نماز شکرانه بارش باران در همدان اقامه شد

سد «اکباتان» تکمیل و در آستانه سرریز

گروه ایران زمین- افزایش ۴۰ درصدی بارش‌های بهاری در استان همدان، لب‌های تشنه سد اکباتان را سیراب کرده و همزمان با تکمیل ظرفیت کامل آن (۳۴.۵ میلیون متر مکعب)، در آستانه سرریز شدن قرار گرفت. اتفاقی خوش یمن و مبارک که با آیین شکر‌گزاری بارش‌های آسمانی و گرامیداشت شهدای خدمت پیوند خورده و نوید تأمین منابع آب شهری پایدار و پایان جیره‌بندی‌های مکرر آب در تابستان پیش رو را سر داد.

افزایش 40 درصدی بارش‌ها
روز گذشته با حضورنماینده ولی‌فقیه، استاندار، مدیران نظامی و انتظامی و مدیران حوزه وزارت نیرو در استان همدان و سایر اقشار، مراسم شکر‌گزاری بارش‌های آسمانی و سر‌ریز سد‌اکباتان همدان و شهدای خدمت در محل سد اکباتان همدان برگزار شد. «رضا اخلاص‌مند» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان در این مراسم گفت: امسال 395 میلی‌متر بارش آسمانی در استان داشتیم که در قیاس با بارش‌های بلندمدت سال قبل 40 درصد و در قیاس با بارش‌های دراز‌مدت 18 درصد افزایش داشتیم. وی با اشاره به مدیریت مناسب منابع آب شهر همدان با همکاری و هماهنگی همه نهاد‌های استان در زمان خشکسالی، افزود: چنانچه این منابع آبی با همکاری استانداری، نیرو‌ی انتظامی و مردم و غیره به خوبی مدیریت نشده بود، اکنون شاهد برگزاری چنین مراسم باشکوهی برای شکر‌گزاری مناسب بارش‌ها و سرریز آب سد اکباتان نبودیم. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با یاد‌آوری این موضوع ادامه داد: اکنون برای مصارف شهر همدان یکهزار لیتر بر ثانیه از آب سد برداشت شده و بخش دیگر آن برای مصارف قانونی پیش‌بینی شده پایین دست سد اختصاص یافته است. وی با هشدار اینکه اگر فقط منابع تأمین آب شهر همدان سد‌ اکباتان باشد تا 3 ماه امکان تأمین آب برای شهر را خواهیم داشت، گفت: با این فرض سد اکباتان همدان کامل خشک خواهد شد و باید از کمک و یاری بموقع رئیس جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، وزیر نیرو و مقام‌های دولت در استان و همه کسانی که برای تأمین آب از تالوار تلاش و کمک کردند، قدر‌دانی کرد.

افزایش کیفیت آب شهر همدان
«علیرضا قاسمی فرزاد» استاندار همدان نیز گفت: از خدمات شایسته و ارزنده رئیس دولت در استان همدان که همیشه در یاد و خاطر همدانی‌ها خواهد ماند، طرح کلان و قابل توجه انتقال آب از سد تالوار است که با آغاز فعالیت دولت فقط 30 درصد در مدت 17 سال پیشرفت کاری داشت و در زمان دولت سیزدهم با همت و تلاش به یاد‌ماندنی رئیس دولت و وزیر نیرو این طرح جهادی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. وی درباره کیفیت آب شهر همدان گفت: با نصب دستگاه ازن در تصفیه‌خانه شیخی جان که در مسیر انتقال آب از سد تالوار به شهر همدان است و اختلاط آب سد با این منبع آبی، کیفیت آب شهر همدان افزایش خواهد داشت. استاندار همدان درباره بحران آبی در شهر همدان در سال‌های اخیر بیان کرد: با مدیریت و تدبیری که در این حوزه توسط همه مسئولان شبانه‌روز رخ داد، اکنون منابع آب پایدار برای شهر تأمین شده است و از مردم انتظار داریم تا منابع آب موجود را بهینه مصرف کنند و نهادهای متولی نیز در این حوزه برای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه برنامه‌‌های اجرایی را انجام دهند.

مردم انتظار تغییر طعم آب شهر را دارند
در همین حال، «آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی» نماینده ولی‌فقیه در استان همدان نیز گفت: انتظار مردم تغییر طعم آب شهر است که با تدابیر اندیشیده شده و اختلاط آب سد اکباتان همدان با آب منتقل شده از تالوار محقق خواهد شد تا آبی که در اختیار مردم قرار داده می‌شود، آب سالم و مناسب باشد. همچنین مردم نیز باید در حوزه مدیریت مصرف بهینه آب که نعمت خدادادی است بیش از این تلاش کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی