صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

هویت ایرانی -اسلامی در آثار معاصر

جشنواره شانزدهم تلاش می‌کند در انتخاب اثر برگزیده، مسأله هویت را در اولویت کار خود قرار دهد.

هاجر سلیمی‌نمین
دبیربخش تصویرسازی
جشنواره هنرهای تجسمی

 

عرصه‌ای برای حضور حرفه‌ای‌ها
یکی از رشته‌هایی که آثار هنرمندان آن در بخش‌های گوناگون نمایشگاه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به چشم می‌خورد، رشته تصویرسازی است. اکنون در آستانه افتتاح نمایشگاه فجر شانزدهم به سراغ هاجر سلیمی‌نمین، دبیر بخش تصویرسازی این رویداد هنری رفتیم و با او درباره کم و کیف آثار رسیده به این بخش، همکلام شدیم.
سلیمی نمین، دبیربخش تصویرسازی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره کم و کیف آثار راه‌یافته به نمایشگاه فجر شانزدهم گفت: تلاش‌مان بر این بود که بخش تصویرسازی جشنواره امسال، عرصه‌ای برای حضور حرفه‌ای‌های تصویرگری باشد. بنابراین تنها آثاری که دارای تمامی استانداردهای لازم بودند به این بخش راه یافتند. جشنواره امسال شاهد حضور حدود ۶۰ تصویرگر حرفه‌ای در بخش تصویرسازی و قریب به ۷۰ تصویرگر حرفه‌ای در بخش قله‌هاست که عموم آنها جوانان دهه هفتادی هستند. این تعداد با سختگیری بسیار از میان حدود ۴۵۰ شرکت‌کننده انتخاب شده‌اند.

خلاقیت ملاک‌ مهم انتخاب
او ادامه داد: از نقاط قوت تصویرسازی در جشنواره شانزدهم می‌توان به تنوع سبک، تکنیک، مدیا و ژانرهای تصویرگری اشاره کرد. علاوه بر تصویرگری کتاب داستان کودک و نوجوان، کتاب شعر، تصویرگری علمی و مطبوعاتی، تصویرگری کاربردی و بینارشته‌ای نیز برای جشنواره ارسال شده‌اند که نمونه‌های حرفه‌ای هر یک از آنها در نمایشگاه به معرض نمایش درخواهد آمد. با این تفسیر، تلاش شده است تا نمایشگاه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر محدود به تصویرگری کتاب داستان نباشد و مجالی را برای حضور عرصه‌های جدید تصویرگری را هم فراهم کند.
سلیمی نمین ضمن اشاره به ملاک‌های انتخاب آثار راه‌یافته به نمایشگاه فجر شانزدهم، یادآور شد: آثاری که به نوعی حاوی تمامی استانداردهای تصویرگری روز جهان بوده‌اند، با وسواس و سختگیری فراوان از میان آثار دریافت شده توسط هیأت داوران انتخاب شده‌اند. با این توصیف، بدیهی است که خلاقیت یکی از ملاک‌های مهم انتخاب داوران بوده است؛ هرچند میزان خلاقیت به کار رفته در آثار با یکدیگر متفاوت است، اما نسبت به عموم جشنواره‌ها و مسابقات یک سال اخیر می‌توان گفت که جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امسال محل رقابت حرفه‌ای‌های عرصه تصویرگری است.  این هنرمند در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: یکی از مسائل عمده‌ای که در حوزه تصویرگری وجود دارد، مسأله هویت است؛ با وجود تمام تلاش‌های ارزشمند تصویرگران نسل‌های قبلی و دستاوردهای قابل احترام آنها در این باب، گاه کمبود یا فقدان هویت ایرانی - اسلامی در آثار معاصر به دغدغه‌ای ملی و بین‌المللی تبدیل می‌شود. جشنواره شانزدهم تلاش می‌کند ضمن احترام به تمامی سلایق، در انتخاب اثر برگزیده، مسأله هویت را در اولویت کار خود قرار دهد.

هوش مصنوعی به جشنواره آمد
سلیمی‌نمین افزود: در بخش‌های جنبی جشنواره به تصویرسازی در دیوارنگاری شهری و تصویرسازی فرهنگ‌محور نیز پرداخته شده که نیم‌نگاهی به رویدادهای جدید عرصه تصویرسازی دارند. می‌توانم بگویم که به طور کلی در جشنواره امسال تلاش شده است تا هیچ‌یک از عرصه‌های مختلف فعالیت تصویرگران مغفول واقع نشود.
 این تصویرگر بیان کرد: آثار حاضر در بخش ویژه قله‌ها راوی قله‌های ایثار و مجاهدت ایران اسلامی بوده و به تبع آثار مرتبط با وقایع اخیر غزه نیز در این بخش وجود دارند.
دبیر بخش تصویرسازی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش پایانی سخنان خود مطرح کرد: ازجمله مسائل روز هنر تصویرسازی، مسأله استفاده از هوش مصنوعی است که در آثار ارسالی نیز با آن برخورد کرده‌ایم. بر همین اساس، گمان می‌کنم برگزاری نشست‌های تخصصی در جریان برگزاری جشنواره شانزدهم حول موضوعاتی چون هوش مصنوعی بتواند‌ راهگشا باشد.

 

بــــرش

 از نقاط قوت تصویرسازی در جشنواره شانزدهم می‌توان به تنوع سبک، تکنیک، مدیا و ژانرهای تصویرگری اشاره کرد. علاوه بر تصویرگری کتاب داستان کودک و نوجوان، کتاب شعر، تصویرگری علمی و مطبوعاتی، تصویرگری کاربردی و بینارشته‌ای نیز برای جشنواره ارسال شده‌اند که نمونه‌های حرفه‌ای هر یک از آنها در نمایشگاه به معرض نمایش درخواهد آمد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی