صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

واکنش رسانه‌ها به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به آنکارا

توجه منطقه به همکاری‌های امنیتی ایران و ترکیه


جدای از تقویت روابط فی‌مابین تهران-آنکارا، «فلسطین» یکی از موضوعات مهم سفر یک‌روزه رئیس‌جمهور کشورمان به ترکیه بود. آیت‌الله رئیسی در دیدار با رجب طیب اردوغان، بر محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تأکید کرد. رئیس‌جمهور کشورمان همچنین خواستار قطع شریان‌های اقتصادی سرزمین‌های اشغالی برای وادار کردن رژیم اشغالگر قدس برای توقف جنایات علیه مردم فلسطین شد. همین مسأله باعث شد تا رسانه‌های خارجی، به‌خصوص رسانه‌های عبری‌زبان و صهیونیستی، به سفر یک هفته گذشته آیت‌الله رئیسی به ترکیه واکنش نشان دهند.
در همین رابطه «تایمز اسرائیل» با انتشار گزارشی درباره نتیجه دیدار رئیسی و اردوغان نوشت: اردوغان در یک کنفرانس خبری که پس از دیدار با رئیسی برگزار شد، گفت که دو طرف درباره پایان دادن به حملات «غیرانسانی» رژیم صهیونیستی به غزه و لزوم برداشتن گام‌هایی برای صلح پایدار در منطقه گفت‌و‌گو کردند.
این رسانه عبری‌زبان همچنین نوشت: رئیسی امریکا را به حمایت از جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه متهم کرد و درخواست تهران را از کشورهای مسلمان برای قطع روابط اقتصادی و سیاسی خود با «رژیم صهیونیستی» تکرار کرد.
 
گزارش رویترز از اظهارات
ضدتحریمی اردوغان
خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز با اشاره به گفت‌و‌گو و تفاهم تهران-آنکارا برای تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اواخر روز چهارشنبه پس از گفت‌و‌گو با همتای ایرانی خود گفت که ترکیه در حال بررسی گشایش گذرگاه‌های مرزی جدید با ایران است، زیرا آنها به دنبال احیای روابط ضعیف اقتصادی هستند.
رویترز نوشت: اردوغان تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران و همه‌گیری کووید را عامل کاهش حجم تجارت دانست. وی گفت: موضوع افتتاح گذرگاه‌های مرزی جدید با ایران نیز در دستور کار قرار دارد و تلاش برای ایجاد مراکز تجاری در مناطق مرزی برای افزایش توسعه اقتصادی استان‌های مرزی ادامه دارد.
این خبرگزاری انگلیسی همچنین نوشت: تجارت بین ترکیه و ایران در سال 2012 با نزدیک به 22 میلیارد دلار به اوج خود رسید اما از آن زمان تا امروز کاهش یافته است.
اردوغان با بیان اینکه ترکیه روابط اقتصادی خود را با ایران به دلیل تحریم‌ها قطع نخواهد کرد، گفت: اجرای کامل توافقنامه تجارت ترجیحی بین آنکارا و تهران بهترین راه برای بهبود روابط تجاری است.
 
سفری برای سامان دادن
به روابط دوجانبه
روزنامه ترکیه‌ای دیلی صباح نیز در واکنش به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به ترکیه و دیدار با رئیس‌جمهور این کشور نوشت: همکاری دوجانبه در زمینه مبارزه با تروریسم، انرژی و حمل و نقل از جمله موضوعات مهم در سفر رئیس‌جمهور ایران به پایتخت ترکیه برای شرکت در هشتمین نشست شورای همکاری‌های سطح عالی ترکیه و ایران بود.
این روزنامه ترکیه‌ای همچنین با اشاره به نقطه اشتراک ترکیه و ایران در مبارزه با گروهک‌های تجزیه‌طلب کُرد نوشت: ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم ایران در سیاست‌های خود در عراق و سوریه که مخالف سیاست‌های ترکیه است، تجدیدنظر کند. تنها چیزی که بازی را تغییر می‌دهد این است که تهران موضع محکم‌تری در قبال پ‌ک‌ک و شاخه ایرانی آن پژاک اتخاذ کند. باید دید سفر رئیسی به چنین تغییراتی منجر خواهد شد یا خیر؟

 توافق روی تثبیت امنیت منطقه
رسانه خبری الجزیره انگلیسی نیز در واکنش به سفر آیت‌الله رئیسی به ترکیه و دیدار با رجب طیب اردوغان نوشت: همزمان با جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه، ایران و ترکیه روی نیاز برای تثبیت امنیت در منطقه خاورمیانه توافق کردند. به گفته رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، وی و همتای ایرانی خود، روی سازکارهایی برای تنش‌زدایی از منطقه خاورمیانه توافق کردند و مسأله جنگ غزه، به یکی از موضوعات برجسته صحبت‌های دو رئیس‌جمهور تبدیل شده بود.
همچنین میدل‌ایست مانیتور نیز در گزارشی عنوان کرد: روز چهارشنبه، رئیس‌جمهور ترکیه از ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی خود، میزبانی کرد. محور اصلی گفت‌و‌گوی دو رئیس‌جمهور، روی تعمیق همکاری‌های دو کشور و سازکارهایی برای مقابله با تنش‌های ناشی از جنگ غزه متمرکز شده است.
بخش انگلیسی شبکه تروریستی اینترنشنال نیز درباره سفر آیت‌الله رئیسی به ترکیه نوشت: سفر روز چهارشنبه و موضوعات مطرح شده نشان‌دهنده پویایی پیچیده بین ایران و ترکیه بود. این دیدار منجر به 10 توافق شد که بر همکاری در زمینه انرژی، تجارت آزاد و حمل و نقل تأکید داشتند. این امر اهمیت همکاری سیاسی و حل و فصل اختلافات را در روابط ایران و ترکیه نشان می‌دهد و تعادل ظریفی بین همکاری و پرداختن به پیچیدگی‌های منطقه‌ای در میان چالش‌های ژئوپلیتیک ایجاد می‌کند.

 

بــــرش
1

حافظ‌خوانی رئیسی برای اردوغان

آیت‌الله رئیسی در سفری که به آنکارا داشت، در گفت‌وگوی خود با اردوغان، تفألی به حافظ زد و با خواندن شعر «دورِ فلکی یکسَره بر مَنْهَجِ عدل است، خوش باش که ظالم نَبَرد راه به منزل» از آن به عنوان آینده رژیم صهیونیستی تعبیر کرد.

 

بــــرش
2

ساخت فیلم‌های مشترک ایران و ترکیه
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی با ایرنا درباره روابط فرهنگی ایران و ترکیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه دو همسایه قدیمی با تاریخ و مفاخر فرهنگی مشترک هستند که مورد احترام و تکریم هر دو ملت بوده و این امر بهانه تعمیق تعاملات و رفت و آمد دو کشور است. امروز دو تفاهمنامه مهم را با ترکیه به امضا رساندیم که یکی تفاهمنامه جامع همکاری‌های رسانه‌ای بین دو کشور است.
وی افزود: اتفاق مهم دیگر، تفاهمنامه ارتباطات فرهنگی بود که سال ۲۰۲۵ را سال فرهنگی ایران و ترکیه اعلام کردیم. از ترکیه برای حضور ویژه در نمایشگاه کتاب سال ۲۰۲۵ دعوت کردم. ساخت فیلم‌های مشترک توسط هنرمندان ایرانی و ترکیه‌ای پیوند راسخ فرهنگی بین دو کشور را نشان خواهد داد.

جستجو
آرشیو تاریخی