندی در مدیریت شهری و نظارت همگانی و افزایش کمی و کیفی برنامه‌های مناسبتی ملی، مذهبی و انقلابی همراه با خلق رخدادهای مهم میدانی و خیابانی در سطح ملی همچون میهمانی ده کیلومتری، سلام فرمانده ورزشگاه آزادی، سلام یا مهدی در اربعین حسینی، جشن امام رضایی‌ها، جاماندگان اربعین، محرم شهر، افطاری‌های ساده و... اشاره کرد.

طرح جهادی مقابله با آسیب‌های اجتماعی در دولت سیزدهم
 مقابله با آسیب‌های اجتماعی از جمله مواردی است که در همه دولت‌ها باید به طور ویژه به آن پرداخته شود. این درحالی است که در دولت شهیدخدمت اقدامات بسیار مؤثری را شاهد بودیم، تشکیل «قرارگاه جهادی مقابله با آسیب‎های اجتماعی» و جمع‌آوری کلیه تجمعات معتادین متجاهر در سطح شهر با راه‌اندازی 10 مرکز ماده 16 یاور شهر و ایجاد 7750 ظرفیت برای پذیرش معتادان متجاهر  منع پذیرش از جمله این اقدامات به شمار می‌رود. از سویی دیگر استعدادیابی، حرفه‎آموزی و توانمندسازی کودکان کار و زباله گرد هم با اجرای طرح «پویا شهر» و تحت پوشش قرار دادن ۷۰۰۰ کودک در 39 مرکز در این حوزه انجام پذیرفت.

 

 ورود جدی شهرداری تهران به حوزه حمل و نقل عمومی برای حل اساسی مشکل آلودگی هوا
 نصب 79 جایگاه شارژ برقی و امضای قرارداد نصب 950 شارژر دیگر در راستای ایجاد زیرساخت‌های برقی
 نوسازی 6687 دستگاه تاکسی و خرید 5000 تاکسی برقی از داخل و مازاد نیاز شهر از خارج از کشور به میزان 27500 دستگاه در حال انجام
 انعقاد قرارداد 10 هزار ون و مینی بوس برقی در راستای نوسازی با توجه به فرسودگی 98 درصدی ون‌های تهران
 افزایش ناوگان فعال اتوبوسرانی از 1876 دستگاه به 3053 دستگاه و انعقاد قراردادهای جدید 2500 اتوبوس داخلی و 2500 اتوبوس برقی خارجی
 اتمام قرارداد خرید و ساخت 113 دستگاه واگن ملی تولید داخل و نهایی‌سازی خرید 791 دستگاه واگن خارجی (اولین بخش آنها امسال به ناوگان مترو اضافه خواهد شد)
 اورهال 370 دستگاه واگن و رشد 260 درصدی نسبت به میانگین ده ساله قبل
 بهره‌برداری از 39 کیلومتر مسیر مترو و 18 ایستگاه آن و رشد 23 درصدی نسبت به میانگین ده ساله
  آغاز عملیات اجرایی خطوط جدید 8، 9 و 10 متروی تهران و نهایی‌سازی قرارداد احداث خط 11 مترو
 افتتاح بزرگ‌ترین پایانه مترو در خاورمیانه به مساحت 4 هکتار و ظرفیت 21 رام قطار در اولین پویش امید و افتخار در سال 1401  
 تفاهم با وزارت دفاع برای مشارکت در ایجاد یک مد حمل و نقلی جدید به نام تراموا در راستای برقی‌سازی تهران که دارای حجم جابه جایی بیشتر از اتوبوس‌های تندرو است و هزینه‌اش یک پنجم مترو
 فعال‌سازی پایانه جدید شرق پس از 6 سال توقف.

جستجو
آرشیو تاریخی