صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

در حاشیه نشست هیأت وزیران مطرح شد

تکذیب محدودیت فروش نان و گرانی قیمت بنزین


چهارشنبه گذشته، حیاط دولت، اخبار بسیاری برای ایران داشت؛ اخباری که اعضای هیأت وزیران با خبرنگاران در میان گذاشتند. وزیر کشور شایعه محدودیت فروش نان را تکذیب کرد و سخنگوی دولت نیز برای چندمین بار، شایعه گرانی قیمت بنزین را. وزیر ارتباطات نیز جزئیات تازه و بدیعی از دستاوردهای فضایی و پرتاب ماهواره اخیر ایرانی ارائه کرد. گزارش این رویداد خبری را بخوانید.
 
وحیدی: تکذیب محدودیت فروش نان
وزیر کشور در واکنش به ادعای وجود محدودیت عرضه نان در نانوایی‌ها گفت که سهمیه آرد نانوایی‌ها براساس میزان مصرف‌شان ارزیابی و به آنان داده می‌شود. احمد وحیدی در عین حال، محدودیت فروش نان به هموطنان را تکذیب و اظهار کرد: این خبر غلط است. چنین مصوبه‌ای نداشته‌ایم.
 
دهقانی فیروزآبادی: ۳ هزار ردیف استخدامی برای نخبگان
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور، از برنامه دولت برای تسهیل شرایط استخدام نخبگان خبر داد و اعلام کرد: مجوز ۳ هزار ردیف استخدامی(نخبگان) برای دستگاه‌های اجرایی کشور اخذ و از ۳۰ بهمن ماه در سامانه دانا اعلام شده است و تاکنون ۹ هزار و ۸۰۰ نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. روح‌الله دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: تاکنون از این آمار ۳ هزار و ۵۰۰ نفر واجد شرایط اولیه هستند که بررسی شده و بزودی برای جایابی در دستگاه‌ها اعلام می‌شود.
وی ادامه داد: جوانان استخدام شده که علاقه‌مند به تأثیرگذاری باشند، فوق‌العاده‌ای تحت عنوان «اثربخشی» برای آنان لحاظ می‌شود تا جوانانی که جذب می‌شوند با انگیزه بیشتری فعالیت کنند.
معاون علمی رئیس‌جمهور همچنین اعلام کرد: پمپ‌های چندفازی با سودآوری ۴۰ برابری در بخش نفت از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده است.
 بهادری جهرمی: بنزین گران نمی‌شود
سخنگوی دولت در واکنش به گرانی قیمت بنزین، برای چندمین بار اعلام کرد که تغییر قیمت بنزین در دستور کار دولت نیست. علی بهادری جهرمی درباره چرایی تغییرات اعلام شده در سهمیه کارت‌های سوخت، گفت: در ایام کرونا، ستاد کرونا تصمیماتی درباره سهمیه‌بندی بنزین گرفته بود، در آن دوران ممنوعیت‌هایی برای سفر وجود داشت که پس از پایان دوره کرونا و عادی شدن شرایط، (مصوبات) آن ستاد منتفی شد. وی افزود: از این رو، در حالت عادی و دوران قبل از کرونا، بنزین ۶ ماه ذخیره می‌شد و اکنون هم همین گونه است. سخنگوی دولت درباره مصوبات دولت هم گفت: یکی از این مصوبات، پیشنهاد وزارت اقتصاد در راستای کاهش بنگاهداری بانک‌ها و کمک به افزایش سرعت در واگذاری اموال و سهام‌های غیربانکی بانک‌ها بود که به تصویب هیأت وزیران رسید تا فرایند واگذاری مناسب این دارایی‌ها به بخش خصوصی تسهیل شود.
 
زارع‌پور: تمدید ثبت‌نام بسته اینترنت هدیه دولت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه به مناسبت ۱۳ رجب، ثبت‌نام بسته اینترنت هدیه دولت تا پایان دهه فجر تمدید شد، گفت: کسانی که هنوز موفق به ثبت‌نام نشدند، می‌توانند با مراجعه به سایت خدمات دولت هوشمند، شماره تلفن خود را مشخص کنند تا اینترنت رایگان برای آنان فعال شود. عیسی زارع‌پور همچنین با اشاره به اساس نظرسنجی‌های انجام شده، اظهار کرد که در یک سال و نیم اخیر، استقبال از پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی ۵ برابر شده است.
وزیر ارتباطات درباره ضمانت ۳۰ درصدی سرعت اینترنت نیز توضیح داد: از اپراتورها تعهد گرفته‌ایم که تا خرداد ۱۴۰۳ سرعت اینترنت افزایش پیدا کند. در این وزارتخانه نیز داشبورتی رونمایی شده تا مردم بتوانند سرعت اینترنت را مشاهده کنند. وی اضافه کرد: در کنار آن، سازمان تنظیم مقررات حتماً بر عملکرد اپراتورها نظارت می‌کند تا این اتفاق خوب بیفتد که در این راستا، این امر را به پروانه اپراتورها الحاق کرده‌ایم.
زارع‌پور همچنین با اشاره به پرتاب دهمین پرتاب ماهواره کشور در دولت سیزدهم، گفت: نخستین پرتاب دی ماه ۱۴۰۰ انجام شد و تا دی ماه ۱۴۰۲، در مجموع ۱۰ پرتاب داشتیم که معادل ۱۰ سال پیش از آن بوده است، به این معنا که ۵ برابر مدت مشابه کار شده است. وی با بیان اینکه پرتاب‌های دیگری هم خواهیم داشت، اضافه کرد: ماهواره‌برهای ما در کلاس سبک و در مدار ۵۰۰ کیلومتری تا ۷۵۰ کیلومتری تثبیت شده است؛ اتفاقی که در همین دولت رقم خورد، البته این موفقیت‌ها بر پایه تلاش‌های ۱۵ سال گذشته است. وزیر ارتباطات اضافه کرد: در پرتاب‌های قبلی ماهواره‌های متعددی با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار دادیم، اما در پرتاب اخیر ماهواره در مدار کروی ۷۵۰ کیلومتری جاگذاری شد. وی در توضیح این تفاوت گفت: از مزایای این مدار، طول عمر بیشتر ماهواره است، زیرا ماهواره در دفعات کمتری، عرض بیشتری از زمین را، آن هم بدون کم شدن از دقت آن، تصویر‌برداری می‌کند که همه اینها برای اولین بار در دولت سیزدهم انجام شد. به گفته زارع‌پور، تلاش ما بر این است که محموله‌های سنگین‌تری را در مدار ۵۰۰ تا ۷۵۰ کیلومتر قرار دهیم. در حال حاضر محموله تا ۱۰۰ کیلو را در این مدارها قرار داده‌ایم اما باید به چندصد کیلو برسیم. وی نگاه دولت سیزدهم به حوزه فضایی را راهبردی توصیف کرد و گفت: شخص رئیس‌جمهور به شکل جدی این موضوع را دنبال می‌کند و تاکنون دو بار جلسه شورای عالی فضایی تشکیل شده و بزودی سومین جلسه هم برگزار می‌شود.

 

بــــرش

آیت‌الله رئیسی در جلسه هیأت دولت تأکید کرد
پرهیز همه دستگاه‌ها از ایجاد تعهدات مالی بدون پشتوانه
رئیس جمهور در جلسه چهارشنبه گذشته هیأت دولت، با یادآوری اصل 75 قانون اساسی، همه نهادها و دستگاه‌ها را به پرهیز از ایجاد تعهدات مالی بدون پیش‌بینی پشتوانه درآمدی توصیه کرد و گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه موظف است زمینه‌ هرگونه ناترازی بودجه را شفاف اطلاع‌رسانی کند، چرا که نباید بودجه‌ای تنظیم کرد که امکان اجرای آن فراهم نیست و اساساً ناتراز کردن بودجه خلاف اصل صریح 75 قانون است.گفتنی است اصل 75 قانون اساسی که رئیس جمهور به آن اشاره کرد، به این شرح است: «طرح‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه‌های عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تأمین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد.» آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مسأله حمایت از نهاد خانواده به عنوان یکی از اساسی‌ترین اولویت‌های دولت مردمی، بر ضرورت پرهیز از اقدامات سطحی و ظاهری در قبال این مسأله تأکید و تصریح کرد: همه دستگاه‌های دولتی موظفند در ابعاد مختلف آموزشی، تربیتی و اجرایی تدابیر لازم را برای این مسأله مهم اتخاذ و همه تلاش‌ها را به سمت کاهش آسیب‌ها در این حوزه متمرکز کنند.
راه‌اندازی سامانه نظارت سنجی عملکرد کارکنان دولت
پیش از سخنان رئیس جمهور، میثم لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی از راه‌اندازی سامانه رضایت‌سنجی از عملکرد کارکنان دولت در راستای مردمی‌سازی نظارت، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد و گفت‌: تاکنون برای 885 هزار نفر از کارکنان دولت شناسه دو بعدی صادر و در محل خدمتشان نصب شده و مردم به راحتی می‌توانند از طریق تلفن همراه خود نسبت به عملکرد آنان نظردهی کنند.
وی افزود: 350 هزار نفر از مردم نیز در این سامانه مشارکت کرده‌اند و گزارش نظرات مردمی نیز برای وزرا ارسال می‌شود.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی در ادامه گفت‌: در پیام‌رسان «بله» امکانی به نام «مردم» ایجاد شده که در صورت مراجعه به دستگاه‌های اجرایی و در صورت عدم نصب شناسه دو بعدی، مخدوش یا غیر فعال بودن آن می‌توانند از طریق این امکان گزارش کنند. با هدف مردمی‌سازی نظارت، این گزارش‌ها جهت بررسی و اقدام به صورت هفتگی به دستگاه‌های اجرایی و استانداران اعلام می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی