در دومین جلسه علنی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رقم خورد

«آری» بهارستان به قالیباف

رئیس مجلس: خواست مردم از نمایندگان، حل مسائل به جای حاشیه‌پردازی است

محمدباقر قالیباف قاطعانه رئیس مجلس ماند. نمایندگان با اکثریت 198 رأی، اعتماد خود را به رئیس مجلس یازدهم برای سکانداری مجلس دوازدهم در اولین سال فعالیت خود اعلام کردند و به جریان مدعی علیه او «نه» گفتند. در دومین جلسه علنی مجلس جدید، انتخابات هیأت رئیسه با رقابت سه نامزد ریاست یعنی مجتبی ذوالنوری و منوچهر متکی در کنار قالیباف که در دوره گذشته مجلس نیز به مدت چهار سال ریاست را بر عهده داشت، آغاز شد؛ رقابتی که طی روزهای گذشته با فضاسازی طیفی از منتخبان علیه قالیباف همراه شده بود و با این حال ذوالنوری بیش از 60 رأی را به خود اختصاص نداد و متکی دیگر رقیب قالیباف هم 5 رأی به دست آورد. آرایی که در مجموع نشان می‌داد طیف‌بندی سیاسی اکثریت مجلس دوازدهم همراهی با فضاسازی‌ها ندارد و در تأسی به رهنمود اخیر رهبر معظم انقلاب در پیام افتتاحیه می‌تواند مجلسی امیدآفرین باشد.
 
اشتراک نظر فراکسیون‌ها
اگر چه هیچ یک از دو فراکسیون تشکیل شده در مجلس دوازدهم یعنی فراکسیون‌های انقلاب اسلامی و مستقلین برای انتخابات هیأت رئیسه رسماً فهرستی ارائه ندادند، اما قالیباف در حالی با 198 رأی از مجموع 287 رأی اخذ شده به ریاست مجلس رسید که علاوه بر حمایت اکثریت اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی از حمایت اجماعی حدود 85 نماینده عضو فراکسیون مستقلین نیز برخوردار بود. حال آنکه منتقدان او حتی در جریان انتخاب دیگر اعضای هیأت رئیسه نیز با اقبالی از سوی مجلس مواجه نشدند. به این ترتیب در حالی که حمیدرضا حاجی‌بابایی و علی نیکزاد به ترتیب با 175 و 169 رأی به عنوان نواب رئیس اول و دوم مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند، حمید رسایی در انتخابات نواب ریاست نیز نتوانست آرای لازم را کسب کند.
 
تأکید قالیباف بر وحدت و امید
محمدباقر قالیباف پس ازمراسم تحلیف اعضای هیأت رئیسه و در نخستین نطق از جایگاه رئیس مجلس دوازدهم بر امیدآفرینی و همگرایی مجلس و دیگر قوا برای حل مسائل کشور تأکید کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی با قدردانی از اعتماد نمایندگان به خود، گفت: کار در مجلس جمعی است، همه باید در تعیین اولویت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها با فهم مشترک عمل کنیم، ساختار مجلس به گونه‌ای ‌است که اگر عموم نمایندگان در یک موضوعی عزم نکنند، مجلس نمی‌تواند کار مؤثر انجام دهد و گاهی حتی یک نماینده می‌تواند به مسیری که عموم نمایندگان پیگیری می‌کنند، لطمه بزند. قالیباف با بیان اینکه خواست مردم از ما مسئولان اعم از نمایندگان و مدیران اجرایی، حل مسائل به جای حاشیه‌پردازی است و حضرت آقا در پیامشان خط اصلی مسائل مجلس را روشن کرده‌اند، گفت: مجلس دوازدهم رویکرد اصلی‌اش را باید همین رهنمودها قرار دهد. رهبر حکیم انقلاب آرامش‌بخشی، امید‌آفرینی و دعوت به همدلی در محیط عمومی و پرهیز از مسابقات بی‌فایده رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی را مبنای عمل مجلس دوازدهم تعیین کردند؛ لذا به نظر می‌رسد، رویکرد اصلی مجلس دوازدهم باید وحدت و امید باشد.
 
فهم مشترک برای ایجاد امید
وی در ادامه با تأکید مجدد بر اینکه باید برای ایجاد امید در مردم به فهم مشترک برسیم و همگرا و همدل عمل کنیم و با هر گرایش و سلیقه سیاسی که داریم روی اولویت حل مسائل مردم اتفاق نظر داشته باشیم، تصریح کرد: مهم‌ترین مسأله‌ای که می‌تواند هم محور وحدت باشد و هم باعث امید‌آفرینی شود برنامه هفتم پیشرفت کشور است که میثاق ملی ما در مجلس و دولت شهید رئیسی است که به عنوان میراث این شهید بزرگوار محسوب می‌شود و می‌تواند پیشرفت کشور را رقم بزند. رئیس مجلس سپس اظهار داشت: اگر ما در مجلس یا دولت روی اجرای برنامه هفتم بایستیم، می‌توانیم در کوتاه‌مدت مشکلات روز مردم را مدیریت کنیم و در بلندمدت پیشرفت کشور را رقم بزنیم، امیدوارم همه ما نمایندگان تا پایان دوره نمایندگی بتوانیم مطابق توصیه رهبر انقلاب با رعایت تقوا، گذشت، انصاف، مسئولیت‌پذیری و کار بی‌منت، تکلیف خودمان را در قبال مردم و انقلاب انجام دهیم.
 
آرای نگران‌کننده باطله
فرآیند انتخاب هیأت رئیسه مجلس البته یک نکته قابل لحاظ هم داشت؛ وجود 24 رأی باطله در میان آرای اخذ شده برای انتخاب رئیس مجلس سبب تعجب رسانه‌ها شد، هر چند اینکه در اولین رأی‌گیری مهم نمایندگان یک مجلس این تعداد رأی باطله به هر دلیل رقم بخورد تا حدودی از حیث تعهد وکلای ملت به انجام وظایف نمایندگی‌شان نگران‌کننده بود.
در جلسه دیروز مجلس و در جریان انتخاب دیگر اعضای هیأت رئیسه، مجتبی بخشی‌پور با ۱۲۰ رأی، احمد نادری با ۱۱۲ رأی، روح‌الله متفکرآزاد با ۱۰۱ رأی، مجتبی یوسفی با ۹۸ رأی، محمد رشیدی با ۹۷ رأی و اکبر رنجبرزاده با ۹۵ رأی به عنوان دبیران هیأت رئیسه تعیین شدند. همچنین غلامرضا نوری قزلجه با ۱۳۰ رأی، علیرضا سلیمی با ۸۲ رأی و سید جلیل میرمحمدی با ۶۱ رأی به عنوان ناظران هیأت رئیسه مجلس انتخاب شدند. سخنگویی هیأت رئیس مجلس نیز در نهایت بر عهده علیرضا سلیمی قرار گرفت. گفتنی است، هیأت رئیسه منتخب اجلاسیه اول سپس با حضور در جایگاه مراسم تحلیف را به‌جا آورده و سوگند یاد کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی