دیروز اسپانیا، ایرلند جنوبی و نروژ هم کشور فلسطین را به رسمیت شناختند

روابط اروپا و رژیم صهیونیستی در سراشیبی


اسپانیا، ایرلند جنوبی و نروژ روز گذشته (سه‌شنبه 8 خرداد) فلسطین را به‌طور رسمی یک کشور مستقل شناختند تا فشارهای جهانی روی رژیم صهیونیستی که 8 ماه است فلسطینی‌ها را در نوار غزه از زمین و هوا می‌کوبد، شدت گیرد. تحلیلگران غربی این اقدام را موجب سرد شدن روابط اروپا و اسرائیل می‌دانند که تأثیر به‌سزایی را در آینده رژیم صهیونیستی خواهد داشت. زمزمه‌های این سرد شدن نیز در گفتار برخی دیگر از مقامات اروپایی مشاهده می‌شود. در همین راستا روز گذشته رئیس شورای اروپا از به رسمیت شناختن کشور فلسطین حمایت کرده و خواستار رویکرد هماهنگ اتحادیه اروپا و کشورهای ثالث به‌منظور حصول پیشرفت ملموس درباره این مسأله شد. در اقدامات اولیه در کشور ایرلند، پرچم فلسطین در کنار پرچم اتحادیه اروپا در محل پارلمان جمهوری ایرلند برافراشته شد. نخست‌وزیر این کشور نیز بعد از اقدام اسپانیا در به رسمیت شناختن رسمی کشور فلسطین اعلام کرد که به صورت رسمی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و دوبلین بزودی سفیری را برای فلسطین تعیین خواهد کرد. علاوه بر آن، وزیر خارجه ایرلند ابراز داشت که وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای اولین‌بار درباره تحریم رژیم اسرائیل در صورت تخطی آن از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره توقف فوری عملیات نظامی در رفح، مذاکرات «مهمی» انجام دادند.
به گزارش آسوشیتدپرس، این تحولات در حالی شکل می‌گیرد که «ایسرایل کاتس» وزیر خارجه اسرائیل، اسپانیا را متهم به تشویق تروریسم از طریق به رسمیت شناختن فلسطین کرده و از تأسی سایر کشورهای اروپای غربی از این خط فکری ابراز تأسف نموده است. دولت مادرید نه تنها این اتهام را را رد کرده، بلکه متذکر شده انواع مجازات‌ها و تحریم‌ها باید شامل حال رژیم نامشروع تل‌آویو شود، زیرا در ضدیت با حقوق اولیه و بدیهی انسان‌ها خوفناک‌ترین نسل‌کشی دهه‌های اخیر را در باریکه غزه به اجرا گذاشته است. اقدام هولناکی که جان 37 هزار فلسطینی را گرفته و باعث مجروح شدن بیش از 85 هزار نفر شده است.

اعلام حمایت مجدد «بورل» از احکام دیوان عالی لاهه
دیروز در تحولی مجزا جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی «اتحادیه اروپا» (EU) نیز تصریح کرد که این سازمان از احکام اخیر دادگاه بین‌المللی کیفری در شهر لاهه هلند مبنی بر لزوم پیگرد قضایی سران رژیم جعلی تل‌آویو در ارتباط با جنایات عظیم جنگی‌شان حمایت می‌کند و خواهان اجرای هر چه سریع‌تر این ابلاغیه‌ها است. او گفته بود که بی‌اعتنایی اسرائیل به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری اعتبار اروپا را در مخاطره قرار می‌دهد.
به گزارش رویترز، بورل در مواجهه با خبرنگاران در شهر بروکسل پایتخت بلژیک گفت: «رژیم نتانیاهو مثل همیشه در حال جعل حقایق است و مدعی است که نحوه برخورد اخیر سازمان‌های قضایی و حقوق بشری با آنها نشانه روشنی از یهودی‌ستیزی و عجین شدن سیاست با گرایش‌های مذهبی است. این در حالی است که دیوان عالی لاهه نه یهودیت بلکه صهیونیسم را محکوم کرده و به همین سبب حکم بازداشت نتانیاهو و وزیر جنگ وی (یوآو گالانت) را صادر کرده و آن را لازم‌الاجرا دانسته است. »

کاتس: ما مخالفان خود را
ریشه‌کن می‌کنیم!
با اینکه شماری قابل توجه از سایر کشورها در پهنه جهان هم طی هفته‌های اخیر حکومت فلسطین و تشکیل کشوری با این نام را به رسمیت شناخته‌اند، اما تا این لحظه «قدرت»های بزرگ غربی از انجام کاری مشابه پرهیز کرده‌اند. با این حال اضافه شدن دائمی شمار کشورهایی که فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، نشانه روشنی از سنگین‌تر شدن کفه ترازو به سود این ملت رنج‌کشیده و بر باد رفتن هرچه بیشتر تتمه اعتبار اندک رژیم نامشروع تل‌آویو در ذهن هر انسان آزاده‌ای در سطح جهان و یک ورشکستگی کامل سیاسی برای آنها است. برای فلسطین هم این مسأله بدون شک دستاوردی بزرگ است، زیرا در جنگ نابرابری که صهیونیست‌های غاصب در 240 روز اخیر علیه آنها به راه انداخته‌اند، هر روز وجاهت و حمایت بیشتری را از چشم جهانیان شامل حال خویش می‌بینند. به گزارش گاردین، عصبانیت روز گذشته «ایسرایل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و رگبار اتهامات او به اسپانیا، ایرلند جنوبی و نروژ بیش از آن‌که خریدارانی را برای حرف‌های سخیف وی بیابد و عده‌ای را به حمایت از این رژیم کودک‌کش وادارد، حمل بر استیصال رژیمی شد که چون منطق و انصاف ندارد، فقط بر سر مردم بمب می‌ریزد تا آنها را از ابراز مخالفت با خود پشیمان کند. کاتس در اظهاراتی مغشوش و غیرعقلایی در تل‌آویو گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند مذهب و آیین ما را عوض و نسل ما را نابود کند ولی ما این توان را داریم با افرادی که دارای چنین مقاصدی هستند، چنین برخوردی داشته باشیم و آنها را از بن و اساس ریشه‌کن کنیم و این کار را همین حالا هم در دست اجرا داریم.»

وزیر خارجه اسپانیا: این روال معمول اسرائیلی‌هاست
دیروز اسپانیا هم به دفاع از سیاست‌های متخذه خود در این زمینه برخاست و از طریق خوزه مانوئل آلبارز وزیر خارجه‌اش جواب اظهارات گستاخانه کاتز را داد. آلبارز در شهر مادرید گفت: «اسرائیلی‌ها چند ساعتی است که دائماً ما و دولت‌های دوبلین و اسلو را به‌خاطر به رسمیت شناختن فلسطین می‌کوبند و این اقدام را مذمت می‌کنند ولی از قضا هرچه از این سه دولت سر زده، رویکردی از سر انساندوستی، در جهت حفظ حقوق بشر و قدم‌هایی بدیهی در راه نجات ملت‌های تحت تهاجم قرار گرفته بوده است. البته دولت تل‌آویو قبل از این با سایر کشورهایی هم که در این مخاصمه به سود فلسطین اتخاذ موضع کرده‌اند، برخوردهایی از همین دست داشته و کوشیده آنها را با سلاح ارعاب از حمایت فلسطینی‌ها باز دارد.» آلبارز اضافه کرد: «اسرائیلی‌ها می‌کوشند از این طریق از متحد شدن هرچه بیشتر اروپایی‌ها علیه خودشان جلوگیری کنند و با ایجاد تفرقه، قاره سبز را به چند پاره تقسیم کنند. قسمت‌های متعددی که صاحب سمت و سویی یکسان در مبارزه با زیاده‌خواهی‌های اسرائیل نباشند.»

تداوم به رسمیت شناختن فلسطین
در اروپا
روز گذشته رابرت گولوب، نخست‌وزیر اسلوونی هم تصریح کرد که کشورش حداکثر تا فردا (پنجشنبه 10 خرداد) درباره به رسمیت شناختن فلسطین تصمیم‌گیری نهایی و آن را اعلام و اجرایی خواهد کرد. به گزارش نیویورک تایمز، اسلوونی این حرکت را از یک ماه پیش پی‌ریزی کرد، ولی حالا که اسپانیا، ایرلند جنوبی و نروژ در این زمینه از کشور اسلوونی پیش افتاده‌اند، گولوب هم وادار شده که به این مقوله سرعت بخشد و هرچه سریع‌تر برای آن تعیین تکلیف کند. در این میان جوزپ بورل با اظهارات قاطعانه روز گذشته‌اش، هشداری تندتر از همیشه به غاصبان صهیونیستی داد. وی گفت: «از این‌پس در کلام من هرگز نخواهید شنید که بگویم اسرائیل بلکه فقط از واژگان آن دولت نتانیاهو استفاده خواهم کرد، زیرا این دولت است که مخاطرات بزرگ جهانی اخیر را برای منطقه و به واقع کل جهان ایجاد کرده و هر کاری که انجام می‌شود، با صلاحدید این رژیم نژادپرست است.» بورل افزود: «آنچه اسرائیلی‌ها در 8 ماه اخیر در نوار غزه و کرانه باختری به اجرا گذاشته‌اند، مصداق کامل و نشانه روشن پاکسازی قومی و جنایات جنگی است و بدیهی است که جامعه اروپا هرگز آن را برنمی‌تابد.»
دیروز ایتالیا هم به تقبیح اقدامات ضد انسانی تل‌آویو پرداخت و آن را نشانه ننگ دانست. به گزارش روزنامه «ایل مساجیرو»، گیدو کروستو وزیر دفاع ایتالیا در شهر رم اظهار داشت: «انگار اسرائیل نمی‌داند که با این نسل‌کشی‌های بی‌شرمانه چگونه بذر نفرت از خویش را در تمامی سطح جهان می‌پراکند و محو کامل خود را پی‌ریزی می‌کند. آنچه نتانیاهو انجام می‌دهد، فقط افزودن بر شعله‌های خشم جهانیان نسبت به اقدامات آپارتایدی دولت وی است. نسل‌های بعدی در تل‌آویو هم از این موج نفرت مصون نخواهند ماند. به واقع این فقط پی‌ریزی سقوطی محتوم برای آنها و تسریع هرچه بیشتر این فرآیند است.»

جستجو
آرشیو تاریخی