صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

تشریح جزئیات برنامه‌های حمایتی – معیشتی دولت روی شبکه ملی اعتبار

پوشش تورم با طرح سه‌گانه کالابرگ الکترونیک

دولت سیزدهم از روز پنجشنبه، 5 بهمن ماه مرحله جدیدی از تقویت امنیت غذایی کودکان زیر پنج سال در 7 دهک اول درآمدی پس از سه ماه از آغاز اجرای این طرح را برای 131 هزار و 830 کودک اجرایی کرد. حالا در کنار این طرح، دو طرح کالابرگ و یسنا نیز روی شبکه ملی اعتبار در جریان است.
شبکه ملی اعتبار از اواخر سال گذشته راه‌اندازی شد که در اوایل سال‌جاری طرح کالابرگ روی آن ایجاد شد و در ادامه دو طرح تغذیه سالم کودکان زیر پنج سال و مادران دارای کودکان شیرخوار نیز در قالب کالابرگ به آن اضافه شد. در واقع دولت طرح سه‌گانه کالابرگ را روی شبکه ملی اعتبار قرار داد بدون آنکه بار تورمی داشته باشد. ایجاد شبکه ملی اعتبار به این خاطر بود که دولت سیزدهم از همان ابتدا که در تابستان سال 1400 روی کار آمد، امنیت غذایی پایدار در راستای تغذیه سالم را برای دهک‌های کم درآمد مد نظر قرار داد.
زمانی‌ که دولت سکان اجرایی کشور را برعهده گرفت، تورم به طور بی‌سابقه‌ای با افزایش مواجه شده بود و شیوع ویروس کرونا نیز آن را تشدید کرده بود و میزان مصرف کالری مواد غذایی مغذی به حد قابل توجهی نیز با کاهش مواجه شده بود. دولت سیزدهم برای امنیت پایدار غذایی، ضمن آنکه یارانه نقدی را 6 تا 9 برابر افزایش داد، سه‌گانه کالابرگ، تغذیه کودکان زیر پنج سال و مادران دارای کودکان شیرخوار را در راستای امنیت غذایی پایدار روی شبکه ملی اعتبار اجرایی کرده است. حالا 61 میلیون نفر در قالب 7 دهک تحت پوشش کالابرگ هستند و از امنیت پایدار غذایی بهره می‌برند. آنگونه که معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید، شبکه ملی اعتباری که ایجاد شده است می‌تواند هر طرحی را اجرایی کند، بدون آنکه بار مالی جدیدی به کشور تحمیل شود. شبکه ملی اعتبار، در طرح کالابرگ الکترونیک، این اختیار را به مردم خواهد داد که یک ماه زودتر براساس اعتبار یارانه، هر برندی را به دلخواه خرید کنند یا اینکه به صورت نقدی در حساب خود داشته باشند. در طرح کالابرگ الکترونیک، مردم با کارت‌های بانکی خود اقدام به خرید کالا می‌کنند، پرداختی مصرف کننده ثابت و فقط سهم پرداختی دولت تغییر خواهد کرد و دولت به صورت یارانه به حساب فروشنده تراکنش انجام می‌دهد. هیچ تفاوتی بین برندهای کالاهای غذایی وجود نخواهد داشت و مصرف‌کنندگان می‌توانند به دلخواه برند مورد نظر خود را بخرند؛ چرا که وزارت صمت با یک کد مشخص همه برندهای داخلی و خارجی را کدگذاری می‌کند.
 
مشارکت 210 هزار فروشگاه خرد و زنجیره‌ای
کالابرگ الکترونیک نخستین طرحی بود که برای تأمین امنیت پایدار غذایی و در راستای پوشش‌دهی تورمی در بستر شبکه ملی اعتبار از اوایل امسال به‌صورت سراسری اجرایی شد. گفته می‌شود پس از گذشت حدود 9 ماه از اجرای این طرح، 210 هزار فروشگاه خرد و زنجیره‌ای به این طرح پیوسته‌اند. دو فروشگاه اینترنتی نیز در این طرح مشارکت دارند. استقبال بیش از 20 درصد بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری مشارکت در طرح کالابرگ الکترونیک به بیش از 30 درصد برسد.  منابع این طرح در قالب لایحه بودجه سال 1402 تعیین و مصوب شده است. تعداد تراکنش‌های صورت گرفته در قالب طرح کالابرگ الکترونیک به 400 هزار تراکنش رسیده است.
 
تغذیه سالم برای کودکان زیر پنج سال هفت دهک اول درآمدی
اینک در بستر همین شبکه، مرحله دوم طرح حمایت از تغذیه کودکان زیر پنج سال در دهک‌های کم درآمد از روز پنجشنبه هفته گذشته اجرایی شده است. معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به واریزی مرحله پنجم امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال اعلام کرد که در این مرحله 131 هزار و 830 کودک تحت پوشش قرار می‌‎گیرند.
 جزئیات مشمولان واریزی طرح امنیت غذایی کودکان
علیرضا عسگریان در این باره گفت که در مرحله اول این طرح ۱۴۵ هزار کودک، شناسایی شدند که از این تعداد ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ مورد در قالب دهک‌های یک تا هفت مشمول شدند. در قالب این طرح به ازای هر کودک در دهک‌های یک تا ۵ مبلغ یک میلیون تومان و در دهک‌های ۶ و ۷ به ازای هر کودک ۶۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.
طبق گفته عسگریان، کودکان ۶ ماهه تا ۵۹ ماهه مشمول این طرح می‌شوند. تعداد ۱۱ قلم برای کالابرگ مشخص شده است. اما در ارتباط با کودکان این موارد به ۱۶ قلم افزایش یافت. واریزی‌های این طرح به صورت ماهانه تمدید می‌شود. اعتبارهای واریزی برای طرح کودکان به صورت دوماهه قابل مصرف است. طرح مذکور از ۵ آبان ماه سال‌جاری آغاز شده است. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: وزارت بهداشت با رصد ۶ ماهه بررسی رشد کودکان را در دستور کار قرار می‌دهد و نتایج آن به وزارت رفته و اعلام می‌شود. امکان افزایش مشمولان این طرح وجود دارد. در مرحله جدید بیش از ۱۳۱ هزار نفر مشمول واریزی جدید امنیت غذایی کودکان قرار دارند که از سوی وزارت بهداشت معرفی شده‌اند. این در حالی است که در ماه گذشته ۱۲۳ هزار واریزی صورت گرفت. سه هزار و 500 خانوار نیز دارای بیش از یک کودک هستند که نیازمند تغذیه سالم هستند. در سال‌جاری، 1.2 همت برای این طرح در نظر گرفته شده است.
 مشارکت 50 درصدی
در سه ماهه گذشته حدود ۵۰ درصد خانوارهای مشمول از این طرح استقبال داشته‌اند. او همچنین تأکید کرد: از روزهای آینده اطلاع‌رسانی کلان در ارتباط با جزئیات طرح‌ صورت می‌گیرد. مبالغ اشاره شده صرفاً به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.
 
بیشترین مصرف در کدام کالاها و چه استان‌هایی است؟
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت رفاه اضافه کرد: بیشترین مصرف اقلام نیز در قالب این طرح از کالای برنج صورت گرفته است. در مراحل بعد روغن، گوشت سفید و گوشت قرمز قرار دارند. در ماه اخیر کالای پنیر با رشد استفاده در رتبه دوم قرار گرفته است. استان‌های کرمان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در رتبه‌های بیشترین میزان مصرف اقلام طرح امنیت غذایی کودکان قرار دارند. بنا به گفته عسگریان، استفاده متوازن همه استان‌ها از مزایای طرح مذکور توسط وزارت رفاه دنبال می‌شود. استان‌های ایلام، قم و البرز نیز کمترین میزان استقبال را از طرح امنیت غذایی کودکان داشتند. میزان مشارکت استان‌ها به نسبت تعداد کودکان ساکن در هر استان اعلام شده است.
منابع مالی این طرح، ترغیب فروشگاه‌ها برای حضور در این طرح را به دنبال داشته است. هم‌اکنون ۱۵ هزار فروشگاه متقاضی ورود به بازار فروش مرتبط با طرح امنیت غذایی کودکان است. در قالب این طرح روزانه حدود ۴۰۰ هزار تراکنش مالی و فروشگاهی صورت می‌گیرد.

 

برش

پوشش تورم در سفره مردم
به گفته علیرضا عسگریان، معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حدود ۶۱ میلیون نفر در قالب ۷ دهک از مردم تحت پوشش کالابرگ هستند. با حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ این طرح آغاز شد. پوشش تورم در سفره مردم از اهداف این طرح عنوان شده است. برنامه‌های مختلفی از جمله کالابرگ در شبکه ملی اعتبار اجرایی می‌شوند. سه‌گانه کالابرگ، کودکان و مادران در راستای امنیت غذایی مورد توجه دولت قرار دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی