صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

در جریان سفر نخست‌وزیر نیجر به کشورمان انجام شد

امضای سند همکاری جامع میان تهران و نیامی


گروه سیاسی/ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری نیجر با هدف توسعه بیش از پیش روابط سند همکاری‌های جامع اقتصادی و سیاسی خود را امضا کردند. «علی لامین زین» نخست‌وزیر نیجر در سفر به تهران با آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور و محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
معاون اول رئیس جمهور در دیدار روز چهارشنبه «علی لامین زین» بر لزوم فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و نیجر تأکید کرد و گفت: لازم است رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور برنامه‌ای جامع و زمانبندی شده برای چشم‌انداز روابط و مناسبات اقتصادی تهران ـ‌ نیامی تدوین و اجرای آن را با جدیت دنبال کنند.
به گزارش ایرنا، در نشست مذاکرات مشترک جمهوری اسلامی ایران با جمهوری نیجر، محمد مخبر با اشاره به استقلال‌طلبی ملت نیجر و ملت ایران در بی‌اثرکردن و مقابله با تحریم‌ها و تهدیدات دشمنان، گفت: ملت ایران با مقاومت توانسته‌اند این سختی‌ها را پشت سر بگذارند و امروز حتی تصور تهدید نظامی علیه ملت ایران در دنیا وجود ندارد. ایران امروز آمادگی دارد تجربیات و دانش خود را برای مقابله با تحریم‌ها در اختیار دولت و مردم نیجر قرار دهد.

ظرفیت بالا
برای افزایش تعاملات تجاری
معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به رویکرد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی، افزود: متأسفانه سهم کشور نیجر در این تعاملات اقتصادی بسیار اندک است که با توجه به زمینه‌های متعدد همکاری که میان دو کشور وجود دارد باید بسرعت مناسبات اقتصادی خود را افزایش دهیم.
وی با یادآوری زمینه‌های متعدد همکاری میان ایران و نیجر، گفت: دو کشور می‌توانند در حوزه‌های مختلف نظیر انرژی، کشاورزی و معدن همکاری داشته باشند و ایران آماده است در زمینه ساخت نیروگاه، اکتشافات معدنی، احداث مسکن، تولید خودرو و ساخت بزرگراه و راه‌آهن توافقاتی عملیاتی را با کشور نیجر منعقد کند.

تعاملات بر پایه ارزهای ملی
مخبر همچنین بر لزوم پیگیری مجدانه توافقات و تفاهماتی که پیشتر از سوی دو کشور منعقد شده تأکید کرد و اظهار داشت: کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور باید توافقات گذشته را با جدیت دنبال و بسترهای لازم را برای عملیاتی شدن آنها مهیا کند.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت تسریع افتتاح سفارت نیجر در تهران گفت: باید به تناسب روابط و مناسبات نزدیک سیاسی میان دو کشور، مراودات و مناسبات اقتصادی فیمابین را تقویت کنیم و با استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری شاهد توسعه همکاری‌ها در حوزه بازرگانی و تجاری باشیم. وی همچنین با اشاره به دستاوردها، تجارب و توانمندی‌های کشورمان در حوزه علوم دانش بنیان گفت: ایران آمادگی دارد تجربیات و دستاوردهای دانش بنیان خود را در زمینه‌های مختلف در اختیار مردم نیجر قرار دهد.
مخبر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نمی‌توانیم به عنوان دو کشور مسلمان نسبت به فجایعی که امروز در غزه اتفاق می‌افتد بی‌تفاوت باشیم. نخست‌وزیر نیجر نیز در این مذاکرات با اشاره به برگزاری دو نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور تصریح کرد: آمادگی داریم سومین نشست را به میزبانی نیجر برگزار کرده و اسناد همکاری در زمینه‌های مختلف انرژی، معدن، بهداشت و درمان، حمل و نقل و سایر موضوعات را به امضا برسانیم. علی لامین زین همچنین حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم غزه و فلسطین را ستایش و اظهار امیدواری کرد پس از برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و نیجر شاهد توسعه روابط و گسترش مناسبات فیمابین باشیم.

دولت به دنبال توسعه مناسبات با آفریقا
معاون اول رئیس جمهور پس از امضای سند همکاری‌های جامع اقتصادی و سیاسی دو کشور در نشست خبری مشترک توسعه و تعمیق مناسبات با کشورهای آفریقایی در همه ابعاد را از راهبردهای جدی دولت آیت‌الله رئیسی دانست و نسبت به اینکه سفر نخست‌وزیر نیجر دستاوردهای خوبی در زمینه ارتقای مناسبات دو کشور به خصوص روابط اقتصادی و تجاری فیمابین داشته باشد ابراز امیدواری کرد.
مخبر با ابراز خرسندی از مقدمات بازگشایی سفارت جمهوری نیجر در تهران تصریح کرد: قطعاً این امر به روند رو به رشد روابط کمک خواهد کرد. دو کشور تاکنون دو جلسه کمیسیون مشترک در تهران برگزار کرده‌اند و دولت ایران تأکید دارد که مقدمات برگزاری جلسات بعدی نیز بسرعت فراهم شود تا به فعال‌سازی همکاری‌های جامع دو کشور منجر شود.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: صدور خدمات فنی و مهندسی بویژه در حوزه انرژی، فرصت‌های اقتصادی قابل توجه برای توسعه همکاری‌های زیرساختی حوزه برق، نیروگاه‌های حرارتی، صادرات خودرو، آموزش فنی و حرفه‌ای، حل مشکلات بانکی از قبیل صرافی‌ها و کارگزاری‌ها، بهداشت و درمان، صنعت، کشاورزی و راه‌اندازی سازکار تهاتر برای تسهیل روابط اقتصادی فی مابین از جمله تفاهمات و توافقات صورت گرفته در سفر نخست‌وزیر نیجر به جمهوری اسلامی ایران است.معاون اول رئیس جمهور حل مسائل بانکی و حمل و نقل بویژه حوزه هوایی را از مهم‌ترین بسترهای توسعه همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور برشمرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی جزو مزیت‌های ایران است که با تولید تجهیزات پیشرفته و دستاوردهای خوب علمی از ظرفیت‌ها و توان بالایی برای رفع نیازهای کشور نیجر برخوردارند و می‌توانند به‌صورت گسترده این ظرفیت‌ها را در اختیار کشورهای دوست در آفریقا از جمله نیجر قرار دهند.

 

بــــرش

آیت‌الله رئیسی در دیدار نخست‌وزیر نیجر:
هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط ایران و نیجر وجود ندارد
لامین زین: ایران را دوست و شریکی مطمئن و قابل اتکا برای خود می‌دانیم
دکتر سیدابراهیم رئیسی در دیدار «علی لامین زین» نخست‌وزیر نیجر، روابط جمهوری اسلامی ایران با نیجر و عموم کشورهای آفریقایی را ورای روابط سیاسی و دیپلماتیک و مبتنی بر علایق قلبی میان ملت‌ها عنوان کرد و با تمجید از گام‌های بلند ملت نیجر در مسیر استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی گفت:‌ قطعاً ملت مسلمان نیجر با چنین روحیه‌ای و با تکیه بر داشته‌های خود آینده‌ای بسیار روشن خواهد داشت.
دکتر رئیسی در ادامه با اشاره به کارنامه سیاه امریکا و کشورهای غربی در غارت منابع و ثروت ملت‌ها در پوشش شعارهای حقوق بشری و ایجاد امنیت گفت:‌ وضعیت امروز غزه و آنچه بر مردم مظلوم این منطقه می‌گذرد، افشاکننده ماهیت اصلی این کشورهای مدعی است و نشان می‌دهد که جان انسان‌ها هیچ ارزشی برای آنها ندارد و این شعارها را صرفاً برای منافع خود به‌کار می‌برند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و نیجر وجود ندارد، بر آمادگی کشورمان برای تبادل ظرفیت‌ها در بخش‌های مختلف بویژه انرژی، صنعت و معدن و صدور خدمات فنی مهندسی تأکید کرد. «علی لامین زین» نخست‌وزیر نیجر نیز در این دیدار با تأکید بر اهمیت نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه‌ای و جهانی، «مبانی مشترک دینی»، «استقلال‌طلبی» و «حق‌خواهی» را از جمله نقاط اشتراک میان دو ملت ایران و نیجر برشمرد و افزود: این اشتراکات موجب شده است که نیجر، جمهوری اسلامی ایران را دوست و شریکی مطمئن و قابل اتکا برای خود در جهان بداند.
نخست‌وزیر نیجر در ادامه با تبیین وضعیت داخلی و روابط خارجی کشورش، بر علاقه‌مندی نیجر برای توسعه و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف تأکید کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی