راه دسترسی ایلام به مرکز و جنوب کشور تسهیل می‌شود

پیشرفت 94 درصدی بزرگ‌ترین تونل جاده‌ای

استان ایلام در طول سال بویژه در ایام اربعین حسینی به اصلی‌ترین کانون تردد زوار تبدیل شده و این فرصت طلایی را برای برون‌رفت از بن‌بست اقتصادی در اختیار دارد. ابرپروژه راهبردی تونل کبیرکوه افزون بر باز کردن گره‌های ترافیکی مسیر زائران عتبات عالیات، ارتباط استان‌های جنوبی و مرکز کشور با مرزهای غربی را تسهیل می‌کند.

مرجان قندی
خبرنگار


استان ایلام در طول سال بویژه در ایام اربعین حسینی به اصلی‌ترین کانون تردد زوار تبدیل شده و این فرصت طلایی را برای برون‌رفت از بن‌بست اقتصادی در اختیار دارد. مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و راه و شهرسازی این استان بر این باورند که می‌توانند با اجرای پروژه‌های مهم و مؤثر همچون طرح احداث تونل عظیم کبیرکوه در حوزه حمل و نقل از این فرصت استفاده کنند و با ایجاد تحولات عظیم دستاوردهای خوبی برای استان به همراه بیاورند. ابرپروژه راهبردی تونل کبیرکوه افزون بر باز کردن گره‌های ترافیکی مسیر زائران عتبات عالیات، ارتباط استان‌های جنوبی و مرکز کشور با مرزهای غربی را تسهیل می‌کند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه فعالیت دستگاه‌های متولی برای فراهم کردن زیرساخت‌ها در حوزه راه شتاب بیشتری گرفته است، اظهار داشت: استان ایلام از جمله استان‌هایی است که همزمان پروژه‌های مهم راهسازی و مسکن را در سطح ملی عملیاتی کرده که با جهش کم‌نظیری در حال انجام است.
 
اجرای10 پروژه راهسازی در مسیر ایلام به مهران
فرشاد دوستی گفت: اعتبارات استان ایلام در دولت سیزدهم در حوزه راه در مجموع پروژه‌های ملی و استانی بیش از 25 میلیارد و 694 میلیون ریال است که از این میزان اعتبار تاکنون بیش از 23 میلیارد ریال تخصیص پیدا کرده است.
وی با اعلام اینکه در بخش راه 85 پروژه در دست اجراست که برخی از آنها جزو پروژه‌های عظیم و در آستانه بهره‌برداری است، تصریح کرد: در مسیر ایلام به مهران از میدان ارغوان (ورودی شهر ایلام) تا پایانه مرزی مهران که طول آن 102 کیلومتر است 10 پروژه راهسازی فعال است که این پروژه‌ها شامل؛ زیرگذر ارغوان، تونل کیلومتر 5 و راه‌های طرفین، تونل دوم راه کربلا و راه‌های طرفین، راهسازی قطعه رانشی و تقاطع‌های آن در محدوده تقاطع روستای ماربره، تقاطع غیرهمسطح صالح‌آباد، احداث واریانت کنجانچم در قالب دو قرارداد با پیمانکاران مختلف و پروژه 6 خطه کردن مهران و پایانه مسافری «برکت» است. این پروژها با 74 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا هستند.
دوستی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های راهسازی استان ایلام طرح احداث تونل عظیم کبیرکوه است، این تونل و راه‌های اطراف آن در مراحل پایانی است. تونل کبیرکوه به طول 4 هزار و 750 متر، بزرگ‌ترین تونل جاده‌ای کشور اعلام شده که کارهای اجرای روشنایی آن در حال انجام است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با تأکید بر اینکه با بهره‌برداری از تونل کبیرکوه پیچ‌های سخت گذر و گردنه برفگیر جاده قدیم کبیرکوه حذف خواهد شد و ارتباط استان‌های جنوبی و مرکز کشور به مرزهای عراق تسهیل خواهد شد، اظهار داشت: برای این طرح که هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی 94 درصد در حال اجراست؛ از سال 88 تاکنون یک هزار و 300 میلیارد تومان هزینه شده که 980 میلیارد تومان آن در 2 سال اخیر به این پروژه اختصاص داده شد.
دوستی با اعلام اینکه قرار است این پروژه همزمان با سفر دوم رئیس‌جمهور زیر بار ترافیک برود، بیان کرد: با بهره‌برداری از تونل کبیرکوه علاوه بر حذف نقاط حادثه‌خیز، مشکل تردد بین‌شهری مردم دره‌شهر به آبدانان رفع و تسهیل و برای مسافران و زائران عتبات عالیات از استان لرستان و دیگر شهرها به ایلام نیز تسهیل می‌شود.
 
حوزه راه در استان ایلام بسیار هزینه‌بر است
دوستی افزود: حوزه راه در استان ایلام بسیار هزینه‌بر است، چون توپوگرافی این استان باعث شده که چند برابر مناطق دیگر هزینه شود تا یک راه استاندارد احداث شود. پروژه‌های عظیمی طی دو سال اخیر در محور ایلام - مهران در دولت سیزدهم انجام شده است که عملیات اجرایی تونل اول محور ایلام- مهران به طول 844 متر، به علاوه عملیات راهسازی طرفین آن انجام شد و زیر بار ترافیک رفت. 740 متر لاینینگ تونل دوم راه کربلا هم به اتمام رسیده و روکش آسفالت و روشنایی داخل تونل نیز تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید. احداث و تکمیل 4 دهنه پل در راه‌های طرفین تونل دوم راه کربلا، شروع عملیات حفاری و بتن‌ریزی قطعه رانشی در محور ایلام- مهران از طرح‌های اجرا شده است. همچنین پروژه چهارخطه کردن ایلام – صالح‌آباد به طول 18 کیلومتر به طور کامل به اتمام  و به بهره‌برداری رسید. احداث تقاطع غیرهمسطح صالح‌آباد، عملیات تکمیلی اتصال پل‌های بزرگ کیلومتر 55 و 56 منطقه کنجانچم نیز از جمله اقدامات اجرا شده است. شروع عملیات تعریض پل سه دهانه 15 متری بدوله در محور مهران _ مرز به منظور 6 خطه کردن مسیر در حال انجام است.
دوستی با اعلام اینکه محور حمیل- سرابله- ایلام که 78 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان ایلام است 4 پروژه راهسازی با 970 میلیارد تومان اعتبار در حال اجراست، یادآور شد: مهم‌ترین پروژه این محور مربوط به تونل دوم آزادی است، این تونل به طول 3 هزار و 300 متر در قالب دو قطعه از طرفین در حال حفاری است، از سمت ایلام تا کنون 900 متر حفاری صورت گرفته و از سمت مقابل نیز حفاری در حال انجام است.
 
رضایتمندی زائران از وضعیت راه‌های منتهی به مرز
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام تصریح کرد: بیشترین حجم ورود مسافر برای رفتن به عتبات عالیات از مسیر کرمانشاه- حمیل- ایلام است. اما مشکل این مسیر این است که وقتی از کرمانشاه به حوزه جغرافیایی ایلام وارد می‌شوند با مسیر باریک حجم تردد بالا می‌رود. برای رفع این مشکل طرح تعریض جاده در دست اقدام است اما به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه، اجرای آن به کندی پیش می‌رود و به دلیل گستردگی نیازمند تأمین اعتبار از منابع ملی است.
دوستی اظهار داشت: زائران از سه مسیر برای مشرف شدن به عتبات عالیات به ایلام وارد می‌شوند؛ مسیر اول کرمانشاه - حمیل-ایلام، مسیر دوم اسلام آباد- قلاجه- ایوان و مسیر سوم از دزفول به دهلران. در محورهای مواصلاتی این استان نسبت به گذشته تغییرات قابل قبولی انجام شده، ولی به دلیل عمق محرومیت‌های گذشته آنچنان که باید و شاید جوابگوی حجم تردد این تعداد زوار نیست و انتظار می‌رود که از محل اعتبارات ملی این مشکلات برطرف شود تا از این طریق ایلام از بن‌بست جغرافیایی خارج شود.
وی با بیان اینکه مسئولان کشور و استان با وجود تردد زائران اربعین و مشکلات جاده‌ای نگاه ویژه‌ای به ایلام دارند و توسعه راه‌های این استان را از جمله طرح‌های اولویت‌دار قرار می‌دهند، خاطرنشان کرد: سال گذشته بسیاری از زائران که از مسیرهای استان ایلام برای زیارت اربعین تردد کردند، از وضعیت جاده‌ها رضایت داشتند. با توجه به اعتباراتی که در بخش زیرساخت راه‌ها در دولت برای استان ایلام به عنوان پایتخت خادمین زوار سیدالشهدا(ع) اختصاص پیدا کرد و اقداماتی که انجام شده، امیدواریم امسال با اقدامات انجام شده شاهد کاهش مشکلات و حوادث جاده‌ای و رضایتمندی بیشتر مردم و مسافران باشیم و همچنان روند توسعه و رونق اقتصادی در استان ادامه‌دار باشد.
 
  اجرای طرح‌ها متناسب با زمانبندی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام نیز با تأکید بر اجرای مطلوب و متناسب با برنامه زمانبندی طرح‌های عمرانی تصریح کرد: رعایت کیفیت در اجرای طرح‌ها مهم‌تر از موضوع سرعت بخشیدن برای اتمام کار است. طرح‌ها باید به طور مطلوب، کیفی و منطبق بر معیارهای فنی انجام شود.
سید زاهدین چشمه‌خاور در گفت‌و‌گو با «ایران» با اعلام اینکه استان ایلام یک‌هزار و ۹۳۴ کیلومتر راه روستایی شامل جاده های آسفالته، شوسه و خاکی دارد، گفت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۱۰۳ کیلومتر از راه‌های روستایی استان آسفالت شده است. نصب ۴۱ کیلومتر نیوجرسی، نصب و نگهداری ۷۰ کیلومتر روشنایی راه و تونل و تهیه و نصب 3 هزار و ۱۱۲ مترمربع تابلوی اطلاعاتی نیز از دیگر اقدامات اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام در 2 سال گذشته است.
 
30 درصد کاهش تصادفات جاده‌ای ایلام
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹ پروژه فعال در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان داریم، افزود: مسیر پیامن- چنار قطعات یک و ۳ در شهرستان هلیلان از جمله پروژه‌های مهم بود که در قطعه یک 5/5 کیلومتر آسفالت راه روستایی داشتیم که اجرای آن تمام شده و پروژه تحویل داده شد. در قطعه ۳ نیز با پیشرفت فیزیکی 85 تا 90 درصدی در حال اجراست. پروژه احداث راه روستایی پله کبود علی باقر در این شهرستان نیز با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در حال اجراست.
چشمه‌خاور اظهار داشت: استان ایلام در روند کیفی اجرای طرح‌های عمرانی طی دو سال گذشته در ردیف استان‌های برتر قرار داشته که امسال نیز این روند باید به نحو مطلوبی تداوم داشته باشد تا بازهم شاهد نتایج مؤثر آن در استان باشیم.
وی با بیان اینکه استان ایلام از نظر روکش آسفالت، ایمنی جاده‌ها و تعمیر ماشین‌آلات مقام اول کشور را دارد، افزود: با نگاهی به آمار در خصوص نتایج افتتاح پروژه‌های راه در استان، می‌توان به کاهش 30 درصدی در تصادفات جاده‌ای، کاهش میزان فوتی‌ها، کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی اشاره کرد و مهر تأییدی بر این موضوع زد.
 
عملکرد مطلوب در حوزه ساخت راه‌های فرعی و روستایی
چشمه‌خاور گفت: منابع اعتباری راه روستایی استانی است و از طریق فرمانداری‌ها ابلاغ و به فراخور جمعیت تعیین می‌شود. با توجه به اینکه ایلام در حوزه ساخت راه‌های فرعی و روستایی و نگهداری جزو استان‌هایی با عملکرد مطلوب در کشور معرفی شده است، ضریب اعتبارات راه‌های روستایی را مناسب می‌دانیم.

جستجو
آرشیو تاریخی