دولت بایدن برای تسریع در رساندن گلوله‌های تانک مرکاوا به صهیونیست‌ها، از اختیارات ویژه دولتی استفاده کرد

دور زدن کنگره به نفع رژیم کودک‌کش

دولت بایدن که با وتوی قطعنامه آتش‌بس در غزه، تلویحاً برای قتل‌عام بیشتر غیرنظامیان فلسطینی، به صهیونیست‌ها چراغ سبز نشان داد، در مسیر پر کردن زرادخانه تل‌آویو حتی منتظر تأیید کنگره نیز نماند و با استفاده از اختیارات اضطراری خود، مجوز فروش 14 هزار گلوله تانک مرکاوا به رژیم صهیونیستی را صادر کرد.

زهره صفاری
خبرنگار

 
دولت بایدن که با وتوی قطعنامه آتش‌بس در غزه، تلویحاً برای قتل‌عام بیشتر غیرنظامیان فلسطینی، به صهیونیست‌ها چراغ سبز نشان داد، در مسیر پر کردن زرادخانه تل‌آویو حتی منتظر تأیید کنگره نیز نماند و با استفاده از اختیارات اضطراری خود، مجوز فروش 14 هزار گلوله تانک مرکاوا به رژیم صهیونیستی را صادر کرد.
به گزارش رویترز، وزارت خارجه امریکا ارزش این محموله فوری برای رژیم صهیونیستی را 106.5 میلیون دلار برآورد کرده است. این گلوله‌ها بخشی از معامله بزرگی است که بایدن نامه درخواست آن‌را به کنگره داده تا نمایندگان امریکایی برای فروش 45 هزار گلوله تانک مرکاوا به ارزش 500 میلیون دلار تصمیم‌گیری کنند.
اما شدت گرفتن جنگ و کشتار بی‌محابای فلسطینی‌ها در باریکه غزه، این تصمیم کاخ سفید را بحث‌برانگیز و پرانتقاد کرده است. با این حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا برای توجیه‌پذیر کردن این معامله و اقناع نمایندگان کنگره مدعی شده است: «گلوله‌های تانک برای اسرائیل در راستای منافع امنیت ملی امریکا ارسال می‌شود.» درعین حال پنتاگون نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد: «اسرائیل این ظرفیت افزوده را برای بازدارندگی در برابر تهدیدهای منطقه‌ای و تقویت قدرت دفاعی در داخل بهره خواهد برد.»
این در شرایطی است که با توجه به سرعت گرفتن ماشین کشتار صهیونیست‌ها در غزه و کرانه باختری، فعالان حقوق بشر نگران تبعات این معامله امریکایی هستند و معتقدند این تصمیم دولت بایدن به هیچ‌وجه با ادعای واشنگتن درباره تحت فشار قرار دادن صهیونیست‌ها برای پایان قتل‌عام فلسطینی‌ها سازگار نیست. ضمن اینکه آنچه بررسی‌ها در حدود دو ماه جنگ غزه نشان می‌دهد علاوه بر غیرنظامیان، شماری از خبرنگاران در این باریکه با اصابت گلوله‌های 120 میلیمتری تانک‌های مرکاوا کشته شده‌اند. گفته می‌شود محموله فوری تسلیحاتی دولت بایدن برای تل‌آویو از انبار تسلیحاتی امریکا تأمین خواهد شد.
بنا بر گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، امریکا از 7 اکتبر تاکنون 15 هزار بمب شامل بمب‌های سنگرشکن یک تنی برای رژیم صهیونیستی فرستاده، به‌طوری که در 6 هفته نخست جنگ، 22 هزار بمب امریکایی هزاران نفر را در غزه به شهادت رساند.
 
بحث‌برانگیز شدن
یک درخواست
دولت بایدن درحالی به فوریت اقدام به تجهیز تسلیحاتی بیشتر صهیونیست‌ها کرده است که در برهه فعلی هنوز نمایندگان کنگره به درخواست کمک 106 میلیارد دلاری او برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و دیگر گزینه‌های امنیت ملی پاسخی نداده‌اند. به نوشته سایت پولیتیکو، برخی نمایندگان دموکرات معتقدند در این درخواست که هنوز منتظر تأیید کنگره است کمک 14.3 میلیارد دلاری امریکا به شریک خاورمیانه‌ای‌اش باید با شرط کاهش تلفات انسانی در غزه باشد.
اما اینکه وزارت خارجه امریکا این تصمیم را ضروری خوانده است معنایی جز بی‌اهمیت کردن فرایند تأیید کنگره و نظر نمایندگان ندارد. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «امریکا نسبت به امنیت اسرائیل مسئول است و کمک به تل‌آویو برای حفظ قدرت و بالابردن ظرفیت دفاعی‌اش، برای امنیت ملی امریکا بسیار ضروری است. این درخواست فروش نیز با همین اهداف انجام شده است.»
این محموله 106.5 میلیون دلاری شامل 13 هزار و 981 گلوله 120 میلیمتری ضدتانک چندمنظوره است. این تصمیم در روزهایی گرفته شده که رژیم صهیونیستی حملات بی‌وقفه‌ای به باریکه غزه و کرانه باختری داشته و تاکنون دست کم 17 هزار و 700 فلسطینی و هزاران کودک در غزه به شهادت رسیده و آمار مجروحان نیز بالای 48 هزار و 800 نفر گزارش شده است.

تصمیم پرانتقاد اما پرتکرار
شاید این اقدام وزارت خارجه دولت بایدن برای دور زدن کنگره و کمک به رژیم صهیونیستی نادر به نظر برسد اما این نخستین باری نیست که دولت‌های واشنگتن برای نیل به اهداف خود از اختیارات خاص‌شان بهره گرفته و کنگره و نمایندگانش را نادیده گرفته‌اند.
در مه 2019، مایک پمپئو، وزیر خارجه وقت امریکا از گزینه تصمیم اضطراری برای فروش 8.1 میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی، امارات و اردن استفاده کرد. او نیز درست در زمانی این پیشنهاد را به دونالد ترامپ داد که دولت امریکا نگران مخالفت نمایندگان برای کمک به دو کشور عربی در زمان شدت گرفتن جنگ یمن بود. در آن روزها نیز مایک پمپئو هدف سیل انتقادات بسیار سنگینی قرار گرفت، چراکه برخی نمایندگان این تصمیم را برخلاف قانون دانسته و معتقد بودند برخی از سلاح‌های پیشنهادی وزیرخارجه وقت هنوز در دست ساخت است و این ضرورت را تأمین نمی‌کند. اما در نهایت او از هرگونه اتهامی دراین‌باره تبرئه شد. درعین‌حال مروری بر تاریخ امریکا نشان می‌دهد از سال 1979 دست کم 4 دولت از این اختیارات ویژه بهره گرفته‌اند. یکی از موارد شاخص آنها دولت جورج دبلیو بوش بود که در زمان جنگ خلیج فارس برای تجهیز فوری عربستان، بدون رأی کنگره کمک‌های خود را برای سعودی‌ها ارسال کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی