وقتی آسمان به حال فلسطینی‌ها گریست

علی ‌الله‌سلیمی
نویسنده و منتقد ادبی

جنایات وحشیانه و بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در حق ملت مظلوم فلسطین نه فقط از نگاه مسلمانان جهان بلکه از منظر همه وجدان‌های بیدار بشری محکوم است و هر انسان منصف و آزاده‌ای با دقیق شدن در عملکرد و رفتارهای غیرانسانی صهیونیست‌ها و دیدن جنایات وحشیانه این رژیم غاصب در حق فلسطینیان، زبان به اعتراض می‌گشاید و اگر اهل تریبون و رسانه باشد، حتماً دیدگاه‌هایش را در خصوص جنایات اشغالگران مکتوب و منتشر خواهد کرد. یکی از این افراد، تونی کلیفتون، روزنامه‌نگار مطرح انگلیسی است که مشاهدات خود از جنایات صهیونیست‌ها در حق ملت مظلوم فلسطین را در کتاب «آسمان گریست» با عنوان فرعی: کشتارهای اسرائیل از دیدگاه ناظران عینی، مکتوب و منتشر کرده است؛ اثری افشاگرانه که گواهی است بر کشتارهایی که اسرائیل در حق دو ملت لبنان و فلسطین مرتکب شد. تونی کلیفتون، سابقه زیاد و درخشانی در گزارشگری مناقشات بین‌المللی بویژه در منطقه خاورمیانه دارد و آثارش همواره مورد توجه مخاطبان و محافل رسانه‌ای و مطبوعاتی قرار گرفته است. او به علت فعالیت‌های برجسته خود برای تهیه گزارش‌های مربوط به جنگ داخلی لبنان در مسابقه جایزه باشگاه مطبوعات هم شرکت کرد. با این حال، کتاب «آسمان گریست» به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، گواهی است بر ارتکاب دلخراش‌ترین جنایات علیه یکی از ملل مستضعف جهان؛ گواهی است بر یک حقیقت. این کتاب که چندی پیش در لندن منتشر شد، یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی به شمار می‌رود که تاکنون درباره فاجعه لبنان و فاجعه ملت فلسطین که همچنان برای بازپس‌گرفتن حقوق از دست‌رفته خود پیگیرانه ستیز می‌کند، به رشته تحریر کشیده شده است. در پیشگفتار کتاب به این مسأله اشاره می‌شود که کشتارهایی که اسرائیل در حق دو ملت لبنان و فلسطین مرتکب شد وحشیانه‌تر از آن است که در فکر آدمی بگنجد؛ عملی بود خارج از هر قانون بشری و عرف انسانی؛ گناهی است نابخشودنی در درگاه خداوند که سرانجام غضب پروردگار را بر بنی‌اسرائیل فرو خواهد آورد؛ جنایتی است آشکار که باعث می‌شود تا هر انسانی از خود بپرسد آخر این اسرائیلی‌ها از کدام خلقت و‌ نژاد هستند.
این خلاصه‌ای است از کتابی که نویسنده‌اش برای نشان دادن عظمت فاجعه‌ای که به دست صهیونیست‌ها بر دو ملت لبنان و فلسطین وارد آمده، آن را خدا گریست نامید، ولی مترجم و دست‌اندرکاران انتشار این اثر در کشورمان، نام آسمان گریست را بر آن گذاشتند. این کتاب از جهت بازگو کردن رخدادهای تلخ فاجعه لبنان، بازتابی وسیع در همه محافل داشته که یکی از مهم‌ترین بازتاب‎ها، مقاله‌ای است که روزنامه‌نگار معروف انگلیسی «رولد داهل» به تحریر کشید.
اهمیت کتاب«آسمان گریست» در این است که نویسنده آن «تونی کلیفتون» که روزنامه‌نگاری است انگلیسی، در تمام مدت از نزدیک شاهد جزئیات تهاجم صهیونیست‌ها و وحشی‌گری و نامردمی این جنایتکاران علیه سالخوردگان، زنان و کودکان فلسطینی بوده است. مؤلف که خود در وقایع بی‌شمار جهانی، گزارشگر رخدادهای جنگی بوده است با قاطعیت می‌گوید، بمبارانی که شهر بیروت در محاصره در معرض آن قرار گرفت، شدیدترین بمبارانی است که یک پایتخت در طول تاریخ بشر شاهد آن بوده است. نکته قابل توجه این است که کلیفتون در کتاب خود اعتراف می‌کند زمانی که عازم لبنان شد، این اعتقاد در او وجود داشت که فلسطینی‌ها تروریست و در مقابل اسرائیلی‌ها خواهان تمدن و آزادی هستند، ولی در مدت زیستن در تلاطم رویدادهای دلخراش لبنان، این واقعیت را دریافت که اعتقادش نادرست بوده و اسرائیلی‌ها که چند دهه پیش قربانی نازی‌ها بودند، هم‌اکنون خودشان جنایتکارتر، وحشی‌تر، فاشیست‌تر از نازی‌ها شده‌اند. کتاب«آسمان گریست» با ترجمه کاظم چایچیان از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی