با حضور وزیر بهداشت از 23 قلم محصول جدید در حوزه سلامت رونمایی شد

تأمین 90 درصد نیاز دارویی توسط دانش‌بنیان‌ها

محدثه جعفری
خبرنگار

دومین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات، دیروز با حضور بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی‌و فناوری رئیس جمهور، محمد اسلامی‌رئیس سازمان انرژی اتمی‌و حدود 200 شرکت دانش‌بنیان در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی در مصلای امام خمینی(ره) گشایش یافت.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در افتتاحیه این نمایشگاه از 23 قلم محصول جدید شامل داروهای ضد سرطان، محلول‌های چشمی، کیت رادیودارویی، داروی تزریقی تشخیص سرطان پروستات و همچنین تجهیزات پزشکی رونمایی کرد و گفت: ایران با وجود تحریم‌ها و مشکلاتی که مسأله بانکی برایش ایجاد کرده امروزه کارنامه درخشانی در همه حوزه‌ها بویژه حوزه سلامت دارد به طوری که اکنون بیش از 90 درصد داروها و حدود 40 درصد تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود.
بهرام عین‌اللهی افزود: یکهزار و 285 شرکت دانش‌بنیان سلامت محور داریم. کیفیت مطلوب محصولات دانش‌بنیان ایرانی سبب شده است بسیاری از کشورهای همسایه و حتی دورتر خواهان محصولات ایرانی باشند.
وی افزود: با اجرای برنامه‌های حمایتی و اعطای تسهیلات بانکی، در یک سال گذشته ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری از مهم‌ترین اقداماتی است که در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است؛ به طوری که حدود 12 پارک علم  و فناوری و حدود 600 شرکت دانش‌بنیان در سطح کشور فعال هستند. همین امر منجر به اتفاقات خوبی در حوزه دارو شده است. مفتخریم اکنون 99 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود. در زمینه ماده اولیه 50 درصد آن را خودمان تولید می‌کنیم و امیدواریم در این بخش هم رشد داشته باشیم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه حدود 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات از بانک‌های عامل به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده شده است، گفت: بزرگ‌ترین حمایت ما از دانش‌بنیان‌ها، خرید دارو و تجهیزات این شرکت‌هاست؛ به عنوان مثال امسال قرارداد خرید 35 دستگاه سی‌تی‌اسکن داخلی را بستیم و این کمک بزرگی است.
دکترعین‌اللهی اظهار داشت: امسال به همت این شرکت‌ها 33 نوع از تجهیزات پزشکی، 17 قلم دارو و 8 قلم داروی طب سنتی در کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و با ادامه حمایت دولت و افزایش تولید انبوه، بزودی جشن خودکفایی را خواهیم گرفت.

50 درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان
 در حوزه دارو فعالیت می‌کنند
در این مراسم، سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سیاست ما حرکت به سمت عمق تولید و کاهش ارزبری است. این رویداد عرصه مهمی‌برای حوزه سلامت و همه ذی‌نفعان آن است تا با دستاوردهای این حوزه آشنا شوند.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه سال گذشته حدود 21 درصد داروها ارزبری بالای یک میلیون دلار و 10 درصد آنها ارزبری بالای 3 میلیون دلار داشتند، اظهار داشت: هرچه به سمت توسعه دانش‌بنیان‌ها برویم، عمق تولید بیشتر شده و هزینه تمام شده کمتر می‌شود.
محمدی، سیاست وزارت بهداشت را حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: قبل از انقلاب 20 درصد نیاز دارویی کشور در شرکت‌های داخلی تولید می‌شد و 80 درصد را واردات تشکیل می‌داد. این درحالی است که امروز بیش از 90 درصد نیاز کشور را تولید داخل تشکیل می‌دهد.

شناسایی 56 بیماری متابولیک
 با کیت‌های غربالگری نوزادان
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، با اشاره به 22 محصول که در فاز بالینی سازمان انرژی اتمی‌است، گفت: صنعت هسته‌ای، شکافنده مسیر پیشرفت علم و فناوری است و امروز ایران به عنوان یک بازیگر مطرح در دنیا دیده می‌شود. آب سنگین، یک تحول اساسی در تولید دارو به حساب می‌آید و ایران در این زمینه از قابلیت بالایی در دنیا برخوردار است.
وی اظهار داشت: یکی از این محصولات کیت غربالگری نوزادان است که تحول اساسی در حوزه بهداشت و درمان به شمار می‌رود و می‌توان با استفاده از آن ۵۶ بیماری متابولیک را در نوزادان شناسایی کرد.
اسلامی‌با بیان اینکه استفاده از این فناوری هزینه‌های درمان را کاهش و کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد، از وزیر بهداشت خواست تا دستور لازم را برای استفاده از این کیت‌های غربالگری صادر کند.اسلامی‌به ورود صنعت هسته‌ای به حوزه فناوری پلاسما و استفاده از آن در درمان بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: حوزه پلاسما می‌تواند علاوه بر استفاده در بخش کشاورزی و صنعت، در پلاسماتراپی برای درمان سرطان و زخم‌های بدخیم بویژه دیابت، استفاده شود.

 صادرات دارو و تجهیزات پزشکی
 تا سه برابر افزایش می‌یابد
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی‌و فناوری ریاست جمهوری، گفت: معاونت علمی‌ریاست جمهوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
صادرات را مدنظر قرار داده و پیش‌بینی می‌شود میزان این صادرات بخصوص در بخش دارو و تجهیزات پزشکی سه برابر شود.
دهقان ادامه داد: همه کشورهای دنیا دنبال آن هستند که محصولات راهبردی در حوزه سلامت داشته باشند. ایران در این زمینه خوب عمل کرد و کشورهای دنیا خواهان مشارکت با ما برای تولید محصول مشترک هستند.
 دومین دوره نمایشگاه سلامت بنیان در روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه( 24 تا 26 دی ماه) در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) از ساعت 9 تا 18 پذیرای علاقه‌مندان است.

جستجو
آرشیو تاریخی