تداوم واکنش ها به جنایت ارتش اشغالگر در رفح که با چراغ سبز امریکا رخ داد

جنایت نتانیاهو، حمایت بایدن


پیامدهای بین‌المللی جنایت ارتش صهیونیست در رفح ادامه دارد و علاوه بر تظاهرات ضدصهیونیستی در سراسر جهان، دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی همچنان به این واقعه دهشتناک واکنش نشان می‌دهند؛ تا جایی که سران رژیم صهیونیستی، ایالات متحده و انگلیس نیز بر اثر فشار سنگین افکار عمومی مجبور به واکنش شدند. در تازه‌ترین واکنش‌ها، مقامات سازمان ملل این جنایت را محکوم کردند و شورای امنیت نیز به درخواست الجزایر نشستی درباره این حادثه برگزار کرد. به گزارش سما، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه، در بیانیه‌ای بمباران چادرهای آوارگان در رفح را محکوم کرد و خواستار برداشتن گام‌های فوری برای محافظت بهتر از غیرنظامیان شد.
 
متأسفیم!
با این حال، واکنش سران سه دولت مذکور در برابر این جنایت هولناک که منجر به کشتار ده‌ها زن و کودک آواره فلسطینی در رفح شد، از اظهار تأسف فراتر نرفت. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بمباران آوارگان در رفح را «اشتباهی غم‌انگیز» و «رخدادی تراژیک» خواند! به گزارش «تایمز اسرائیل» نتانیاهو در سخنانی در پارلمان رژیم، مدعی شد: «به‌رغم تلاش ما برای آسیب نرساندن به غیرنظامیان، یک اتفاق ناگوار رخ داد. ما در حال بررسی ابعاد این حادثه هستیم.»
با وجود این و به‌رغم محکومیت‌های بین‌المللی گسترده، حملات نظامیان صهیونیست به رفح همچنان ادامه دارد و شاهدان از ورود چندین تانک ارتش اشغالگر به رفح خبر دادند.
ایالات متحده نیز از حمله هوایی جنگنده‌های ارتش صهیونیست به چادرهای آوارگان در رفح «ابراز اندوه» و به اسرائیل توصیه کرد «از غیرنظامیان، بهتر از این محافظت کند»! کاخ سفید طی بیانیه‌ای مدعی شد: اسرائیل حق دارد حماس را تعقیب کند، اما می‌بایست همه «نکات احتیاطی» را رعایت کند.
امریکا مشخص نکرد که منظور از «نکات احتیاطی» چیست که باعث اندوهگین شدنش شده؟ با این حال، آنچه مسلم است اینکه، این جنایت با چراغ سبز ایالات متحده انجام شد و جنبش‌های مقاومت منطقه نیز در واکنش‌هایشان به این جنایت به آن اشاره کردند.
گزارش «تایمز اسرائیل» درباره رخوت لحن امریکا در این بیانیه می‌افزاید: «گرچه کاخ سفید بر سر تلفات زیاد غیرنظامیان، قدری از اسرائیل دلخور شد، اما بیانیه‌ای که صادر کرد، در مقایسه با توبیخ‌های قبلی دولت بایدن، مشخصاً حاوی انتقاد کمتری بود... در ماه آوریل، پس از آنکه 7 نفر از کارکنان یک سازمان امدادی بشردوستانه در حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیلی کشته شدند، جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت از این حمله «به خشم آمده» و تهدید کرد که اگر اسرائیل گام مهمی برای بهبود وضعیت وخیم بشری در غزه برندارد، سیاست خود در خصوص غزه را از اساس تغییر خواهد داد.»
اوایل ماه جاری میلادی نیز بایدن هشدار داد که در صورت حمله رژیم صهیونیستی به مراکز پرازدحام رفح، ممکن است برخی محموله‌های معین تسلیحات تهاجمی به تل‌آویو را متوقف کند؛ با این حال، روز دوشنبه دو مقام ایالات متحده به وبسایت خبری آکسیوس گفتند، کاخ سفید همچنان درگیر ارزیابی این است که «آیا حمله هوایی یکشنبه‌شب، نقض خطوط قرمز بایدن است یا خیر؟!»
دولت انگلیس نیز برخلاف اکثر دولت‌ها و سازمان‌های اروپایی که به موج محکومیت رژیم صهیونیستی پیوسته‌اند، بدون اشاره به کشتار بیش از 36 هزار فلسطینی در طول جنگ هشت ماهه و ابعاد این جنایت اخیر، با احاله تحقیقات به ارتش صهیونیستی که خود عامل جنایت است، صرفاً به ابراز تأسف و درخواست شفافیت در تحقیقات بسنده کرد. دیوید کامرون در صفحه مجازی‌اش در پلتفرم «X» نوشت: «صحنه‌های بسیار ناراحت‌کننده پس از حملات هوایی آخر هفته در رفح مشاهده شد. تحقیقات ارتش اسرائیل باید سریع، جامع و شفاف باشد.»
 
میدان منتظر دیپلماسی نیست
با وجود تحولات مذکور، جریان مقاومت معطل نتایج اقدامات نمادین نمانده و در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی، مواضع ارتش اشغالگر را هدف قرار داد. سرایا القدس، وابسته به جهاد اسلامی اعلام کرد که یک کوادکوپتر جاسوسی ارتش رژیم صهیونیستی را در شمال نوار غزه از کار انداخته و موفق شده کنترل آن را به دست گیرد. این گروه جهادی فلسطینی همچنین اعلام کرد، با گلوله‌های خمپاره معمولی کالیبر 60، نظامیان و خودروهای دشمن را که به اطراف دروازه صلاح‌الدین در جنوب شهر رفح نفوذ می‌کردند، بمباران کرده و مواضع اشغالگران در محور «نتزاریم» را با موشک کوتاه‌برد هدف قرار داده است. گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس هم اعلام کرد، مجاهدان قسام موفق شدند محل تجمع نظامیان صهیونیست در جنوب رفح را با بسته انفجاری منهدم کنند و از دشمن تلفات بگیرند. همچنین گردان‌های شهدای الاقصی وابسته به جنبش فتح اعلام کرد، در درگیری‌های شدید با نظامیان و خودروهای دشمن، از چند جبهه با مسلسل و مواد منفجره به مواضع اشغالگران یورش بردند.

جستجو
آرشیو تاریخی