کوالالامپور دومین ضربه بزرگ اقتصادی را به تل‌آویو وارد کرد

تنفر مردم مالزی از صهیونیست ها

اقدام مالزی بدان معناست که دایره مقاومت دربرابر اسرائیل محدود به گروه‌های مقاومت منطقه‌ای نیست و سایر بازیگران جهانی نیز می‌توانند به آن ورود پیدا کنند

همراه با تحرکات بازدارنده گروه‌های مقاومت منطقه‌ای در برابر رژیم صهیونیستی و در راستای حمایت از فلسطین، اقدامات عملی دیگری نیز در جهان درحال ظهور است که نشان می‌دهد با گذر زمان، نه تنها دامنه رویارویی با رژیم صهیونیستی با هراس‌افکنی‌های کاخ سفید، محدود‌تر نمی‌گردد بلکه مقاومت امکان گسترش نبرد را به مناطق دیگر جهان محقق می‌نماید. روز گذشته منابع خبری گزارش دادند، دولت مالزی طی بیانیه‌ای پهلوگیری همه کشتی‌های تحت مالکیت و پرچم اسرائیل و همچنین هر کشتی عازم سرزمین‌های اشغالی در بنادر این کشور را ممنوع کرده است. در بیانیه انور ابراهیم، نخست‌وزیر آمده است این ممنوعیت که فوراً اعمال خواهد شد، در پاسخ به رفتار اسرائیل در درگیری با حماس است. همچنین در این بیانیه آمده است: «این تحریم پاسخی به اقدامات اسرائیل است که اصول اولیه بشردوستانه را نادیده می‌گیرد و قوانین بین‌المللی را از طریق کشتار مداوم و ظلم مستمر علیه مردم فلسطین نقض می‌کند.»

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


همراه با تحرکات بازدارنده گروه‌های مقاومت منطقه‌ای در برابر رژیم صهیونیستی و در راستای حمایت از فلسطین، اقدامات عملی دیگری نیز در جهان درحال ظهور است که نشان می‌دهد با گذر زمان، نه تنها دامنه رویارویی با رژیم صهیونیستی با هراس‌افکنی‌های کاخ سفید، محدود‌تر نمی‌گردد بلکه امکان گسترش نبرد را به مناطق دیگر جهان محقق می‌نماید.
روز گذشته منابع خبری گزارش دادند، دولت مالزی طی بیانیه‌ای پهلوگیری همه کشتی‌های تحت مالکیت و پرچم اسرائیل و همچنین هر کشتی عازم سرزمین‌های اشغالی در بنادر این کشور را ممنوع کرده است. در بیانیه انور ابراهیم، نخست‌وزیر آمده است که این ممنوعیت فوراً اعمال خواهد شد و در پاسخ به رفتار اسرائیل در درگیری با حماس است. همچنین آمده است: «این تحریم پاسخی به اقدامات اسرائیل است که اصول اولیه بشردوستانه را نادیده می‌گیرد و قوانین بین‌المللی را از طریق کشتار مداوم و ظلم مستمر علیه مردم فلسطین نقض می‌کند.»
انور با وجود اینکه کشورش با رژیم صهیونیستی مناسبات تجاری دارد، یکی از صریح‌ترین رهبران جهان علیه رژیم صهیونیستی و همچنین حامیان آن در ایالات متحده است، پس از عملیات طوفان الاقصی هم با وجود فشارهای امریکا و رژیم صهیونیستی اعلام کرده که دولت مالزی روابط خود را با حماس حفظ خواهد کرد و هرگز این جنبش را محکوم نخواهد کرد. در همین راستا، مردم این کشور راهپیمایی‌های اعتراضی را در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و همبستگی با فلسطین برگزار کرده‌اند.
مالزی با اکثریت مسلمان مدت‌هاست که از حقوق و اهداف فلسطین دفاع کرده و مانند کشورهای اندونزی، برونئی، بنگلادش، مالدیو و پاکستان، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد. همچنین روی پاسپورت‌های مالزی نیز نوشته شده است: «برای همه کشورها بجز اسرائیل معتبر است» و البته ورود دارندگان گذرنامه اسرائیلی بدون مجوز قبلی به مالزی نیز ممنوع است.
 
چین ضلع دیگر ضدصهیونیستی
در این میان البته تحرکات دیگری نیز در راستای عدم همراهی با خطوط امریکایی-صهیونیستی در جهان درحال جریان است.
لوید آستین، وزیر دفاع امریکا که به منطقه سفر کرده روز سه‌شنبه با انتقاد از رفتار چینی‌ها در دریای سرخ گفت: «چین باوجود آنکه کشتی‌های جنگی در منطقه دارد، اما این کشتی‌ها به درخواست‌های قبلی برای کمک به کشتی‌های تجاری(صهیونیستی) پاسخ نداده‌اند، با وجود آنکه برخی از کشتی‌های مورد حمله با هنگ کنگ ارتباط داشته‌اند.»
در کنار «نه» بزرگ کشورهای عربی و همچنین چین و روسیه به حضور در ائتلاف امریکایی علیه دولت یمن که تلاش‌های امریکا را با شکست مواجه کرده، وزارت دفاع اسپانیا نیز روز گذشته ادعای واشنگتن مبنی بر مشارکت این کشور در این ائتلاف را رد کرد.
 
جرأت‌آفرینی مقاومت در سایر کشورها
بعد از حلقه منطقه‌ای گروه‌های مقاومت، مالزی اولین کشوری است که با پشت سر گذاشتن تقابل در سطوح سیاسی به‌طور میدانی وارد عملیات آفندی با رژیم صهیونیستی شده است. آنچه مشخص است، معضلات ایجادی و خسارات گزاف ناشی از عملیات موفقیت‌آمیزگروه‌های مقاومت بویژه ارتش یمن، به دیگر کشورها جرأت داده تا گزینه‌های در دسترس خود را علیه صهیونیست‌ها فعال کنند. همچنین ثابت کرده هر کشوری به فراخور توانمندی‌ها و مختصات خود می‌تواند راهبردهای حیاتی را برای مقابله با صهیونیست‌ها مورد استعمال قرار دهد.
پیشتر در عرصه سیاسی برخی از کشورها با فراخواندن سفرا و محکومیت و حتی قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی حمایت خود را از فلسطین نشان داده‌اند، اما ورود به عرصه‌های اقتصادی و عملی دیگر، می‌تواند نقطه شروع رویارویی دیگر کشورهای جهان در برابر رژیم اشغالگر را ترسیم کند.
 
الحاق داوطلبانه به صفوف مقاومت
این بدان معنا است که دایره مقاومت دربرابر اسرائیل محدود به گروه‌های مقاومت منطقه‌ای نیست و سایر بازیگران جهانی نیز به تناسب تعاملات خود با رژیم صهیونیستی، می‌توانند به آن ورود پیدا کنند.
البته سرمنشأ این حرکت، موفقیت‌آمیز بودن عملیات و ضربات راهبردی مقاومت به پیکره رژیم صهیونیستی است. لذا می‌توان این گمان را داشت که سایر کشورها که بطور نامحسوس و گریزپایی خواهان توقف حملات رژیم صهیونیستی هستند، این گزینه را در ذهن خود فعال کنند و از ظرفیت‌های موجود خود در این زمینه استفاده ببرند.
البته نکته اینجاست که این کشورها شاید لزوماً حامی مطلق فلسطین نباشند و حتی راهکارهایی چون طرح دودولتی را برای حل مناقشات در نظر داشته باشند، اما حملات جنون‌آمیز صهیونیست‌ها و تبعات به جای مانده از آن که زیربنای تشدید تنش در منطقه است را با منافع خود در تضاد ببینند.
دامنه‌دار شدن هراس
محور عبری-غربی
این اقدام مالزی، سیگنال مهمی را به اتاق جنگ رژیم صهیونیستی مخابره کرد که کانون‌های درگیری می‌توانند در هر جایی از جهان توسعه یابند. لذا نگرانی‌های رفع نشده کنونی اشغالگران درخصوص گروه‌های مقاومت و همچنین ناکامی‌ها در محدودسازی حملات آنها چون عدم احراز ائتلاف منطقه‌ای در دریای سرخ می‌تواند یک هراس چندوجهی را در کابینه جنگ صهیونیست‌ها به رهبری کاخ سفید ایجاد کرده و میزان تاب‌آوری آنها را مخدوش کند. چرا که روند افزایش و استحکام ابزارهای فشار علیه صهیونیست‌ها، هم به پیچیده‌تر شدن اعتبار جهانی امریکا کمک می‌کند و هم می‌تواند زمینه همسویی با این کشور را متزلزل کند.
اما جای تأسف دارد که بسیاری از کشورهای اسلامی و منطقه‌ای و بالاخص اعراب که دارای ظرفیت بالایی برای مقابله با رژیم صهیونیستی هستند و می‌توانند صرفاً در زمینه انرژی، فشار مضاعفی را بر آن وارد کنند، اما همچنان منافع خود را در ارجحیت قرار داده‌اند.

 

خبر پلاس

خسارت‌ها به رژیم صهیونیستی چقدر بوده است

روز گذشته بلومبرگ در گزارشی میزان خسارت‌های وارده به واحدهای جهانی-تجاری را بعد از حملات ارتش یمن به کشتی‌ها در آبراه کلیدی، برشمرد.
حداقل 13 کشتی در معرض حوادث در این منطقه قرار گرفته‌اند که این رقم حتی بالاتر از آن قرار دارد.
میزان تردد کشتی‌ها، اگر براساس اندازه کشتی حساب شود، نسبت به میانگین روزانه ثبت شده در نیمه اول دسامبر 70 درصد کاهش داشته و باتوجه به تعداد کشتی‌ها، 30٪ کاهش یافته است.
سفر از آسیا به اروپای شمالی برای کانتینرهایی که همه چیز را از اسباب بازی گرفته تا مبلمان حمل می‌کنند، به دلیل دور زدن قاره آفریقا حدود 3200 مایل به مسافت سفر اضافه کرده است. این مسیر حدود 1 میلیون دلار سوخت اضافی هزینه دارد.
چهار شرکت دریایی بزرگ جهان که سهم 53 درصدی در تجارت کانتینری جهان داشتند فعالیت‌های خود را در دریای سرخ متوقف کرده یا به حالت تعلیق درآورده‌اند.
دو غول نفت و گاز، بریتیش پترولیوم و اکینور ای اس ای، به میزان متفاوتی گفته‌اند که کشتی‌های خود را درحال حاضر از منطقه دور کرده‌اند.
یکی از شرکت‌های بزرگ نفتکش چون Euronav NV دومین ناوگان نفتکش بزرگ جهان گفت که کشتی خود را از منطقه آسیب دیده دور نگه می‌دارد. فرانت‌لاین نیز اعلام کرده درحال بررسی یک حرکت مشابه است.
شرکت مرسک تانکر، اپراتور بزرگ حامل‌های سوخت تصفیه‌شده، درحال دور زدن قاره آفریقا است.
افزایش قابل توجهی در هزینه بیمه برای کشتی‌هایی که در این منطقه حرکت می‌کنند داشته و پوشش به اصطلاح خطر جنگ از قبل از حملات 10 برابر افزایش یافته است. به عنوان درصدی از ارزش کشتی، این رقم در هفته‌های اخیر به حدود 0.2 درصد افزایش یافته است.
برخی از ارائه دهندگان خدمات حیاتی به کشتیرانی تجاری به کشتی‌ها دستور داده‌اند تا سطوح امنیتی را افزایش دهند. به کشتی‌هایی که تحت پرچم لیبریا حرکت می‌کنند -متداول‌ترین نوع نفتکش‌های جهان - گفته شده که سطح امنیتی سه که بالاترین سطح امنیتی است را هنگام عبور از منطقه اتخاذ کنند. البته این اقدام لزوماً برای کشتی‌هایی که توسط موشک‌های کروز مورد حمله قرار می‌گیرند مفید نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی