صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی بدون تلفات مهار شد

بلایی که آمد و به خیر گذشت

جلال ملکی در این‌باره گفت: آبان‌ماه سال ‌جاری آخرین‌باری بود که به بیمارستان گاندی در جلسه کمیته ایمنی منطقه هشدار و اخطار دادیم و قول رفع ایرادات را داده بودند اما ترتیب اثر ندادند.
وی افزود: از ساعت ۱۸:۲۰ پنجشنبه که وقوع حریق در بیمارستان گاندی به سامانه ۱۲۵ اطلاع‌ داده شد، ده‌ها نفر از آتش‌نشانان در محل حاضر شده و اقدامات خود را برای اطفای حریق، تخلیه بیمارستان و نجات در دستور کار قرار دادند. آتش‌نشانان در شرایط دشواری خود را به طبقات رسانده و در حالی که همه درصدد گریز از خطر بودند، با ورود به میانه آتش عملیات جست‌و‌جو و اطفای حریق را اجرا کردند.
وی با بیان اینکه این حادثه مورد فوتی و مصدوم نداشته است، گفت: حوالی ساعت ۲۲ شعله‌های آتش به ‌طور کامل در بیمارستان گاندی مهار و با پایان عملیات لکه‌گیری، عملیات تخلیه دود انجام شد. پس از آن نیز کارشناسان آتش‌نشانی اقداماتی را برای بررسی علت وقوع حریق آغاز کردند. آتش‌نشانان از صبح جمعه تحقیقات خود را برای یافتن علت اصلی حریق آغاز کرده‌اند و بزودی نتیجه اعلام خواهد شد.
ملکی با بیان اینکه پیش از این بیمارستان گاندی پنج مرتبه از آتش‌نشانی اخطار ایمنی دریافت کرده بود، گفت: آخرین اخطار مربوط به آبان‌ماه امسال است، اما متأسفانه به این اخطارها توجهی نشده بود. بیمارستان محلی است که افراد توان‌یاب در آن حاضر می‌شوند، بنابراین اصول ایمنی باید در آن کاملاً و حتی بیشتر از اماکن دیگر مورد توجه باشد، نه اینکه به اخطارهای ایمنی بی‌توجهی شود.سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران افزود:‌ در این حادثه حریق رخ داد و خسارت عظیمی به بیمارستان وارد شد. خدا را شکر که جان کسی گرفته نشد و کسی هم آسیب ندید که آن وقت دیگر غیرقابل جبران بود، اما حالا سؤال اینجاست که آیا هزینه برای ایمن‌سازی به‌صرفه‌تر بود یا هزینه برای بازسازی و جبران خسارات ناشی از حریق؟
به محض اعلام آتش سوزی نیروهای اورژانس تهران به حالت آماده باش درآمده و با اعزام چندین دستگاه آمبولانس به محل، بیماران را به بیمارستان های دیگر منتقل کردند. بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت از امدادگران اورژانس برای اقدام
به موقع و تلاش برای کمک به بیماران قدردانی کرد.

تشکیل پرونده قضایی
در پی وقوع آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی تهران، با دستور علی صالحی دادستان تهران؛ یکی از معاونین دادستان تهران و بازپرس ویژه در محل حادثه حاضر شدند.
برابر آنچه مرکز رسانه قوه‌ قضائیه اعلام کرده، در ارتباط با این حادثه و بررسی علت آن پرونده قضایی تشکیل شده است.محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور نیز در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر کشور، رئیس سازمان مدیریت بحران، رئیس آتش‌نشانی تهران و رئیس بیمارستان گاندی، ضمن پیگیری آخرین وضعیت آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی تهران بر ضرورت آمادگی همه دستگاه‌های امدادی برای رسیدگی به این حادثه تأکید کرد. احمد وحیدی وزیر کشور نیز اظهار داشت: بر اساس گزارشات صورت‌گرفته،‌آغاز این حریق از ساختمان هتلی در حال ساخت، شروع شده که البته باید بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود.

نمای کامپوزیت علت گستردگی آتش
حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز علت گستردگی آتش را نمای کامپوزیتی ساختمان بیمارستان عنوان کرد و گفت: آتش از ضلع شرقی بیمارستان شروع شده بود که با حضور بموقع آتش‌نشانان به خوبی اطفای حریق انجام گرفت. باید بیماران به جای دیگری منتقل می‌شدند که از ۹۳ بیماری که جزو پذیرش‌شدگان بودند، ۵۱ بیمار در بیمارستان حضور داشتند که همگی با هماهنگی شبکه بهداشت منتقل شدند.
وی با بیان اینکه اطفای حریق به صورت کامل انجام و تلاش آتش‌نشانان مانع سرایت آتش به ساختمان‌های مجاور شد، خاطرنشان کرد: موضوع مهم این بود که تصاویری که پخش می‌شد به علت نمای کامپوزیت ساختمان، آتش‌سوزی را بزرگ جلوه می‌داد، با این حال این آتش‌سوزی یک حریق عادی بود.نظری با بیان اینکه وقتی حریقی رخ می‌دهد شهرداری به شکلی عمل می‌کند که مسئولان مربوطه از شهردار منطقه تا دیگر عوامل در محل حادثه حضور پیدا کنند، اظهار کرد: آنها خدمات جانبی و پشتیبانی از آتش‌نشانان را انجام داده و پاکبانان هم بعد از اطفا شروع به پاکسازی معابر می‌کنند.
معاون شهردار تهران ادامه داد: تانکر آب به اندازه کافی داشتیم و نردبان‌ها هم در محل بودند. تنها مشکلی که بود در ضلع غربی این محل ساختمانی وجود داشت که دسترسی آتش‌نشانان را برای اطفای حریق سخت می‌کرد.
سوده نجفی، رئیس کمیته بهداشت و درمان شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: سازمان آتش‌نشانی در پنج مرحله هشدارهای لازم را در خصوص ایمنی این بیمارستان داده، با این حال هیچ اقدامی برای حل این مشکل انجام نشده است. این حادثه هشداری در مورد ساختمان‌های ناایمن در شهر بود که متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت.

ارجاع پرونده به دادسرای محل
همزمان با شروع آتش‌سوزی و باتوجه به گسترش آتش و احتمال بروز حادثه برای بیماران و پرسنل بیمارستان، موضوع آتش‌سوزی به بازپرس کشیک قتل پایتخت اعلام شد. بازپرس محمد جوادی شفیعی و تیم بررسی صحنه جرم نیز در محل حاضر شدند.
در بررسی‌های اولیه از سوی بازپرس جنایی مشخص شد حریق ساعت 6:30 دقیقه بعد از ظهر آغاز شده است. بازپرس شعبه پنجم دادسرای امور جنایی پایتخت در این رابطه به خبرنگار ایران گفت: طبق اظهارات اولیه مدیران بیمارستان، حریق از طبقه 16 آغاز شده و به نمای بیرونی که کامپوزیت بود، سرایت کرده و ساختمان را دربر گرفته بود.
طبقات بالایی بیمارستان در حال تعمیر بوده و بدین ترتیب هیچ بیماری در طبقات فوقانی بستری نشده بود.
حدود 100 پرسنل و پشتیبان کادر درمان و 93 بیمار بدون کوچک‌ترین آسیبی توسط نیروهای امدادی از بیمارستان به بیرون منتقل شده و بیماران در بیمارستان‌های دیگر بستری شدند. در این حادثه هیچ فوتی یا حتی آسیب و صدمه سطحی نداشتیم.
 پرونده برای مشخص شدن علت آتش‌سوزی و غیرعمدی یا عمدی بودن آن به دادسرای ناحیه 6 ارجاع شد.

جستجو
آرشیو تاریخی