صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

حماس شروط نتانیاهو برای آتش‌بس را نپذیرفت

«نه» مقاومت به توافق بد

گمانه‌زنی‌ها پیرامون تلاش مشترک قطر، مصر و امریکا پیرامون مذاکرات برای تبادل اسرا با رد پیشنهاد توقف ۶۰ روزه درگیری‌ها توسط رژیم صهیونیستی از جانب حماس در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. چرا که به گفته حماس، آزادی اسرا باید با آتش‌بسی دائمی همراه باشد.

حسین فاطمی
خبرنگار


تمام گمانه‌زنی‌ها پیرامون تلاش مشترک قطر، مصر و امریکا پیرامون مذاکرات برای تبادل اسرا با رد پیشنهاد توقف ۶۰ روزه درگیری‌ها توسط رژیم صهیونیستی از جانب حماس در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. چرا که به گفته حماس، آزادی اسرا باید با آتش‌بسی دائمی همراه باشد. البته بدیهی است در شرایطی که تنها برگ برنده حماس، اسرای صهیونیست است، به هیچ عنوان منطقی و عقلانی نیست که بخواهد در سایه مذاکرات برای آتش‌بس موقت، این برگ برنده خود را از دست بدهد. چرا که پس از آن، سناریوی قطعی، تلاش گسترده صهیونیست‌ها برای نابودی حماس خواهد بود، آن هم در شرایطی که تل‌آویو  دیگر نگرانی بابت اسرای خود ندارد و با فراغ بال بیشتر موتور کشتار و جنایت را در غزه روشن خواهد کرد.
البته بجز حماس، محمد الهندی، معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی هم در گفت‌وگو با شبکه قدس خاطرنشان کرد: مقاومت جز پیشنهاد مصر هیچ پیشنهاد دیگری درخصوص توقف تجاوزات و تبادل اسرا دریافت نکرده است و مقاومت به پیشنهاد قاهره نیز با پیشنهادی مشترک میان جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی از حدود سه هفته پیش پاسخ داده و شامل مراحل آتش‌بس دائم و خروج نیروهای صهیونیستی از نوار غزه می‌شود. محمد الهندی در ادامه افزود: هرآنچه که پس از پیشنهاد مصر رخ داد، شامل بررسی مواضع و برخی ایده‌های مربوط به تغییر در برخی مراحل مبادله و مدت زمان هریک از آنها بود، اما هیچ تضمینی برای توقف دائم تجاوزات و عقب‌نشینی نیروهای ارتش رژیم اشغالگر وجود ندارد. معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی همچنین تصریح کرد: درز اخباری در این باره از طرف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و تیمش است و در راستای تلاش برای پشت سر گذاشتن تنش داخلی حول موضوع سرنوشت اسرا در غزه و توجیه امتناع نتانیاهو از پرداخت بهای معامله تبادل اسرا به سمت ساکنان اراضی اشغالی هدایت می‌شود.
به گزارش آکسیوس رژیم صهیونیستی پیشنهاد کرده بود، به منظور آزادی همه اسرای صهیونیستی جنگ غزه به مدت ۲ ماه متوقف شود. براساس این ابتکار در مرحله اول، زنان و مردان بالای ۶۰ سال آزاد می‌شوند و در مرحله دوم نظامیان بالای ۶۰ سال آزاد خواهند شد. طبق گزارش این وبگاه خبری، رژیم صهیونیستی هرگز با پایان یافتن جنگ و آزادی همه ۶۰۰۰ زندانی فلسطینی موافقت نخواهد کرد اما در صورت موافقت حماس با این ابتکار بخش زیادی از این زندانیان را آزاد می‌کند. این درحالی است که یوآو گالانت، شامگاه چهارشنبه تهدید کرد هیچ چیزی موجب نمی‌شود تل‌آویو جنگ غزه را متوقف کند.
 
مأموریت رئیس سیا برای آتش‌بس
پس از انتشار اخباری دال بر رد پیشنهاد مذاکره از جانب حماس، برخی مقامات آگاه به واشنگتن پست اطلاع دادند، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا درصدد است طی روزهای آتی ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) را برای حصول توافقی جاه‌طلبانه میان حماس و رژیم صهیونیستی برای آزادی تمامی گروگان‌ها در غزه و توقف طولانی درگیری‌ها اعزام کند. به گزارش ایسنا، مقاماتی که می‌خواستند نام‌شان فاش نشود عنوان کردند که برنز به اروپا سفر و در آنجا با رؤسای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و مصر و نخست‌وزیر قطر دیدار می‌کند.
 
شکاف صهیونیست‌ها با دو میانجیگر اصلی
در همین حال جنگ لفظی میان مقامات رژیم صهیونیستی و قطر از یک سو و از سوی دیگر پاسخ ندادن رئیس‌جمهور مصر به تماس تلفنی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از اختلافات شدید میان تل‌آویو و دو میانجیگر اصلی در جنگ غزه حکایت دارد. پیشتر براساس یک فایل ضبط شده لو رفته از دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با خانواده‌های اسیران صهیونیست بازداشت شده در غزه، او گفته‌ بود قطر مشکل‌سازتر از سازمان ملل و صلیب سرخ است. این درحالی است که قطر همراه با مصر و امریکا در دستیابی به آتش‌بس میان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم اشغالگر در نوامبر گذشته نقش داشت و طی آن دو طرف تعدادی از اسیران را مبادله کردند.
اخیراً ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر اظهارات نتانیاهو درباره میانجیگری قطر را شدیداً محکوم کرد و گفت: «اگر این اظهارات صحت داشته باشد، باعث مانع‌تراشی در مسیر میانجیگری این کشور و تضعیف آن خواهد شد.» وی افزود: «برای نتانیاهو آینده سیاسی‌اش مهم‌تر از نجات جان افراد بی‌گناه از جمله اسرای اسرائیلی است و به جای اولویت دادن به نجات جان اسرا، برخی مسائل سیاسی کم‌اهمیت را در اولویت قرار داده است. ما امیدواریم نتانیاهو به جای مشغول شدن به روابط استراتژیک قطر با امریکا، برای برداشتن موانع و مشکلات موجود بر سر راه توافق تبادل اسیران تلاش کند.»
همچنین روزنامه عبری‌زبان «معاریو» امتناع عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر از پاسخ به تماس بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را دلیلی بر تشدید بحران میان مصر و این رژیم ارزیابی کرده است. معاریو در این باره نوشت، اختلاف بزرگ میان تل‌آویو و قاهره بر سر روند اقدام رژیم صهیونیستی بویژه در محور «فیلادلفیا» که مصر را از غزه جدا می‌کند، قابل مشاهده است. این رسانه عبری همچنین گزارش داد که جنگ غزه روابط رژیم صهیونیستی و مصر را با چالش‌های دشواری روبه‌رو می‌کند.

 

خبر پلاس

تظاهرات در تل‌آویو برای موافقت کابینه نتانیاهو با تبادل اسرا
در شرایطی که مذاکرات تبادل اسرا در حالت تعلیق به سر می‌برد، شهرک‌نشینان صهیونیست چهارشنبه‌ شب علیه کابینه نتانیاهو در خیابان ایالون تل‌آویو تظاهرات برگزار کرده و خواستار استعفای نتانیاهو شدند. به گزارش ایسنا به نقل از المیادین، تظاهرات‌کنندگان خواستار اعمال فشار بر کابینه نتانیاهو برای امضای فوری توافق مبادله اسرا با حماس و آزادی اسرای اسرائیلی در غزه شدند. همزمان یائیر لاپید رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هم گفت: «بازگرداندن اسرای اسرائیلی از غزه تنها از طریق انعقاد قراردادی بد و مفتضحانه امکان‌پذیر خواهد بود اما جز این چاره‌ای نداریم.» رهبر جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی همچنین تأکید کرد که بنی‌گانتس و گادی آیزنکوت درخصوص خروج از کابینه جنگ دچار سردرگمی شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی