صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

وزیر امور خارجه در جلسه شورای امنیت مطرح کرد

امریکا مانع آتش‌بس در غزه

گرچه طبق ماده ۲۴ منشور سازمان ملل متحد، اعضای این سازمان «مسئولیت اصلی» «اقدام سریع و مؤثر» برای «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی» را به شورای امنیت واگذار کرده‌اند اما عجز این نهاد در رسیدگی به جنایات رژیم اسرائیل و پاسخگو کردن آن غیرقابل پذیرش است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که به دعوت فرانسه به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت، به نیویورک سفر کرده است، در جریان این نشست و همچنین دیدارها و گفت‌و‌گو با رسانه‌های بین‌المللی، مواضع جمهوری اسلامی ایران را پیرامون تحولات غزه تبیین و بر ضرورت توقف فوری جنگ و اجرای طرح آتش‌بس فوری تأکید کرد. وزیر امور خارجه پس از حضور در نشست شورای امنیت در سخنانی با اشاره به اینکه رژیم اشغالگر و آپارتاید اسرائیل هیچ خط قرمزی را در نسل‌کشی فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری رعایت نمی‌کند، این نکته را یادآوری کرد که گرچه طبق ماده ۲۴ منشور سازمان ملل متحد، اعضای این سازمان «مسئولیت اصلی» «اقدام سریع و مؤثر» برای «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی» را به شورای امنیت واگذار کرده‌اند اما عجز این نهاد در رسیدگی به جنایات رژیم اسرائیل و پاسخگو کردن آن غیرقابل پذیرش است. امیرعبداللهیان با اشاره به این نکته که ایالات متحده امریکا به‌ عنوان حامی و شریک اصلی رژیم اسرائیل در جنایات آن، مانع از انجام مؤثر وظایف ذاتی این نهاد در توقف نسل‌کشی آشکار یک ملت و برقراری آتش‌بس در نوار غزه شده است، افزود: امریکا بارها نگرانی شدید خود را از سرریز شدن تنش در منطقه ابراز کرده، اما با این حال همچنان به حمایت همه‌جانبه خود از ماشین جنگی رژیم اسرائیل ادامه می‌دهد. ایالات متحده حتی حاکمیت یمن را زیر پا می‌گذارد و عملاً دامنه درگیری را گسترش می‌دهد، اقداماتی که باید مسئولیت عواقب آن را بپذیرد. رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: امریکا به جای دعوت از دیگران به خویشتنداری، باید رژیم اسرائیل را مجبور به توقف جنگ کند و خود از دامی که رژیم صهیونیستی برای کشاندنش به درگیری مستقیم پهن کرده، رهایی یابد.
 
درخواست از گوترش
امیرعبداللهیان در دومین روز حضور خود در نیویورک، با آنتونیو گوترش هم دیدار کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار نسبت به وضعیت بغرنج و دردناک انسانی در غزه ابراز نگرانی کرد و خواستار تلاش دبیرکل سازمان ملل برای توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه شد. گوترش هم بر لزوم توقف جنگ و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، تشکیل یک دولت مستقل برای فلسطینی‌ها و حق تعیین سرنوشت توسط آنان تأکید کرد و در پاسخ به درخواست امیرعبداللهیان یادآور شد که متأسفانه امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه بدون آتش‌بس وجود ندارد.
 
ما سلاحی به یمن نداده ایم
امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌و‌گویی با رسانه امریکایی «ای‌بی‌سی» در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاه ایران پیرامون تنش در دریای سرخ تأکید کرد، اگر فوراً نسل‌کشی علیه غزه متوقف شود، امنیت به دریای سرخ باز می‌گردد. وزیر امور خارجه افزود: ما از اینکه امنیت دریانوردی و کشتیرانی به خطر بیفتد هرگز استقبال نخواهیم کرد، زیرا تجارت و حمل و نقل نفت ایران از طریق دریا انجام می‌شود. ما از امنیت منطقه سود می‌بریم. وزیر امور خارجه در پاسخ به این ادعا که ایران تجهیزات نظامی در اختیار یمنی‌ها قرار می‌دهد، گفت: یمنی‌ها سلاح‌های زیادی از زمان سقوط علی عبدالله صالح در اختیار دارند. یمن امکانات و توانمندی‌های زیادی را در درون خودش دارد، حتی آنها از موشک‌های بالستیک از زمان علی عبدالله صالح برخوردار بودند. ما هیچ گونه سلاحی به یمنی‌ها نداده‌ایم.
امیرعبداللهیان همچنین درباره آخرین روند گفت‌و‌گوهای دوجانبه تهران و واشنگتن نیز توضیح داد: در پی تبادل پیام‌ها و گفت‌و‌گو‌های غیرمستقیم، پیشرفت‌هایی در موضوع تبادل زندانیان و نقل و انتقال و جابه‌جایی بخش‌هایی از دارایی‌ها و اموال ایران حاصل شد. پولی که مبادله و جابه‌جا شده، برای ایران بوده و متعلق به امریکا نبوده است. ما توافقی کردیم که واسطه این توافق دولت قطر بوده است. در مسیر درست خودش پیگیری می‌کنیم که بتوانیم از این منابع و دارایی‌هایمان استفاده کنیم. اگر طرف امریکایی در تعهد خودش با هر توجیهی بدقولی کرده و بدعهدی قبلی خودش را تکرار کند، شرایط را سخت‌تر می‌کند و دیوار بی‌اعتمادی بین تهران و واشنگتن بلندتر خواهد شد. منتظر زمان مناسب هستیم و تست می‌کنیم که آیا این دارایی‌ها به‌راحتی مورد استفاده ما قرار می‌گیرد یا با بدعهدی امریکا مواجه شده، باید منتظر ماند؛ آنها گفته‌اند متعهدند.

جستجو
آرشیو تاریخی