سامانه نظام جامع اطلاعات بازار کار به زودی رونمایی می‌شود

اتاق شیشه‏ای برای رصد بازار کار

سید مازیار شریف‌کیان
خبرنگار

سامانه نظام جامع اطلاعات بازار کار بزودی راه‏اندازی می‏شود و کشور با ایجاد این سامانه شاهد شفافیت در اطلاعات بازار کار و تسریع اشتغالزایی خواهد بود.
تناقضات آماری، نبود داده‏های کافی از بازار کار از مهم‏ترین چالش‏های چند دهه اخیر اقتصاد کشور بوده و از طرفی گستردگی فضای کسب و کار در کشورها از یک طرف و پیچیدگی روابط کار باعث شده که برای مدیریت بهینه‏تر داده‏ها و یکپارچگی آنها استفاده از سامانه‏های اینترنتی را کاری ضروری کرده است.
از این‏رو حالا دولت سیزدهم می‏خواهد سامانه جامع روابط کار یا همان نظام جامع اطلاعات بازار کار که 12 سال است عملیات اجرایی آن متوقف شده را راه‏اندازی کند. با این اقدام دولت، یکی از بندهای سیاست‏های کلی اشتغال که از طرف مقام معظم رهبری در سال 90 مبنی بر ایجاد این نوسامانه تحقق می‏یابد.
با وجود تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طی دو سال اخیر در بازار کار، اما همچنان مشکلات عدیده‏ای سر راه این وزارتخانه قرار گرفته است که ساماندهی بازار کار نیازمند اطلاعات یکدست و بدون تناقض است.
این درحالی است که قوانین بالادستی در حوزه کار، از جمله قانون کار فوق‏العاده مترقی هستند. اما در مقام اجرا به دلیل نبود نظارت فعال در کشور، عملاً خیلی از مفاد قانون کار به درستی اجرا نمی‏شوند.
از این رو داشتن یک اتاق شیشه‏ای برای رصد بازار کار نیاز ضروری بازار کار است که بنابر صحبت‏های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با راه‏اندازی سامانه نظام جامع روابط کار، فضای کسب و کار با پیشرفت قابل توجهی مواجه می‏شود و در بلند مدت می‏تواند رضایت جامعه کارگری و کارفرمایی در کشور را به‏دنبال داشته باشد.
بر پایه اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این سامانه، تمام اطلاعات ثبتی در بازار کار اعم از اطلاعات 74 دستگاه اجرایی جمع‏آوری می‏شود و حدود 30 زیر سامانه نیز برای این منظور تعریف شده است که در حال حاضر مرحله سخت‏افزاری آن به پایان رسیده و نوبت به مرحله نرم‏افزاری و بارگذاری اطلاعات است.
بنا به گفته محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، براساس سند تحول دولت سیزدهم و با توجه به ابلاغیه سیاست‏های کلی اشتغال توسط مقام معظم رهبری در سال 90، این سامانه پس از 12 سال در حال راه‏اندازی است و مرحله زیرساخت آن بطور 100 درصد اجرایی شده است. محمود کریمی بیرانوند دراین باره گفته است که در حالت کلی پایگاه اطلاعات بسیار پیچیده است، باید تمام اطلاعات ثبتی در بازار کار اعم از اطلاعات 74 دستگاه اجرایی جمع‏آوری شود. اخذ اطلاعات در مرحله 70 درصد است. اقدامات درحال انجام است. بعد از 12 سال ایجاد سامانه نظام جامع بازار کار روی 70 درصد رشد است. به گفته این مقام مسئول در حوزه اشتغال، تا یک ماه آینده سامانه نظام جامع اطلاعات بازار کار، راه‏اندازی خواهد شد.

 

برش

اهداف راه‏اندازی سامانه جامع بازار کار
کریمی بیرانوند هدف از راه‏اندازی سامانه جامع بازار کار را مبنا کردن ثبت داده‏های تمام بازار کار دانسته و گفته که پس از راه‏اندازی سامانه جامع بازار تمام مردم با داشتن کد ملی دارای پروفایل شغلی مهارتی خواهد بود. این را فقط کشورهای پیشرفته دارند. شناسایی بیکاران با الگوریتم‏های دقیق قابل انجام است.
طبق گفته کریمی بیرانوند با راه‏اندازی سامانه نظام جامع اطلاع‏رسانی بازار کار، تجزیه و تحلیل شغلی تمام مردم ایران انجام و اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان اعم از دانش‏آموختگان و سایرافراد جویای کار فراهم می‏شود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در این سامانه، اطلاعات جویندگان کار شفاف می‏شود، گفته است که سامانه جامع بازار کار با هدف اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان، ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات کاریابی‏ها و استفاده بهینه از فناوری‏های نوین ارتباطی و اطلاعاتی راه‏اندازی شد. کریمی‏بیرانوند گفته است که تمام متقاضیان جویای کار می‏توانند با ثبت‏نام، تکمیل مشخصات فردی(پروفایل) شغلی و جست‏و‏جو در فرصت‏های شغلی موجود در سامانه جست‏و‏جوی شغل و از طریق دفاتر کاریابی به کارفرمایان معرفی و مشغول به کار شوند.
به گفته وی، یکی از دغدغه‏های همیشگی بازار کار، اطلاعات در این حوزه است و موضوع بعدی هوشمندسازی فعالیت‏های این بخش است که به وسیله این سامانه انجام می‏شود. دسترسی همه جانبه و سریع به اطلاعات موجود در فضای کسب و کار کشور، شفافیت در تمام تعاملات بین جامعه کارگری و کارفرمایی در کشور، کنار زدن کاغذبازی فزاینده اداری و به جریان انداختن سریع‏تر مطالبات جامعه کارگری و کارفرما، شناسایی دقیق‏تر مشکلات و چالش‏های موجود در فضای کسب و کار کشور و برنامه‏ریزی برای رفع آنها و کاهش تخلفات اداری به منظور جلوگیری از تضییع حقوق کارگران و کارفرمایان از دیگر اهداف ایجاد سامانه نظام جامع بازار کار است.

جستجو
آرشیو تاریخی