شکستن انحصار مافیای واردات نهاده نتیجه داد

واردات 260 هزار تن نهاده دامی

نفیسه امامی
خبرنگار

از جمله مهم‌ترین محصولات وارداتی به کشور، نهاده‌های دامی است که سهم زیادی در تجارت محصولات کشاورزی دارد. پیرو همین مسأله اقدامات بسیار مهمی که طی سه سال اخیر  و در دولت سیزدهم جهت تأمین و تنوع نهاده انجام گرفته است، ورود بموقع شرکت‌های پشتیبانی امور دام بود که منجر به توزیع و تأمین نهاده‌های دامی برای جلوگیری از بروز نوسانات قیمتی و کمبود محصولات پروتئینی از طریق کشورهای آسیایی بود. در همین راستا سیاست تهاتری از ابتدای دولت سیزدهم اجرایی شد و طی یکسال قبل به سرانجام رسید به طوری که ذرت و نهاده به‌صورت قانونمند وارد کشور شد و انواع نهاده در زمان مناسب توزیع گردید.
 
ورود 7 کشتی اقیانوس‌پیمای نهاده دامی به بندر امام خمینی
شرکت پشتیبانی امور دام در هفته‌های گذشته اعلام کرده بود یک میلیون تن کنجاله و سویا خریداری شده است که در حال بارگیری و حمل به سمت بنادر کشور است. حالا مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان نیز از ورود ۷ فروند کشتی حامل نهاده دامی به بندر امام(ره) خبر داده و گفته است: این نهاده‌ها از برزیل و آرژانتین خریداری شده است.
حمید بدوی اظهار کرده است: این محموله‌ها شامل سه فروند کشتی کنجاله سویا و چهار فروند ذرت دامی هر کدام به وزن 65 هزار تن و در مجموع 260 هزار تن است که توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور از کشور‌های برزیل و آرژانتین سفارش و خریداری شده است.
وی افزوده است: عملیات پهلودهی کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی به اسکله‌های بندرگاه امام خمینی بتدریج انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه واردات نهاده‌های دامی توسط بخش دولتی و خصوصی از طریق بندر امام خمینی با هدف تأمین نیاز‌های کشور تداوم خواهد داشت، افزوده است: واردات نهاده‌های دامی طبق برنامه‌ریزی انجام می‌شود.
حدود 80 درصد حجم کالا‌های اساسی (نهاده‌های دامی و غلات) از طریق بندر امام خمینی وارد کشور می‌شود. به طوری که سال گذشته حدود 15 میلیون تن کالاهای‌ اساسی از طریق این بندر وارد کشور و توسط ناوگان ریلی و جاده‌ای به اقصی نقاط کشور حمل شده است. وزارت جهاد کشاورزی برای تسریع واردات نهاده بازیگران بیشتری را به حوزه تجارت وارد کرده است به طوری که امروز واردات از روسیه به کشور سرعت بالایی دارد و تحریم‌ها تقریباً بر آن تأثیری ندارند. همچنین واردات‌ از ترکیه و هندوستان نیز بخوبی انجام می‌شود و از لحاظ تأمین شرایط خوبی داریم.
 
تأمین ارز بموقع برای واردات نهاده
علیرضا پیمان‌پاک، قائم مقام امور بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی پیش از این اعلام کرده بود: با تأمین بموقع ارز از سوی بانک مرکزی و همچنین استفاده از منابع رسوب شده در کشور‌های همسایه، ارز لازم برای واردات نهاده‌های دامی، کشاورزی و کالا‌های اساسی حتی برای چند ماه آینده یعنی تا مردادماه امسال تأمین شده است.
وی تأکید کرده است در حال حاضر تلاش حوزه بازرگانی وزارت کشاورزی جهت تأمین اقلام مورد نیاز کشاورزان و دامداران برای فصل پاییز است که بر این اساس، در حال حاضر ۵ میلیون ذرت و ۱.۲ میلیون تن کنجاله در لنگرگاه، اسکله و انبار‌های داخل کشور موجود است.
وی ابراز امیدواری کرد امسال با بحرانی در زمینه تأمین نهاده روبه‌رو نباشیم و اگر مسأله جهانی به وقوع نپیوندد، نهاده‌ها بموقع تأمین خواهد شد که در این صورت تولیدکننده هم اطمینان خاطر خواهد داشت.
 
دریافت نهاده 30 درصد کمتر از قیمت بازار
وزارت جهاد کشاورزی تمهیداتی را برای توزیع مناسب نهاده‌های دامی درنظر گرفته است. طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی تهران، تولیدکنندگان دام و طیور قادر هستند تا شش ماه آینده و تا ۳۰ درصد زیر قیمت بازار، نهاده‌های مورد نیاز خود را تأمین کنند. در حال حاضر هم ۴.۸ میلیون تن ذرت در کشور وجود دارد که معادل مصرف شش ماه در کشور است. ضمن اینکه ۱.۴ میلیون تن نیز در صف درخواست و ۴ میلیون تن نیز ثبت سفارش شده است.

 

بــــرش

تصمیم جدید وزارت جهاد کشاورزی برای دریافت نهاده دامی
در گذشته، نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان برای یک ماه بارگذاری می‌شد اما وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفته است نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان را برای چندماه بارگذاری کند تا درصورت نیاز بتوانند نیاز چندماه خود را خریداری کنند به این صورت که شرکت‌های واردکننده محصولات خود را در سامانه بازارگاه وارد می‌کنند و تولیدکنندگان با بررسی این شرکت‌ها، نهاده‌های مورد نیاز خود را که قیمت مناسبی داشته باشد، خریداری می‌کنند که در مدت زمان ۱۰ الی ۱۵ روز نیز برای آنها ارسال می‌شود.
تولیدکنندگان در مقاطعی همچون زمان تغییر ارز ۴۲۰۰ به ارز نیمایی، ذرت و سویا را خریداری می‌کردند و شرکت‌ها تا پنج‌ ماه پول تولیدکنندگان را می‌گرفتند و به بهانه تأمین ارز یا اینکه دولت مشکلات آنها را حل نکرده، نهاده‌های تولیدکننده را توزیع نمی‌کردند ولی الان شیوه فعالیت‌ها اصلاح شده است و تولیدکنندگان می‌توانند ذرت و سویا را با قیمت واریزی، تا دو هفته دریافت کنند.
به  طور کلی مشکلات اساسی در تأمین نهاده‌ها در دوره زمانی بود که تنوعی در بازار وجود نداشت و تا ۵ ماه نیز تحویل نهاده طول می‌کشید و در بسیاری از مواقع، تولیدکننده وجه المصالحه مطالبات واردکنندگان قرار می‌گرفتند، اما حالا با تمهیدات وزارت جهاد کشاورزی شرایط تخصیص نهاده‌های دامی روبه بهبود رفته است تا نابسامانی‌های گذشته در بازار محصولات پروتئینی تکرار نشود.

جستجو
آرشیو تاریخی