حمله معنادار مقاومت به شهرک کریات شمونا همزمان با تشدید تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه لبنان

جهنم در جبهه شمال

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

همزمان با برنامه‌ریزی رژیم صهیونیستی و شرکایش در تکمیل نسل‌کشی در نوار غزه، جبهه مقاومت لبنان نیز حملات کوبنده‌ای را در شمال سرزمین‌های اشغالی ترتیب اثر داده و ضربات امنیتی، حیثیتی و نظامی را به صهیونیست‌ها وارد کرده است. در پی عملیات گسترده موشکی و پهپادی حزب‌الله به شمال سرزمین‌های اشغالی در روز دوشنبه، آتش‌سوزی‌های مهیب و فراگیری در شهرک‌های صهیونیست‌نشین چون کریات شمونا، جلیل علیا و کفار گیلادی واقع در شمال فلسطین اشغالی رخ داد. منابع صهیونیستی نیز با انتشار تصاویری گزارش دادند کریات شمونا در شمال فلسطین اشغالی بر اثر حملات حزب‌الله دچار آتش‌سوزی گسترده شده و تلاش‌ها برای خاموش‌کردن آن همچنان بی‌نتیجه مانده است. روزنامه یدیعوت آحورنوت گزارش داد بسیاری از خانه‌ها در شهرک کریات شمونه در نزدیکی مرز با لبنان تخلیه شده‌اند. رسانه‌های عبری همچنین از آتش‌سوزی در شلومی واقع در منطقه الجلیل غربی خبر داده و اشاره کردند که آتش‌سوزی بزرگ در منطقه بتیست که در پی سقوط موشک مقاومت با نام برکان پدید آمده، همچنان در حال گسترش است. خدمات آتش نشانی رژیم در این رابطه گفت که موج گرمای شدید این منطقه را درگیر کرده است. گزارش‌ها حاکی است که نزدیک به ۱۰ هزار دونم از اراضی جولان به سبب حملات موشکی حزب‌الله در آتش سوخته است. وب سایت عبری کانال 7 گزارش داد که ساکنان کریات شمونا که در سراسر کشور پراکنده شده‌اند، احساس ناراحتی زیادی می‌‌‌کنند. آنها اعلام کردند که وضعیت فاجعه‌بار است و قصد بازگشت به محل سکونت خود را ندارند. خبرگزاری سما به نقل از رسانه‌های اسرائیلی گزارش داد که ۱۶ نفر از جمله ۷ سرباز به دلیل استنشاق دود ناشی از آتش‌سوزی در جلیل علیا به دلیل شلیک راکتی از لبنان دچار تنگی نفس شده‌اند.

 سوختن بازدارندگی اسرائیل
وضعیت اضطراری در شمال سرزمین‌های اشغالی سران رژیم صهیوینستی را به تکاپو انداخت. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر بعد از آتش‌سوزی جلسه‌ای فوق‌العاده با سران سرویس‌های امنیتی  برگزار کرد و با ارزیابی تحولات در شمال سرزمین‌های اشغالی، دستور کاری را برای مهار آتش فهرست کرد. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و تندرو کابینه نتانیاهو دوشنبه شب با ابراز خشم از آتش‌سوزی ناشی از حمله موشکی حزب‌الله لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی گفت: «آنچه در شمال اسرائیل جریان دارد، نشانه ورشکستگی ما است.»
یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل نیز ضمن هشدار نسبت به عملیات حزب‌الله گفت: «شمال در حال سوختن است و به دنبال آن بازدارندگی اسرائیل نیز در حال سوختن است و دولت اسرائیل هیچ برنامه‌ای برای روز بعد از جنگ غزه ندارد، آنها حتی هیچ برنامه‌ای برای بازگرداندن ساکنان به شمال ندارند.» رئیس شورای شهرک المطله نیز روز گذشته ضمن هشدار به وضعیت اسفناک به وجود آمده در اسرائیل اظهار داشت که الجلیل در آتش است و همه چیز در اینجا می‌‌‌سوزد و حزب‌الله است که قوانین خود را به اسرائیل دیکته می‌‌‌کند، چرا که تصمیم می‌‌‌گیرد چه زمانی حملات تشدید و چه زمانی متوقف شود.
 
عصر سوزان صهیونیست‌ها
«وضعیت سوزان» در شمال سرزمین‌های اشغالی از چند بعد قابلیت بررسی دارد، یک آنکه مواضع حزب‌الله لبنان در پیگیری راهبردش در مقابل حملات ارتش صهیونیستی و ترورها نه تنها تضعیف نشده بلکه آنها با اراده قوی، رویارویی خود در میدان جنگ با اسرائیل را ارتقا داده‌اند. مبحث بعدی ضربات کارایی است که حزب‌الله به رغم سانسورهای خبری مقامات اسرائیل در مورد خسارات ایجاد شده، به پیکره اشغالگران وارد کرده و از این روی فشاری را به رغم اظهارات انکاری مقامات به کابینه جنگ وارد کرده است. در تداوم این راهبرد حزب‌الله، آتش‌سوزی اخیر در شمال سرزمین‌های اشغالی تهدیدی جدی برای نتانیاهو و کابینه‌اش محسوب می‌‌‌گردد و در نتیجه تصویری شکست خورده از شاکله صهیونیستی به جهان مخابره کرده است. به معنایی رژیم که در میدان بین‌المللی تحت فشارهای چندگانه قرار گرفته، امروز نیز در میدان مقابله با جبهه مقاومت هم منکسر و ناکام شده است. این شکست در حالی رقم می‌‌‌خورد که نتانیاهو و کابینه جنگش به سرکردگی امریکا در دستیابی به اهداف اعلامی خود یعنی حذف حماس، آزادی اسرا و کوچ اجباری مردم نوار غزه نیز شکست خورده بودند.
این شکست‌ها در حالی برای رژیم رقم می‌‌‌خورد که پیش از طوفان الاقصی وزیر دفاع اسرائیل به حزب‌الله و دولت لبنان هشدار داده بود که اگر جنگ شود، لبنان را به عصر حجر بازمی‌گردانیم. اما دربرهه کنونی، تصاویر آتش‌سوزی و درماندگی ارتش اشغالگران، نمادی از موفقیت‌آمیز بودن ضربات حزب‌الله محسوب شده و شکست بازدارندگی رژیم صهیونیستی و در نهایت بازگشت به عصر حجر را برای اسرائیل در پی داشته است.
اهمیت تشدید این حملات از آنجایی مشخص می‌‌‌گردد که از ابتدای طوفان الاقصی و کلیدخوردن حملات حزب‌الله به شمال سرزمین‌های اشغالی، غرب با توسل به فرستاده‌هایش به ویژه از کشور فرانسه کوشید تا از طریق فشارهای داخلی مانع حملات مقاومت شده و فشار بر شمال سرزمین‌های اشغالی را مهار کند.
نتانیاهو نیز از حدود چند ماه گذشته تلاش کرد با تهدید لبنان به جنگی فراگیر و توسعه تنش به بیرون از سرزمین‌های اشغالی، جایگاه سیاسی خود را حفظ کند، اما عدم تحقق این جنگ این امر را مسلم ساخت که ارتش صهیونیستی که به اعتراف مقامات صهیونیستی درحال مبارزه با هفت جبهه است، به حدی فرسایشی شده که توان بازگشایی جبهه‌ای گسترده و متعارف را در شمال ندارد. در مقابل اما حزب‌الله در واکنش به این دست تهدیدات بارها اعلام کرده که آماده رویارویی مستقیم با ارتش صهیونیستی است. در همین راستا نیز روز گذشته نعیم قاسم با اشاره به این موضوع هشدار داد که هرگونه اقدامی از سوی رژیم صهیونیستی در راستای جنگ‌افروزی علیه لبنان با برجای ماندن خرابی‌ها و ویرانی‌های بیشتر در اراضی اشغالی رو‌به‌رو خواهد شد.  وی افزود که تصمیم مقاومت عدم گسترش دایره جنگ است اما اگر این مسأله تحمیل شود، آمادگی رویارویی با این شرایط را داریم.
از سوی دیگر، تصاویر مهیب آتش‌سوزی در شمال سرزمین‌های اشغالی و تعمیق نبرد در جبهه شمالی این پیام را به کابینه جنگ رسانده که به موازات جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه و بویژه منطقه رفح، مقاومت لبنان نیز حملات خود را برای فشار به رژیم صهیونیستی برای توقف نسل‌کشی و ایجاد آتش‌بس پایدار تشدید خواهد کرد.
پس از به بن‌بست رسیدن طرح اخیر آتش‌بس، ایالات متحده امریکا، روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای حمایت از طرح جدید آتش‌بس در غزه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد. طبق گفته‌های بایدن، طرح جدید سه مرحله دارد و مرحله اول آن به مدت شش هفته ادامه خواهد داشت. این مرحله شامل آتش‌بس کامل و خروج نیرو‌های اسرائیلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه و آزادی تعدادی از اسرای صهیونیست از جمله زنان، سالمندان و مجروحان در ازای آزادی صد‌ها اسیر فلسطینی خواهد بود.
مهم اینجاست که بایدن برای اهداف خاص مشترک خود و رژیم صهیونیستی تلاش می‌‌‌کند با ارائه طرح آتش‌بس، هم چهره منفور خود در جهان را ترمیم کرده و هم ابتکار عمل را در پایان جنگ غزه در اختیار بگیرد و امتیاز پایان جنگ را از آن خود کند. از این رو او با سرپوش گذاشتن به عدم تمکین نتانیاهو به طرح‌های آتش‌بس، درصدد است که توپ را به زمین حماس انداخته و او را مقصر عدم تحقق پایان جنگ در غزه جلوه دهد. در همین رابطه وی با متهم کردن حماس به عدم امضای توافق مدعی شد که «اسرائیلی‌ها بشدت خواهان آتش‌بس برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه‌هایشان هستند و پیشنهاد بسیار سخاوتمندانه‌ای برای آتش‌بس در غزه ارائه کرده‌اند که دولت امریکا برای رسیدن به این موضوع و اطمینان از بازگشت بازداشت شدگان بشدت پیگیرخواهد بود.»

 

بــــرش

عملیات روز گذشته حزب‌الله
مقاومت لبنان در پی تداوم عملیات خود در جبهه شمال، روز گذشته حملاتی را علیه مواضع صهیونیست‌ها به انجام رساند. المیادین از به صدا درآمدن آژیردر شمال فلسطین اشغالی چون بیت هیلل و کریات شمونا و نیز یفتاح، المالکیه، راموت نفتالی و دیشون  از بیم حمله پهپادی حزب‌الله خبر داد. در این حملات حزب‌الله مقر شرکت مرزبانی در پادگان دوویو ارتش دشمن اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی را مورد هدف قرار داد. جنبش حزب‌الله همچنین اعلام کرد که یک حمله پهپادی گسترده علیه تیپ «حرمون ۸۱۰» ارتش رژیم صهیونیستی انجام داده است. علاوه بر آن، رزمندگان مقاومت علیه پادگان معالیه گولانی مستقر در بلندی‌های اشغالی جولان سوریه یک عملیات پهپادی موفقیت‌آمیز را ترتیب دادند که در آن علاوه بر خسارات مادی وارده، تعدادی از نظامیان صهیونیست به هلاکت رسیده یا زخمی شدند. پیش از این عملیات، پادگان رمیم هدف حملات توپخانه‌ای حزب‌الله قرار گرفته بود.

جستجو
آرشیو تاریخی