مخالفت مردم و نخبگان با جنایات اسرائیل در ایالات‌متحده وارد مرحله تازه‌ای شد

حیثیت امریکا فدای منافع تل‌آویو

پلیس امریکا روز سه‌شنبه ده‌ها نفر از حامیان فلسطین و معترضانی راکه خواستار برقراری آتش‌بس در غزه بودند در ساختمان کنگره بازداشت کرد. پلیس کنگره این تظاهرات‌کنندگان را با ادعای غیرقانونی بودن تظاهرات دستگیر کرد. برخی منابع داخلی مانند فاکس‌نیوز و آکسیوس از بازداشت 60 معترض خبر دادند.

امیر فرشباف
خبرنگار


پلیس امریکا روز سه‌شنبه ده‌ها نفر از حامیان فلسطین و معترضانی که خواستار برقراری آتش‌بس در غزه بودند را در ساختمان کنگره بازداشت کرد. پلیس کنگره این تظاهرات‌کنندگان را با ادعای غیرقانونی بودن تظاهرات دستگیر کرد. برخی منابع داخلی مانند فاکس‌نیوز و آکسیوس از بازداشت 60 معترض خبر دادند.
به گزارش روزنامه انگلیسی دیلی‌میل، تظاهرکنندگان در مقابل مجسمه‌های چهره‌های مشهور امریکایی از جمله جرج واشنگتن، آیزنهاور، رونالد ریگان و هری ترومن مستقر شدند و شعارهایی علیه سیاست دوگانه امریکا سردادند. آنها خواستار مخالفت کنگره با اعطای بسته حمایتی 110 میلیارد دلاری دولت بایدن به رژیم صهیونیستی شدند و آن را «معامله‌ای مرگبار» خواندند. معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها شعار «تأمین مالی خشونت علیه غیرنظامیان را متوقف کنید» و... نوشته شده بود. آنها همچنین در اقدامی نمادین کفش‌های کودکانه را به نشانه اعتراض به کشتار کودکان فلسطینی‌ توسط ارتش اسرائیل روی زمین قرار دادند.
به گزارش فاکس‌نیوز، پلیس کنگره بعد از این رخداد در بیانیه‌ای مدعی شد از اعتراض در ساختمان کنگره در روز سه‌شنبه آگاه بوده است. به‌گفته پلیس، اگرچه به معترضان اجازه ورود به داخل ساختمان داده شد اما به محض اینکه شروع به تظاهرات کردند بازداشت شدند. با این حال در بیانیه پلیس ادعا شده است: «تظاهرات داخل ساختمان‌های کنگره خلاف قانون است، بنابراین ما نیروهای بیشتری را وارد کردیم تا برای لحظه‌ای که معترضان قانون را زیر پا می‌گذارند، آماده باشیم».
پیش از این نیز پلیس نیویورک در روز «شکرگذاری» معترضانی که پرچم فلسطین را حمل می‌کردند، بازداشت کرده بود. این درحالی است که جو بایدن در سخنرانی همان روز مدعی شده بود: «ما باید با هم کنار آمده و متحد شویم؛ ما می‌توانیم دیدگاه‌های سیاسی متفاوتی داشته باشیم، ما باید روی حل مشکلات و کنار هم بودن تمرکز کنیم».
 
دود حمایت از اسرائیل
در چشمان امریکا
شایان ذکر است که امریکا از همان روزهای ابتدای جنگ، حمایت مالی، تسلیحاتی و سیاسی خود از رژیم صهیونیستی را علنی کرد؛ فقط پس از چند ساعت از آغاز حملات ارتش اسرائیل به غزه، ایالات‌متحده ۲ ناو جنگی خود را به‌منظور پشتیبانی از رژیم عازم دریای مدیترانه کرد. سفرهای متعدد مقامات ارشد سیاسی، امنیتی و نظامی امریکا به فلسطین اشغالی، طراحی راهبردهای ادامه جنگ، وتوی قطعنامه‌های آتش‌بس و اعلان رسمی اعطای کمک‌های مالی و تسلیحاتی به اسرائیل ازجمله این کمک‌هاست.
کمک‌های امریکا به رژیم صهیونیستی درحالی صورت گرفته‌اند که از یک سو، حزب دموکرات همواره خود را مدافع صلح در فلسطین و مخالف سیاست‌های دولت صهیونیستی مانند گسترش شهرک‌سازی در اراضی اشغالی معرفی کرده بود و از سوی دیگر، حمایت بی‌دریغ از اسرائیل، به‌طرز بی‌سابقه‌ای منجر به تشدید شکاف‌ها در ساختار هیأت حاکمه ایالات‌متحده شده است. نماد اعمال سلطه امریکا در اجماع‌سازی جهانی را در جمله معروف جرج بوش می‌شد دید که گفته بود «کشورهای جهان یا با ما هستند و یا علیه ما!» اما اکنون به واسطه شدت جنایات اسرائیل در غزه و تضعیف هژمون ایالات‌متحده، نه‌تنها از اجماع جهانی علیه حماس خبری نیست؛ بلکه مقامات دولتی در هیأت حاکمه امریکا نیز بر سر کیفیت و حتی اصل حمایت از اسرائیل دچار اختلاف شده‌اند. اواخر ماه نوامبر بود که روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز خبر داد یک مقام ارشد سازمان اطلاعات خارجی امریکا (CIA) در صفحه فیس‌بوکش تصویری در حمایت از فلسطینی‌ها گذاشت. در این گزارش آمده بود «اعتراضات علنی مشابهی در وزارت خارجه و کاخ‌سفید مطرح شده که نشان می‌دهد به دلیل گستردگی جنایت غزه، تبعات سیاسی و اخلاقی حمایت از اسرائیل سنگین و غیرقابل کنترل شده است».
 
اسرائیل را رها کن ، فکری به حال ما کن!
صرف‌نظر از مباحث حقوق‌بشری و اخلاقی، مخالفت مردم امریکا با اختصاص مالیات‌شان به اعطای تسلیحات به اسرائیل، یکی دیگر از مسائلی است که دولت بایدن را با چالش مواجه کرده است. به گزارش الجزیره، از زمان تأسیس اسرائیل در 1948، ایالات‌متحده 236 میلیارد دلار به شکل کمک و سرمایه در بحث پدافندی و سامانه‌های دفاع موشکی به صهیونیست‌ها داده است. بنا به این گزارش امریکا سالانه 3.8 میلیارد دلار به اسرائیل کمک می‌کند که بیشتر از بودجه امریکا برای مبارزه با بحران اقلیمی است.
برنی سندرز، سناتور کهنه‌کار در اعتراض به این سیاست در نطقی در مجلس امریکا اعلام کرد: «دوستان من! هرروز، هر سال و هر دهه، فعالیت غیرخشونت‌آمیز فلسطینی‌ها با چالش اشغال خشونت‌آمیز روبه‌رو است؛ خشونتی که میلیاردها دلار از پول مالیات‌دهندگان امریکایی، بخشی از هزینه آن را تأمین می‌کند». سندرز همچنین در مقاله‌ای برای روزنامه نیویورک‌تایمز به‌صراحت اعلام کرد که حمایت امریکا از اسرائیل نباید نامشروط باشد. او نسبت به تبعات حقوقی و اخلاقی حمایت از اسرائیل هشدار داد و نوشت: «سیاست چک سفید باید پایان یابد. امریکا باید روشن کند اگرچه ما دوست اسرائیل هستیم، اما شرایطی برای این دوستی وجود دارد و ما نمی‌توانیم در اقداماتی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، شریک باشیم».
گفتنی است در حال حاضر در امریکا کمپین‌هایی در مخالفت با فروش تسلیحات و اختصاص پول مالیات‌دهندگان به اسرائیل هم در میان سیاستمداران و هم در میان مردم راه افتاده است.

 

خبر پلاس

همه کمک های نظامی واشنگتن به تل آویو
وال استریت ژورنال فهرست ویژه‌ای از سلاح‌هایی را که دولت بایدن از ابتدای جنگ برای ارتش اسرائیل ارسال کرده است، منتشر کرد:
 15 هزار بمب
 57 هزار گلوله توپ
 100 بمب BLU-109
 5000 بمب Mk82
 5400 بمب Mk84
 1000 بمب GBU-39
 3000 بمب JDAM

جستجو
آرشیو تاریخی