رئیس سازمان فضایی ایران خبر داد

پرتاب نخستین انسان ایرانی به فضا تا ۵ سال آینده

رئیس سازمان فضایی ایران در رویداد ملی فضایی «سهیل» گفت: برنامه‌ریزی ما برای پرتاب نخستین انسان به فضا حدود 5 سال آینده است هرچند پیچیدگی‌های فناوری زیادی وجود دارد.
حسن سالاریه افزود: برنامه فضایی در حوزه زیست فضا از سال گذشته احیا و کپسول زیستی با قابلیت جرمی ۵٠٠ کیلوگرم پرتاب شد. سال گذشته قراردادی برای طراحی و ساخت کپسول زیستی با جرم ۱۵٠٠ کیلوگرم منعقد شد و امیدواریم با پرتاب این کپسول نخستین گام برای پرتاب‌های زیرمداری موجود زنده در قامت انسان هم فراهم ‌شود، هرچند این فرایند به چندین پرتاب نیاز دارد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: پرتاب اول معمولاً با کیت‌های زیستی با اجرام بالا صورت می‌گیرد تا شرایط برای پرتاب موجود زنده‌ای مثل انسان توسط این کیت‌ها و سنسورها آزموده شود. در مرحله بعدی معمولاً از حیوانات استفاده می‌شود و گام نهایی هم پرتاب انسان است. وی ادامه داد: برنامه‌ریزی ما حدود 5 سال آینده است اما پیچیدگی‌های فناوری زیادی وجود دارد. اگر با یک پرتاب مشکل فناوری پیش بیاید، ممکن است رفع آن چند ماه یا یکی، دو سال طول بکشد. از آنجا که در حوزه زیست فضا باید هم در پرتابگر و هم در خود کپسول قابلیت اطمینان بسیار بالا باشد، بنابراین نباید شتاب‌زده عمل کرد.
وی یادآور شد: در زمینه پرتاب انسان باید با وسواس زیاد تمام تست‌ها را انجام داد و حتی نباید از یک مورد هم چشم‌پوشی کرد تا چنین پرتابی بدون خطر انجام شود و امکان بازگشت سالم فضانورد به سطح زمین وجود داشته باشد.
سالاریه در ادامه گفت: امسال برای نخستین‌بار به عنوان نقطه عطف صنعت فضایی کشور، ماهواره‌های بخش خصوصی را در مسیر پرتاب داریم و پیش‌بینی می‌شود ۵ تا ۷ پرتاب فضایی داشته باشیم.
اشتغال ۴۰۰ هزار نفر در صنایع دانش‌بنیان
 معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: ۴۰۰ هزار نفر در ۱۰ هزار واحد صنعتی و تولیدی دانش‌بنیان کشور مشغول به کار هستند.
جستجو
آرشیو تاریخی