اسماعیل هنیه برای گفت و گو درباره آتش بس و تبادل اسرا به مصر سفر کرد

توقف جنگ شرط مقاومت برای تبادل اسرا

سیر تحولات جنگ غزه عملاً فشارها بر تل آویو و خصوصا نتانیاهو را به قدری تشدید کرده که مجدداً از مذاکره برای برقراری آتش بس سخن می گویند. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که رئیس دفتر سیاسی حماس دیروز برای گفت‌وگو درباره آتش‌بس و تبادل اسرا برای دومین بار در هفتاد و پنج روز اخیر به مصر سفر کرده است.

حسین فاطمی
خبرنگار


سیر تحولات جنگ غزه عملاً فشارها بر تل آویو و خصوصا نتانیاهو را به قدری تشدید کرده که مجدداً از مذاکره برای برقراری آتش بس سخن می گویند. در همین راستا نیز خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که رئیس دفتر سیاسی حماس دیروز برای گفت‌وگو درباره آتش‌بس و تبادل اسرا برای دومین بار در هفتاد و پنج روز اخیر به مصر سفر کرده است.
قبل از عزیمت رئیس دفتر سیاسی حماس به مصر، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بامداد دیروز چهارشنبه وارد قطر شد با اسماعیل هنیه دیدار و رایزنی کرد. در جریان گفت‌وگوی حسین  امیرعبداللهیان و رئیس دفتر سیاسی حماس در دوحه، پایتخت قطر، آخرین وضعیت سیاسی و میدانی تحولات فلسطین در غزه و کرانه غربی مورد تبادل نظر قرار گرفت. پس از آن، هنیه در رأس هیأتی، متشکل از رهبران ارشد حماس جهت انجام دیدارها و مذاکره‌هایی که مهم‌ترین آنها دیدار و گفت‌وگو با عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر است، به قاهره سفر کرد. به گفته این منبع در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه، مذاکرات شامل توقف حملات و جنگ جهت فراهم کردن شرایط برای اجرای قرارداد تبادل اسرا، توقف محاصره نوار غزه، انتقال کمک‌ها به آن، عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از این منطقه و بازگشت آوارگان به شهرها و روستاهای خود در شهر غزه و شمال نوار غزه خواهد بود.
این دومین سفر هنیه به مصر از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر است. او اولین بار نهم نوامبر به مصر سفر کرده بود. مصر و قطر برای برقراری آتش‌بس موقت هفت روزه در ماه نوامبر میان دو طرف میانجیگری کردند و طی این مدت ۸۰ اسیر صهیونیست در مقابل ۲۴۰ اسیر فلسطینی آزاد شدند. مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی نزدیک به ۲۵۰ صهیونیست را به اسارت درآورد که ۱۲۹ تن از آنها هنوز در غزه هستند. حماس چند روز قبل بار دیگر بر موضعگیری‌اش تأکید و اعلام کرد، تا زمانی که جنگ علیه نوار غزه به شکل کامل متوقف نشود، وارد هیچ‌گونه مذاکره‌ای برای تبادل اسرا نخواهد شد و این مساله را به تمامی میانجی‌ها نیز ابلاغ کرده‌است.
 
رئیس رژیم صهیونیستی:
آماده آتش‌بس هستیم
پیش از سفر اسماعیل هنیه به مصر، رئیس رژیم صهیونیستی از آمادگی این رژیم برای برقراری آتش‌بس انسانی دیگر با مقاومت فلسطین خبر داد. به گزارش ایسنا، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی که در جمع سفرای این رژیم سخن می‌گفت، تصریح کرد: «ما آماده آتش‌بس انسانی دیگر برای انتقال کمک‌های انسانی بیشتر هستیم تا به این ترتیب امکان آزادی اسیران بیشتری فراهم شود.» هرتزوگ همچنین گفت: «مسئولیت کاملاً بر عهده یحیی السنوار، رئیس حماس در نوار غزه و دیگر رهبران حماس قرار دارد.»
پیشتر نیز دیوید بارنیا، رئیس موساد با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر و ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) در یکی از پایتخت‌های اروپایی روز دوشنبه برای بررسی توافق تبادل جدید اسیران دیدار و گفت‌وگو کرده بود. روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارشی درباره این دیدارها نوشته است، بارنیا از «سه اصل اساسی» در مذاکرات سخن گفت؛ نخست اینکه هرگونه مذاکراتی با حماس در شرایط آتش‌بس باشد و حتی یک روز آتش‌بس هم بدون بازگرداندن اسیران نباشد. اما شرط دوم، این است که توافق از جایی ادامه یابد که توافق پیشین متوقف شد، به این معنا که رژیم صهیونیستی از تحویل گرفتن زنانی که در اسارت مانده‌اند، کوتاه نخواهد آمد. شرط سوم این است که توافق بر اساس سازکارهای آشکاری برای هر یک از گروه‌ها انجام شود.
به نوشته این روزنامه، پس از آنکه مقاومت یک فایل ویدیویی از اسیران منتشر کرد، رژیم صهیونیستی نشان داد، تمایل دارد اسیران سالخورده را در کنار زنان و بیماران بازگرداند و فقط در مورد استرداد اسیران زنده صحبت کند. این روزنامه به نقل از یک منبع سیاسی صهیونیست که نامش را ذکر نکرد نیز گزارش داد: روزهای آتی تعیین‌کننده و همراه با فشار خواهد بود. در این روزها، توپ در زمین اسرائیل نیست. رئیس موساد گام نخست را برداشت و در حال حاضر فشارها از ایالات متحده به قطر و از قطر به حماس انتقال خواهد یافت و این امر چند روز زمان می‌برد.
 
افشاگری رسانه عبری از اعلام آمادگی تل آویو برای برقراری آتش‌بس
به‌موازات میزبانی مصر از اسماعیل هنیه و اعلام آمادگی صهیونیست‌ها برای انجام مذاکرات، رسانه‌های عبری دیروز چهارشنبه گزارش دادند که رژیم صهیونیستی، قطر را هم از آمادگی خود برای برقراری آتش‌بس به مدت یک هفته در ازای آزادی ۴۰ اسیر حماس از نوار غزه مطلع کرده‌است. به گزارش ایسنا، عصر سه‌شنبه وبگاه واللا به نقل از مقامات اسرائیلی و یک منبع خارجی گزارش داد که رژیم صهیونیستی میانجیگر قطری را از آمادگی خود برای برقراری آتش‌بس به مدت یک هفته مطلع کرده‌است. به نوشته این وبگاه، میانجیگر قطری به صهیونیست‌ها اطلاع داده‌است، حماس برای از سرگیری مذاکرات نیاز به توقف جنگ دارد. این وبگاه توضیح داد، دیوید بارنیا، رئیس موساد، با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در ورشو دیدار کرد و بر درخواست اسرائیل از حماس برای کنار گذاشتن سلاح و تسلیم شدن خود تأکید کرد. در حالی که وزیر خارجه قطر توضیح داد که حماس برای موافقت با تکمیل قرارداد تبادل اسیران و ورود به آتش بس جدید، درخواست آتش‌بس و پایان جنگ در نوار غزه را دارد.
پیش از این، هلی تروبر، عضو کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی سه‌شنبه به وبگاه Ynet گفت که کابینه درباره توافق تبادل زندانیان با حماس بحث کرده‌است، اما «در حال حاضر هیچ چیز مشخصی وجود ندارد.» تروبر از فراکسیون «اردوگاه اصلی» افزود: «روز دوشنبه در کابینه رایزنی در مورد این موضوع انجام شد و در حال حاضر چیزی روی میز نیست. می‌توانم بگویم که به چنین طرحی نزدیک شده‌ایم. اظهاراتی وجود دارد که امیدوارم کامل شوند، اما هنوز خیلی زود است که این را بدانیم.»
تروبر در مورد احتمال آزادی اسرای فلسطینی با احکام طولانی مدت توسط اشغالگران در ازای آزادی اسرائیلی‌های بازداشت شده در نوار غزه هم گفت: «معلوم است که در این باره رایزنی‌هایی صورت گرفته‌است.» وی افزود: «اینکه این بررسی‌ها خارج از کابینه انجام شود، درست نیست، زیرا حماس به این موضوعات گوش می‌دهد و هر چیزی که من اکنون می‌گویم ممکن است بر مذاکرات تأثیر بگذارد و به نقطه شروع تبدیل شود، بنابراین من فقط در داخل کابینه صحبت می‌کنم.» وی ادعا کرد: «تعهد ما واقعی و عمیق است و مسئولیت بازگرداندن همه مردان و زنان ربوده شده به خانه‌هایشان را بر عهده داریم. نحوه اجرای آن به ما بستگی دارد، اما فقط به ما مربوط نیست. ما باید بدانیم که همه کارها را انجام داده‌ایم و از هر فرصتی برای بازگرداندن آنها استفاده کرده‌ایم.»
تروبر صحبت در مورد دو رویای اصلی صهیونیست‌ها از جنگ غزه، یعنی بازگشت اسرا و از بین بردن حکومت حماس را تکرار کرد، اما افزود: «بازگشت ربوده شدگان در اولویت است. هر دو مهم هستند، اما این مهمتر است. امکان هدف قرار دادن حماس پس فردا و همچنین ماه آینده وجود دارد و اتفاقاً در وهله اول باید گفت، انتظار می‌رود این جنگ ماه‌ها و سال‌ها طول بکشد.  بنابراین من می‌توانم فردا، پس فردا، پس از یک ماه، پس از یک سال آنها را هدف قرار دهم، اما مطمئن نیستم که بتوانم افراد ربوده شده را بعد از یکی دو روز برگردانم.» تروبر گفت: «ما می‌بینیم که آنجا چه می‌گذرد و از کسانی که بازگشته‌اند می‌شنویم که شرایط چگونه است. بنابراین اگر امروز یا فردا امکان بازگرداندن آنها وجود دارد، باید این امکان را فراهم کنیم.» وی افزود: یک چیز است که من قطعاً با آن موافق نیستم و آن توقف جنگ، یعنی پایان دادن به جنگ است. وی گفت: «ما متوجه هستیم که مرحله بعدی (تبادل اسیران) پیچیده خواهد بود، اما معتقدیم که امکان پذیر است و مطمئناً معتقدیم که باید تمام تلاش خود را برای بازگرداندن اسیران به خانه انجام دهیم. هزینه‌هایی نیز در پی خواهد داشت و پیچیده خواهد بود، اما این تعهد ما به آنها است و بعد از همه اینها می‌گویم که جنگ باید به اشکال مختلف و با آتش‌بس‌های مشخص ادامه یابد.»
در ادامه افشاگری رسانه‌هایی چون واللا از تکاپوهای تل آویو برای برقراری آتش‌بس، یک منبع آگاه دیروز چهارشنبه اعلام کرد که مذاکرات فشرده‌ای برای دست‌یابی به آتش‌بس احتمالی دیگری در غزه در جریان است. به گزارش ایسنا، رویترز نیز مشابه با اخبار واللا به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که این مذاکرات با میانجیگری قطر و مصر در جریان است که بر اساس آن حماس برخی از اسیران را تحویل می‌دهد و در مقابل، رژیم صهیونیستی نیز برخی از اسیران فلسطینی را آزاد می‌کند.  این منبع گفت: تعداد افرادی که قرار است آزاد شوند همچنان در دست بررسی است و اسرائیل اصرار دارد زنان و مردان ضعیف‌تر را در لیست اسیران بگنجاند. وی گفت، اسیران فلسطینی که جرم‌های خطرناک نیز علیه آنها مطرح شده ممکن است جزو این فهرست باشند. در همین حال، مسئول صهیونیست اعلام کرد: ما به قطر و ایالات متحده آمادگی‌مان برای دست‌یابی به توافقی در نزدیک‌ترین زمان را اعلام کردیم. از سوی دیگر، روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که رژیم صهیونیستی در حال بررسی تمدید دو هفته‌ای آتش‌بسی است که به حماس پیشنهاد خواهد شد تا به آن اجازه جمع‌آوری اسیران در نوار غزه و انتقال آنها به مکانی امن داده شود.

النخاله: تبادل اسرا تنها بر اساس قاعده «کل در مقابل کل» انجام خواهد شد
با سفر اسماعیل هنیه به مصر، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سخنانی درباره مذاکرات آتی در قاهره پیرامون توافق آتش‌بس و تبادل اسرا، تأکید کرد، هرگونه تبادل بر اساس قاعده «کل در مقابل کل» انجام خواهد شد.
به گزارش ایسنا، زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این باره اعلام کرد: «هیات ما در سفر خود به قاهره که به دعوت رسمی مصر انجام می‌شود، راه‌های توقف تجاوز و توافق برای تبادل اسرا را بررسی خواهد کرد.» بر اساس گزارش شبکه الجزیره، النخاله گفت: «ما با چشم‌اندازی روشن به قاهره خواهیم رفت و این چشم‌انداز شامل توقف تجاوز، خروج نیروهای دشمن از نوار غزه و بازسازی آن است.» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی ادامه داد: «هرگونه مبادله اسرا از طریق اصل «کل در مقابل کل» و در یک فرایند سیاسی مورد توافق احزاب نماینده ملت فلسطین به رهبری حماس انجام می‌شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی