وزیر امور خارجه در جریان دیدار با رئیس‌دفتر سیاسی حماس در «دوحه» مطرح کرد

پیام‌های‌ امریکا به مقاومت،تلاش برای فرار از بن‌بست

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه برای چهارمین بار از آغاز جنگ 7 اکتبر راهی دوحه شد تا در میان همتایان خود رکورددار سفرهایی شود که با هدف کمک به توقف فوری جنگ غزه و تسهیل فرایند حل و فصل این بحران منطقه‌ای در دستورکار قرار داده است. رایزنی‌های اجتناب‌ناپذیر امیرعبداللهیان با مقام‌های کشورهای عربی همسو و بازیگران گروه‌های مقاومت در بحران جنگ جاری فلسطین، از تحرکات ویژه جمهوری اسلامی در بطن رویدادهای دیپلماتیک حکایت می‌کند. وزیر امور خارجه روز گذشته در حالی به «دوحه» رفت که گفت‌و‌گوهای مهمی را با «اسماعیل هنیه»، رئیس‌دفتر سیاسی حماس و «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر از سر گذراند. امیرعبداللهیان در جریان ملاقات مفصل خود با رئیس‌دفتر سیاسی حماس به پیام‌ها و نشانه‌های ارسالی واشنگتن برای خروج از بحران جاری خودخواسته اشاره کرد اما این پیام‌ها را مغایر رویکرد میدانی این کشور در حمایت از تل‌آویو خواند. «هنیه» ساعاتی پس از دیدار با وزیر امورخارجه ایران راهی قاهره شد تا پیگیر ابتکارعملی باشد که با نقش‌آفرینی ایران و قطر برای متوقف کردن حملات نظامی مرگبار تل‌آویو علیه باریکه غزه جریان یافته است.
تلاش‌ها برای متوقف کردن فوری جنگ جاری و ارزیابی قطب ‌بندی‌های جدید منطقه‌ای در مقابل رژیم صهیونیستی را نمی‌توان فارغ از تحرکات ویژه تهران دید که در کنار قطر و مصر در حال ایفای نقش ویژه‌ای برای افزودن بر فشارهای دیپلماتیک و سیاسی به تل‌آویو است تا روایت موهوم رهبران صهیونیستی در توجیه کشتار بی‌امان مردم غیر نظامی را مخدوش سازد. زیر سایه تلاش‌های جمهوری اسلامی از رایزنی‌های دوجانبه گرفته تا جلب اذهان جهانی در نشست‌های بین‌المللی در جده، نیویورک و ژنو است که محور امریکایی- اسرائیلی در منزوی‌ترین دوره تاریخی خود در طول مناقشه چندین دهه‌ای اسرائیلی - فلسطینی قرار گرفته است. همچنین افزون بر پیگیری ابتکارعمل‌های ضروری برای آتش‌بس فوری و یافتن راهکارهای امدادرسانی به مردم غزه، دیپلماسی ویژه تهران برای افزایش فشارهای دیپلماتیک در محافل بین‌المللی در قالب دیپلماسی عمومی از طریق مصاحبه مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی با رسانه‌های منطقه ای و بین‌المللی فرصتی برای طرح مواضع و پیگیری خواست‌های کشور در تحولات کنونی فراهم کرده و توانسته بر افکار عمومی و فضای گفتمانی حاکم بر عرصه منطقه و جهان تأثیر بگذارد و به طور غیرمستقیم تصمیمات نخبگان تصمیم گیرنده سیاسی را پیرامون جنگ غزه و وقایع خونینی که در این بخش از جغرافیای جهان در حال وقوع است، تحت تأثیر قرار دهد.

تلاش واشنگتن برای برون‌رفت از بحران
وزیر امور خارجه در یکی از مهم‌ترین دیدارهای خود در «دوحه» با «اسماعیل هنیه»، رئیس‌دفتر سیاسی حماس، حمایت‌های همه‌جانبه و نامحدود امریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ جاری علیه غزه را تقبیح و بر مسئولیت حقوقی و بین‌المللی امریکا نسبت به جنایات جنگی و نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها تأکید کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار تلاش‌ها و پیام‌های سیاسی دولت امریکا به کشورهای حامی مقاومت را نشان‌دهنده تلاش واشنگتن برای یافتن یک برون‌رفت از بن‌بست و شکست راهبردی نظامی این کشور دانست و وقوف امریکا به این واقعیت را که جنگ راه‌حل نیست، یک تحول بزرگ خواند. امیرعبداللهیان کاخ سفید را در یک موقعیت سرگردانی راهبردی کاخ سفید توصیف کرد اما این را هم افزود که مقام‌های امریکایی اینک با درک واقعیت‌های میدان و اطمینان از قدرت ایستادگی و پایداری مقاومت و مردم فلسطین، همزمان با حمایت تمام‌عیار نظامی از رژیم کودک‌کش صهیونیستی، در پی آن هستند که با یک روش سیاسی، آبرومندانه از این جنگ خارج شوند و رژیم اسرائیل را از این شکست راهبردی نجات دهند. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین بر پیگیری تهران برای خاتمه دادن به تجاوز جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه غزه، پایان کامل محاصره و ارسال فوری کمک‌های گسترده انسان‌دوستانه و نیز مقابله با طرح‌های سیاسی تحمیلی و جانبدارانه از رژیم صهیونیستی تأکید و تصریح کرد که ایران از تلاش‌ها و ابتکار عمل‌های سیاسی مقاومت برای برون‌رفت از شرایط جاری حمایت می‌کند.
 
 عدم تحقق هیچ یک از اهداف اسرائیل
رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در این دیدار به تشریح تلاش‌ها، رایزنی‌ها و تحرکات سیاسی مقاومت برای پایان دادن به تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه و کرانه غربی با هدف ایجاد یک آتش‌بس پایدار، رفع کامل محاصره و ارسال گسترده کمک‌های انسان‌دوستانه برای شهروندان پرداخت و تصریح کرد که بعد از گذشت ۷۵ روز از آغاز جنگ ویرانگر رژیم صهیونیستی علیه غزه و جنایات بی‌سابقه علیه مردم و شهروندان فلسطینی و به‌رغم شهدای بسیار، اما مقاومت همچنان قدرتمند و در وضعیت درخشان و ممتازی به‌سر می‌برد. او یادآور شد که رژیم صهیونیستی باوجود جنایت‌های بی‌شمار به هیچ یک از اهداف راهبردی و اعلام شده خود دست نیافته است و ادعای این رژیم مبنی بر سیطره بر شمال غزه واهی است زیرا اکنون مقاومت در تمام مناطق شمال نوار غزه حضور داشته و مبارزه می‌کند. هرچند به گفته «هنیه» در سایه حمایت تمام عیار امریکا، رژیم صهیونیستی درحال ارتکاب جنایات هولناکی علیه ساکنان در تمام نوار غزه و نیز رفتارهای ضدبشری علیه شهروندان بازداشت شده فلسطینی است.

پیام‌های متناقض امریکا
امیرعبداللهیان علاوه بر رایزنی با رئیس دفتر سیاسی حماس با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار افزایش تحرکات در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی مبتنی بر یافتن راهکار سیاسی برای بحران غزه را حائز اهمیت دانست و بر ضرورت تداوم تلاش‌های مشترک در مسیر اهداف مورد توافق دو کشور مبتنی بر خواست و نیاز ملت فلسطین تأکید کرد. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نیز در این دیدار، عزم کشورش را برای اجرای کامل توافقات رؤسا و مسئولان دولتی دو کشور و ارتقای روابط اقتصادی و تجاری فیمابین مورد تأکید قرار داد. وی ضمن مثبت و مؤثر خواندن تلاش‌های مشترک دو کشور در مسیر تحقق آتش‌بس پایدار در غزه و تقویت ارسال کمک‌های گسترده انسان‌دوستانه برای مردم فلسطین، روند تحولات را به نفع راهکار سیاسی و حرکت به سمت پایان جنگ ارزیابی کرد.

 

بــــرش

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و سوریه
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و «فیصل المقداد»، وزیر خارجه سوریه در تماس تلفنی درخصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه رایزنی و تبادل‌نظر کردند. دو وزیر خارجه در این گفت‌و‌گو نتایج مثبت سفر اخیر حسین عرنوس نخست‌وزیر سوریه و هیأت عالیرتبه همراه به تهران و تشکیل پانزدهمین اجلاس کمیته عالی همکاری‌های مشترک و امضای اسناد جدید همکاری و روند رو به جلوی همکاری‌های فیمابین بویژه در حوزه اقتصادی و تجاری را بررسی کردند. طرفین همچنین درخصوص آخرین تحولات منطقه بویژه ادامه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع فلسطین و تلاش‌ها و تحرکات دیپلماتیک جاری برای توقف فوری کشتار غیرنظامیان به‌خصوص زنان و کودکان و امدادرسانی سریع به نوار غزه تبادل نظر کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی