استان های غربی کشور مسافر پذیرتر شده است

رونق گردشگری در گرمای خرداد

جاده تعطیلات خرداد هم به سمت استان‌های شمالی پرتقاضا شد. با وجود این آمارهای معاونت گردشگری تا زمان نگارش این گزارش نشان می‌دهد، بیشترین رشد تقاضا برای سفر به استان‌های غربی بویژه کردستان رقم خورده است.

زیست بوم- جاده تعطیلات خرداد هم به سمت استان‌های شمالی پرتقاضا شد. با وجود این آمارهای معاونت گردشگری تا زمان نگارش این گزارش نشان می‌دهد، بیشترین رشد تقاضا برای سفر در استان‌های غربی بویژه کردستان رقم خورده است. همچنین ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی در استان‌های کردستان و اردبیل تقریباً تکمیل شد. مصطفی فاطمی، دبیر ستاد مرکزی خدمات سفر از مسافران می‌خواهد پیش از سفر به این دو استان، برای رزرو اقامتگاه اقدام کنند. فاطمی با اعلام تکمیل صددرصدی ظرفیت اقامتگاه‌ها در شهرهای سقز، بانه و مریوان، سنندج را به‌عنوان شکل جایگزین برای اقامت در کردستان پیشنهاد می‌کند.
فاطمی در گفت وگو با ایسنا از مسافرانی که می‌خواهند تعطیلات خرداد را در مناطق غربی کشور بگذرانند می‌خواهد با توجه به تکمیل ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی در کردستان، اقامت در استان‌های ایلام، همدان، لرستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی را جایگزین کنند.
همچنین به گفته دبیر ستاد مرکزی خدمات سفر، ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی استان اردبیل نیز درحال حاضر تا ۹۰ درصد تکمیل شده  و بهتر است پیش از سفر به این استان نیز محل اقامت رزرو شود.
 
هشدار به مسافران
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی با اشاره به افزایش تقاضا برای سفر و ماجراجویی در طبیعت در تعطیلات نیمه خردادماه و همچنین تابستان درباره خطر غرق‌شدگی، گرمازدگی، گم‌شدگی و احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها به مسافران هشدار جدی می‌دهد.
 او با توجه به برخی محدودیت‌ها و تعطیلی اماکن گردشگری، تاریخی و موزه‌ها در ۱۴ خردادماه می‌گوید: موجی از تقاضا برای سفر در طبیعت ایجاد شده که با توجه به تجربه سال‌های گذشته، احتمال وقوع برخی خطرها و سوانح در پیش است. فاطمی گم‌شدن در طبیعت، سقوط و پرت‌شدگی از ارتفاعات، غرق شدن در حوضچه‌ها و استخرهای کشاورزی و دریا، آتش‌سوزی در جنگل‌ها و باغ‌ها را از جمله محتمل‌ترین خطراتی می‌داند که ممکن است گردشگران با آن رو به رو شوند و می‌گوید: با توجه به افزایش موج تقاضا برای طبیعت‌گردی بویژه در سال‌های اخیر، تعداد این سوانح و اتفاقات در طبیعت افزایش یافته و اگرچه بخش‌های مرتبط از جمله هلال احمر، اورژانس و ستادهای سفر در استان‌ها آماده باش هستند، اما انتظار می‌رود مردم هنگام سفر، ماجراجویی یا شب‌مانی در طبیعت، هشدارها را جدی بگیرند و مشخصاً به وضعیت ناپایدار هوا در این فصل توجه داشته باشند.

غرب کشور گرم است
به گفته او، تصور بسیاری از مردم آن است که برخی از مناطق از جمله استان‌های غربی یا شمالی در این فصل خنک‌تر هستند، در حالی که گزارش‌های هواشناسی نشان می‌دهد با افزایش دما در بیشتر نقاط ایران مواجهیم، بنابراین احتمال گرمازدگی وجود دارد و باید پیش‌بینی‌های لازم هنگام سفر صورت گیرد.

افزایش گردشگران گم‌شده
فاطمی همچنین به مسافران توصیه می‌کند از سفر بدون تجهیزات و راهنما به نقاطی که مسیر تردد یا جاده مشخص ندارد و بیراهه محسوب می‌شود، جداً خودداری کنند چون گزارش‌ها حاکی از این است که تعداد افراد گم‌شده در بیراهه‌ها بویژه در نقاط جنگلی و کوهستانی افزایش یافته است.
 دبیر ستاد مرکزی خدمات سفر همچنین درباره خطر غرق‌شدن در حوضچه‌ها و استخرهای کشاورزی هشدار می‌دهد و می‌گوید: غرق‌شدن در استخرها مدتی است به آمار غرق شده‌ها در دریا و رودخانه‌ها اضافه شده است و مسافران حتماً این هشدار را جدی بگیرند. او به مسافران توصیه می‌کند از شنا کردن در نقاط ساحلی که تابلو ندارد یا تابلوی «شنا ممنوع» دارد، خودداری کنند.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی همچنین می‌گوید: با توجه به موج گرما در بسیاری از نقاط کشور و خطر احتمالی آتش‌سوزی گیاهان و درختان، از مسافران درخواست می‌شود از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری کنند و اگر آتشی روشن می‌کنند، حتماً از خاموش شدن کامل آن مطمئن شوند.

 

بــــرش

سازمان هواشناسی کشور به دنبال رگبار باران، رعد و برق، تگرگ، کاهش دید، صاعقه و وزش باد نسبتاً شدید تا شدید طی امروز در ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، شرق گیلان و ارتفاعات غربی مازندران، نسبت به احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی را توصیه کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی