«ایران» از سرانجام اخلال دشمنان در سیستم سوخت‌رسانی گزارش می‌دهد

روحیه میدانی دولت، تجربه موفق در حل مشکلات

حمله سایبری به سوخت‌رسانی کشور و ایجاد اختلال در فعالیت پمپ بنزین‌ها که دوشنبه گذشته رخ داد، در کنار معانی امنیتی و پیامدهای سخت‌افزاری، دلالت‌های سیاسی نیز با خود داشت. همدلی مردم با دست‌اندرکاران و صبوری آنها برای حل این مشکل خود به عاملی برای قوت قلب در پاسخ به این اختلال تبدیل شد. هرچند دشمن و چه بسا برخی جریان‌های داخلی بر آن بودند تا در این اتفاق ناخوشایند، ماهی مقصود خود را صید کنند اما در نهایت روحیه میدانی و پای کار بودن دولت هنگام وقوع مشکلات، زمینه‌ساز اعتماد مردم به مسئولان اجرایی برای حل مسأله شد؛ روحیه‌ای که مردم در تمایز با دولت قبل آن را به خوبی حس کرده‌‌اند و به سرمایه‌ای کم‌نظیر برای دولت سیزدهم نیز تبدیل شده است.
 
تجربه قبلی مردم از تلاش دولتمردان
واقعیت این است که اختلال در سامانه کارت‌های سوخت، که به گفته مسئولان وزارت نفت، ناشی از خرابکاری‌های دشمنان بود، برای دومین بار بود که اتفاق افتاد.  بار نخست، میانه سال 1400 بود که درست همین اتفاق در کشور رخ داد. در آن زمان، هرچند وسعت اختلال درست به اندازه اختلال دوشنبه بود، اما پیامدهای گسترده‌تری داشت. به این معنی که صف‌های طولانی مقابل جایگاه‌ها تشکیل و تشویش و نگرانی زیادی نیز میان مردم ایجاد شد. علت چنین پیامد سیاسی و اجتماعی گسترده‌ای در دو سال قبل را می‌توان در تازه کار بودن دولت سیزدهم دانست. دولت، تازه کار خود را شروع کرده بود و هنوز نه تنها مسائل و مشکلات از گذشته باقی مانده بود، بلکه تصویر مردم از دولت نیز همچنان بر پایه تجربیات دولت گذشته بود.  از این رو، چه بسا می‌شد به مردم حق داد که با تردید و نگرانی به عملکرد مسئولان نگریسته و کمتر سخنان آنان مبنی بر تحت کنترل بودن شرایط را باور کنند.
در این میان البته نباید اثر تجربه دولت گذشته را دست‌کم گرفت. زیرا مردم در سال 98 با دولتی مواجه شدند که به رغم تصمیم‌گیری درباره مهم‌ترین مسائل اقتصادی، از جمله بنزین، تا لحظه اجرا، مردم را نامحرم دانست و حاضر به اطلاع‌رسانی درباره امری که بر زندگی اقتصادی شان تأثیر زیادی دارد، نشد.
حتی پس از اجرای آن تصمیم بنزینی، آن هم به صورت نابهنگام که باعث بروز آشوب در کشور شد، رئیس دولت به جای قبول مسئولیت، ادعا کرد که خود نیز همچون یک شهروند عادی، یک روز پس از اجرا متوجه وجود چنین تصمیم و اجرای آن شده است!
اما در دوشنبه گذشته، که باز هم یک اتفاق بنزینی در کشور، البته با دسیسه دشمنان رخ داد، نه از بی‌اعتمادی به دولت گذشته خبر بود، نه از ناآشنایی مردم با دولت سیزدهم.
مردم حالا دولتی پیش روی خود داشتند که می‌دانستند از رئیس‌جمهور تا وزیر و ارکان مختلف دولت، همگی پای کار هستند تا در سریع‌ترین زمان ممکن، مشکلات را رفع کنند.  در این میان با اطلاع رسانی‌های لحظه‌ای، مردم را در جریان آخرین تغییرات و اتفاقات قرار دادند. به این ترتیب بود که اعتماد مردم شکل گرفت؛ اعتمادی که در تابستان 1400 نخستین پایه‌های آن گذاشته شد و اکنون، میوه آن چیده شده است.  میوه این اعتماد، عبور بدون مشکل کشور، دولت و ملت از یک بحران مصنوعی در حوزه بنزین بود.

 

بــــرش

حفظ انسجام و هم‌افزایی در رفع مشکلات
وظیفه همه ارکان کشور است
دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با قدردانی از وزیر و کارکنان وزارت نفت برای اقدام به‌هنگام در مواجهه با تلاش دشمن برای ایجاد اختلال در سامانه‌های سوخت‌رسانی کشور و نیز اطلاع‌رسانی مناسب و به‌موقع رسانه‌ها در این زمینه، تصریح کرد: عملکرد سنجیده وزارت نفت و پوشش خبری مناسب این موضوع از سوی رسانه‌ها، مانع از تحقق اهداف دشمنان در ایجاد نگرانی برای مردم شد. رئیس جمهور افزود: البته این مسئله گواه آن است که دشمن مترصد ضربه زدن به مردم و زندگی شهروندان است و همه مسئولان و دستگاه‌های مختلف باید اقدامات پیشگیرانه و اصول مراقبتی را بیش از گذشته مدنظر داشته باشند. دکتر رئیسی در ادامه حفظ انسجام و هم‌افزایی در رفع مشکلات و حل مسائل را وظیفه همه اجزا و ارکان کشور دانست و با توصیه مسئولان و مدیران سازمان‌ها و دستگاه‌ها به ضرورت توجه به اخلاق عمومی، حرفه‌ای و سازمانی در مجموعه‌های تحت مدیریت خود، گفت: همه مدیران و مسئولان دستگاه‌های مختلف باید در کنار توجه به پیشبرد امور اداری، به توسعه و ارتقای موازین اخلاقی در جهت افزایش بهره‌وری در خانواده اداری کشور نیز اهتمام داشته باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی