فرزین از ضرب و عرضه سکه‌های جدید به بازار خبر داد

ضرب شست بانک مرکزی به دلالان سکه

آغاز معاملات شمش طلا ریزش 2 میلیون تومانی قیمت سکه


فاز دوم مرکز مبادله ارز و طلای کشور کلید خورد. علاوه بر عرضه سکه‌های طلای جدید، از روز چهارشنبه، عرضه شمش طلا براساس عرضه و تقاضا در این مرکزآغاز می‌شود، خبری که از همان دقایق اولیه تأثیر مثبتی بر بازار گذاشت و باعث شد تا سکه تمام دو میلیون تومان سقوط کند. بدین ترتیب پس از به دست گرفتن فرمان بازار ارز از اتاق کنترل مرکز مبادله، اکنون نوبت به بازار طلا رسیده است. این درحالی است که طی روزهای گذشته حباب سکه در بازار به بیش از 7 میلیون تومان رسیده بود. اما درکنار عرضه شمش طلا، عرضه سکه‌های جدید بدون تاریخ نیز اقدام دیگری است که بازار سکه و طلا را به سمت دیگری خواهد برد و دست واسطه‌گران را از نوسانی کردن قیمت‌ها کوتاه می‌کند.رئیس کل بانک مرکزی از ضرب و عرضه سکه‌های جدید بانک مرکزی به بازار خبر داد و گفت: معاملات شمش طلا از روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ در مرکز مبادله ایران آغاز می‌شود. به گزارش مرکز مبادله ارز و طلای کشور، محمدرضا فرزین با اعلام سیاست‌های جدید بانک مرکزی در حوزه طلا و سکه، اظهار کرد: بانک مرکزی به دنبال تعدیل قوانین مربوط به واردات طلای کشور است؛ همواره تلاش داشتیم ذخایر طلای کشور افزایش یابد. اقدامات اخیر باعث افزایش ذخایر ارز و طلای کشور شد. تصمیم جدید ما این است که از چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه شود.وی با اشاره به حضور در مرکز نشر اسکناس و ضرب سکه بانک مرکزی گفت: سکه جدیدی در دستور کار این مرکز است که به بازار عرضه می‌شود؛ سکه‌های جدید بدون تاریخ و به صورت تمام بهار آزادی با طرح جدید ضرب شده است. رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: از روزیکشنبه عرضه طلا به بازار افزایش می‌یابد و این افزایش عرضه از طریق ضرب سکه‌های جدید و عرضه سکه‌های قبلی انجام می‌شود.فرزین با تأکید بر اینکه سکه‌های جدید بانک مرکزی با سکه‌های قبلی ضرب شده تفاوت‌هایی دارد، تصریح کرد: توان ضرب روزانه ۲۰ هزار سکه را داریم. فعلاً با ضرب سکه تمام کار را شروع می‌کنیم. وی با تأکید بر اینکه مرکز مبادله ایران بستر مبادله طلا هم هست و برنامه بانک مرکزی تقویت این مرکز است، گفت: فعلاً قصد عرضه شمش در مرکز مبادله ایران را داریم؛ مقررات این کار در روزهای اخیر نهایی شده است، اگر بخواهیم سکه هم عرضه کنیم در آینده تصمیم‌گیری می‌کنیم.
 
حباب سکه با اقدامات جدید بانک مرکزی تخلیه می‌شود
با اقدامات جدید بانک مرکزی در حوزه عرضه سکه طلا، حباب سکه به‌زودی تخلیه خواهد شد. به گزارش ایرنا، با افزایش حباب سکه طلا در بازار که به علت دلال‌بازی عده‌ای به بهانه تنش‌های منطقه‌ای رخ داد، بانک مرکزی تدابیر جدیدی برای بازگشت ثبات به بازار ارز اتخاذ کرده که به‌زودی اجرایی خواهد شد. با اقدامات جدید بانک مرکزی در حوزه عرضه سکه طلا، حباب سکه به‌زودی تخلیه خواهد شد. در روزهای اخیر با حمله غیرقانونی امریکا و انگلستان به یمن، دلالان ارز و طلا در کشورمان هم فرصت را غنیمت شمرده و در کانال‌های تلگرامی به دنبال دمیدن به بازار ارز و طلا هستند.
دلالان ارزی که از ابتدای سال‌جاری با توجه به ثبات بازار ارز، نه تنها سود نکردند بلکه چنددرصدی هم زیان دیده‌اند، از هر فرصتی سوءاستفاده می‌کنند و با کمک رسانه‌های ضدانقلاب تلاش دارند انتظارات افزایشی در بازار ارز را به مردم و فعالان اقتصادی القا کنند.
این در حالی است که در بازار واقعی ارز که همان مبادلات مربوط به تجار و شرکت‌هاست، میزان عرضه ارز بسیار بیشتر از میزان تقاضاست. در معاملات روز شنبه حواله ارزی در سامانه نیما عرضه از تقاضا پیشی گرفت، به طوری که از مجموع ۳۱۵ میلیون دلار حواله عرضه شده ۱۹۴ میلیون دلار بدون مشتری نزد عرضه‌کنندگان باقی ماند. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، مجموع ارز عرضه شده به صورت حواله طی روز شنبه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۲ به معادل ۳۱۵میلیون دلار رسید که از میزان ۱۲۱ میلیون دلار آن معامله شد. گفتنی است در معاملات روز پنجشنبه هفته گذشته نیز از ۱۶۳.۴ میلیون دلار حواله عرضه شده در سامانه نیما فقط ۴۶.۴ میلیون دلار آن معامله شد. بانک مرکزی در یک سال اخیر در دوره مدیریتی محمدرضا فرزین طی چند مرحله و در پی وقوع تحولات سیاسی، با ناکام گذاشتن دلالان ارزی سبب ایجاد ثبات در بازار ارز شده است. بدیهی است این بار هم تلاش دلالان ارزی ناتمام خواهد ماند و در روزهای آینده دلار به ثبات چند ماه گذشته خود باز خواهد گشت.

جزئیات نخستین عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ایران
در همین رابطه مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران هم گفت: نخستین جلسه حراج شمش طلا به شکل حراج حضوری در روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ انجام می‌شود. به گزارش مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ایران، «علی سعیدی» از عرضه شمش در مرکز مبادله ایران خبر داد و گفت: عرضه شمش در مرکز مبادله ایران از طریق سامانه و حراج حضوری خواهد بود. سعیدی بیان داشت: اولین جلسه حراج به شکل حراج حضوری در روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ انجام می‌شود. شمش‌ها به صورت یک کیلویی عرضه می‌شود و عرضه‌کنندگان تمام افراد از جمله واردکنندگان طلا از طریق رفع تعهد ارزی خواهند بود. مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران تصریح کرد: متقاضیان طلا نیز رسته تولیدکنندگان در صنف جواهر و بانک‌ها هستند و همچنین بانک مرکزی نیز به عنوان بازارگردان در طرف عرضه و تقاضا حضور خواهد داشت. وی اضافه کرد: حراج در گذشته از طریق بانک کارگشایی انجام می‌شد، اما از این به بعد به شکل مدون و با مقررات از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه خواهد شد. سعیدی عنوان کرد: قیمتی که در مرکز مبادله ایران مبنای مبادلات طلا خواهد بود مبتنی بر عرضه و تقاضاست و مبادلات براساس پیشنهاد قیمت از سوی خریداران و پذیرفته شدن آن از سوی فروشندگان خواهد بود. مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران ابراز کرد: حراج‌ها نیم ساعته خواهد بود و در هر روز ۵ حراج نیم ساعته خواهیم داشت که در ساعت ۱۷ هر روز آگهی عرضه طلا در روز بعد منتشر خواهد شد. وی اضافه کرد: قیمت معاملات طلا در مرکز مبادله ایران به قیمت‌های روز نزدیک است. مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران تصریح کرد: در حال حاضر عرضه‌های خرد از طریق اتحادیه‌ها انجام خواهد شد و در مرکز مبادله ایران عرضه خرد نخواهیم داشت.
برای تقاضای خرد نیز معاملات گروهی از طریق اتحادیه‌ها درنظر گرفته شده، بدین صورت که چندین خریدار خرد با یکدیگر در قالب یک گروه طلا خریداری می‌کنند. سعیدی در پایان تأکید کرد: هدف از عرضه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، جلوگیری از قاچاق و استفاده از طلا برای صنعت است تا حتی اگر خروج طلا صورت می‌گیرد، به صورت صادرات جواهرات و با ارزش افزوده باشد.

 

برش

سکه ۲ میلیون تومان ارزان شد
همزمان با اعلام سیاست‌های جدید بانک مرکزی در حوزه طلا و سکه، قیمت‌ها نزولی شد تا جایی که طبق اعلام فعالان بازار قیمت سکه ۲ میلیون تومان کاهش یافت و احتمال کاهش بیشتر هم وجود دارد. با اعلام بانک‌مرکزی سکه‌های جدید و بدون تاریخ بانک مرکزی بناست وارد بازار شود البته این بانک در نظر دارد در کنار توزیع سکه‌های جدید، سکه‌های ضرب شده قبلی را هم وارد کند. از روز چهارشنبه هم بناست معاملات شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز شود؛ اعلام این دو سیاست جدید بانک مرکزی در حوزه طلا و سکه موجب شد تا قیمت طلا و سکه که با شتاب درحال افزایش بود، تغییر مسیر دهد. طبق اذعان فعالان بازار سکه، بعد از اعلام این خبر، قیمت سکه 2 میلیون تومان ریخت و احتمالاً در ادامه و با اعلام جزئیات بیشتر درباره سکه‌های جدید، باید شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها هم باشیم. قیمت سکه صبح دیروز در بازار تا 34 میلیون و 100 هزار تومان هم بالا رفته بود ولی درمیانه روز به 32 میلیون تومان کاهش یافته است. یکی از سکه فروش‌های بازار به تسنیم گفت: هنوز خبر کامل در بازار نپیچیده ولی در همین حد هم باعث شد تا قیمت‌ها کاهشی شود. احتمالاً در روزهای آینده کاهش قیمت‌ها بیشتر باشد. او می‌گوید: به خاطر نزدیک شدن به پایان سال و افزایش انتظارت تورمی مردم، تقاضای مردم برای خرید سکه در این روزها بالا رفته است و به همین دلیل قیمت‌ها صعودی بود.  فعالان بازار طلا و سکه البته تأکید دارند که منتظر اعلام یک خبر درباره ارز و سکه از سوی بانک مرکزی بودیم! آنها می‌گویند: هر زمان نوسان در بازار زیاد می‌شود و قیمت‌ها اینطور بالا می‌رود، بانک مرکزی وارد می‌شود و این بار هم منتظر بانک مرکزی بودیم. محمد کشتی‌آرای فعال بازار طلا و جواهر نیز در خصوص تأثیر ورود سکه‌های جدید بانک مرکزی به بازار گفت: با اقدام جدید بانک مرکزی حباب سکه از بین می‌رود.او با تأکید براینکه حباب سکه کاهش می‌یابد، تصریح کرد: چون تقاضا در بازار بالا بود ولی به نسبت تقاضا، سکه در بازار نبود. کشتی آرای درباره میزان کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بعد از اعلام سیاست‌های جدید بانک مرکزی گفت: این مهم به میزان و شرایط عرضه بستگی دارد؛ باید مشخص شود که بانک مرکزی به چه روشی سکه را وارد خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی