مقاومت فلسطین در روزهای اخیر خسارات سهمگینی به نیروهای اشغالگر وارد کرده است

سیلی حماس به وتوی کاخ سفید

شدت حملات نیروهای مقاومت غزه در دو روز گذشته، چنان عرصه را بر نیروهای رژیم صهیونیستی تنگ ساخته که رسانه‌های این رژیم با اذعان به ناکامی ارتش خود، تأکید کرده‌اند، حماس از روز شنبه و پس از وتوی امریکا، شدیدترین حملات خود علیه ارتش صهیونیستی را انجام داده است.

حسین فاطمی
خبرنگار


شدت حملات نیروهای مقاومت غزه در دو روز گذشته، چنان عرصه را بر نیروهای رژیم صهیونیستی تنگ ساخته که رسانه‌های این رژیم با اذعان به ناکامی ارتش خود، تأکید کرده‌اند، حماس از روز شنبه و پس از وتوی امریکا، شدیدترین حملات خود علیه ارتش صهیونیستی را انجام داده است.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، یوسی یهوشوع، تحلیلگر روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت در مقاله‌ای، با تأکید بر این مسأله نوشت، ارتش رژیم صهیونیستی هر روز در میدان نبرد در نوار غزه از قدرت بالای مبارزان حماس غافلگیر می‌شود. او در مقاله خود تأکید کرده است: «پس از گذشت یک ماه از حمله زمینی به غزه، جنگ در پایگاه‌های اجتماعی حماس بسیار شدیدتر شده است که در نتیجه آن تلفات سنگینی به نیروهای ارتش وارد شده است.» یهوشوع با اشاره به خبر شنبه شب وزارت جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر کشته شدن 5 نیروی این واحدها در حملات آخر هفته در غزه، نوشت: «در مجموع ارتش از آغاز حمله زمینی به غزه 97 نفر از بهترین نیروهای خود را از دست داده است و مادامی که جنگ به شیوه کنونی ادامه داشته باشد و نیروها در عمق نوار غزه باقی بمانند، احتمالاً میزان تلفات ارتش همچنان افزایش یابد و به رغم اظهارنظر قاطع محافل سیاسی و نظامی اسرائیلی که جنگ را اداره می‌کنند، این شکل از جنگ با پایان ماه سوم جنگ تغییر یابد» وی تأکید کرد: «تلفات ارتش بسیار بالاست و داستان‌های دردناکی شنیده می‌شود از جمله فاجعه‌ای که بر سر خانواده گادی آیزنکوت عضو کابینه جنگ آمد و پسر و خواهرزاده او کشته شدند و این بر آگاهی اسرائیلی‌ها نسبت به جنگ تأثیرگذار خواهد بود.» بنا بر این گزارش دیروز ارتش رژیم صهیونیستی نیز اذعان داشت، نیروهای این رژیم در شجاعیه، جبالیا و خان یونس در اوج نبرد با مقاومت قرار دارند. ارتش صهیونیستی همچنین با تأکید بر اینکه 34 درصد از اسرائیلی‌ها از صدمات روحی و روانی بعد از حمله هفتم اکتبر رنج می‌برند، خبر داد، از آغاز جنگ در غزه، آژیر خطر 2000 مرتبه در سرتاسر اراضی اشغالی به صدا درآمده است.
این در حالی است که دیروز نیز مقاومت غزه، وارد درگیری‌های شدیدی با ارتش رژیم صهیونیستی شد. بنا بر گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، برخی منابع اعلام کردند درگیری‌های بسیار شدیدی بین مبارزان مقاومت فلسطین و نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در شمال و شرق خان یونس رخ داد و همزمان این مناطق زیر حملات توپخانه‌ای شدید اشغالگران قرار گرفتند. گردان‌های قسام نیز اعلام کردند گروهی از نیروهای کماندوی ارتش رژیم صهیونیستی را که در داخل ساختمانی در غرب اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه پناه گرفته بودند، با راکت ضدنفر هدف قرار دادند. آنها همچنین یک تانک مرکاوای ارتش رژیم صهیونیستی را در شرق خان یونس با راکت ضدزره یاسین 105 و نیروها و ادوات جنگی ارتش رژیم صهیونیستی را در پایگاه نظامی صوفا هدف حمله موشکی قرار دادند.
در همین حال روزنامه عبری زبان هاآرتص نیز اعلام کرد که موجی از ناامیدی بر فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی حاکم شده زیرا دولت هنوز اهدافی را که قرار است در پایان جنگ در غزه محقق شود، مشخص نکرده است.
مرگ بیمارستان‌ها در غزه
به‌دنبال وتوی قطعنامه امارات برای برقراری آتش‌بس در غزه در جلسه عصر جمعه شورای امنیت، عملاً دولت بایدن چک سفید امضای خود را برای ارتکاب هرگونه جنایتی به صهیونیست‌ها داد. از همین رو در شصت و پنجمین روز تجاوز به نوار غزه، اشغالگران روند حملات به منازل غیرنظامیان، مراکز بهداشتی و مراکز آوارگان را همزمان با تهاجمات زمینی به شمال و جنوب باریکه غزه افزایش دادند. طوری که اکنون از مجموع 36 بیمارستان غزه، 22 بیمارستان از چرخه خدمت‌رسانی خارج شده‌اند.
درهمین‌باره یوسف ابوالریش، معاون وزیر بهداشت در نوار غزه، روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری جهان عرب با بیان اینکه ارتش رژیم صهیونیستی بیمارستان‌ها را در شمال نوار غزه محاصره کرده و بیماران و کادر پزشکی را هدف قرار داده، گفت که رژیم اسرائیل تصمیم گرفته‌ است که همه را در شمال نوار غزه بکشد، چه با بمباران مستقیم، چه با تک‌تیرانداز و چه با محروم کردن آنها از خدمات بهداشتی. وی ادامه داد: وضعیت جنوب نیز فاجعه‌بار است و بیمارستان‌ها در دریای عفونت غرق شده‌اند و باتوجه به کثرت موارد و کادر پزشکی خسته، دیگر نمی‌توانند خدمات درمانی ارائه کنند و توانایی‌ها و قابلیت‌های لازم وجود ندارد.
ابوالریش همچنین گفت: ارتش صهیونیستی درحال محاصره بیمارستان‌ها در شمال نوار غزه است و تک‌تیراندازها در اطراف آنها مستقر هستند و هرکس به آنها نزدیک شود یا بخواهد آنها را ترک کند هدف قرار می‌گیرد. ابوالریش معتقد است آنچه در شمال نوار غزه اتفاق می‌افتد «جنایت کامل نسل‌کشی علیه همه ساکنان منطقه شمالی با تمام ابزارهای موجود است، زیرا مدارس سرپناه و مؤسسات بهداشتی باقی‌مانده و غیرنظامیان هدف قرار می‌گیرند.»
در کنار جنایت در مراکز درمانی، به گزارش شبکه المیادین و به نقل از رسانه‌های عبری‌زبان، ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که از ۷ اکتبر تاکنون ۱۹۲ مسجد در نوار غزه را به بهانه وجود تونل‌های حماس در زیر آنها تخریب کرده است. طبق این گزارش، دو روز پیش جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مسجد تاریخی «العمری» در محله قدیمی غزه حمله کرده و بخش‌های زیادی از آن‌را ویران شد. همچنین نیروهای رژیم صهیونیستی با یورش به مناطق مختلف کرانه باختری سه فلسطینی را شهید و چند نفر دیگر را زخمی و بازداشت کردند.
 
کشته شدن ۱۳۳ کارمند آنروا
آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) هم روز شنبه کشته شدن ۱۳۳ کارمند خود در غزه را تأیید کرد و افزود، بیشتر آنها به همراه خانواده‌های‌شان در نتیجه بمباران نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند. این آژانس سازمان ملل گفت: «کارمندان ما در غزه فرزندان خود را به محل کار می‌برند تا بدانند در امنیت هستند و بدین ترتیب احتمالاً با هم می‌میرند.» وی از طریق حساب رسمی خود در پلتفرم ایکس افزود: «وضعیت غیرنظامیان در غزه غیرقابل دفاع است. ما به نقطه بدون بازگشت رسیده‌ایم.» در ادامه تجاوزات، رژیم اشغالگر به بمباران وحشیانه خود در این منطقه ادامه می‌دهد و روند حملات به منازل غیرنظامیان و مراکز آوارگان همزمان با تهاجمات زمینی به شمال و جنوب باریکه افزایش یافته ‌است.
نیروهای اشغالگر مدرسه خلیفه را در منطقه پروژه بیت‌لاهیا در شمال نوار غزه پس از بیرون راندن کودکان و زنان آواره و رها کردن آنها در فضای باز با وجود سردی هوا و کمبود غذا و آب به آتش کشیدند. همچنین در بیت‌لاهیا درخواست‌های بسیاری برای حمایت از زنان و کودکانی که در هوای سرد در فضای باز بدون آب و غذا و لباس گرم به سر می‌برند، وجود دارد.

بهداشت جهانی: نظام سلامت غزه
در آستانه فروپاشی است
در همین راستا، مدیر سازمان جهانی بهداشت در اطلاعیه‌ای تأکید کرد که آتش‌بس تنها راه‌حل برای حفاظت از جان ساکنان غزه است چرا که بیش از ۴۴۹ مرکز مراقبت‌های بهداشتی در غزه و کرانه باختری مورد حمله قرار گرفته‌اند. سیستم بهداشتی غزه در آستانه فروپاشی است و از ۳۶ بیمارستان تنها 22 بیمارستان تا حدی کار می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت شامگاه شنبه از شهادت دو نفر از کادر پزشکی بیمارستان العوده در شمال نوار غزه در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی هم خبر داد. این سازمان در بیانیه‌ای که در پلتفرم ایکس منتشر شده‌است، اعلام کرد از حملات مداوم به بخش بهداشتی در نوار غزه وحشت دارد. این سازمان تأکید کرد که بیمارستان العوده از 5 دسامبر در محاصره قرار دارد و دو نفر از کادر پزشکی آن در حین کار به شهادت رسیدند.
این سازمان نگرانی عمیق خود را بابت حفظ امنیت بیماران، کادر پزشکی و سایر افراد باقیمانده در بیمارستان العوده و نیز سایر مراکز پزشکی، کارکنان و بیماران آنها در سراسر غزه ابراز کرد. این سازمان تأکید کرد که خدمات بهداشتی هدف نظامی نیست. این سازمان خواستار احترام به حقوق بین‌المللی بشردوستانه و حفاظت مؤثر از غیرنظامیان و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و آتش‌بس در غزه شد.
 
حمله تک تیراندازها به مقام بهداشت غزه
وزارت بهداشت نوار غزه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: اشغالگران، بیمارستان صحرایی اردن در خان یونس را با موشک هدف قرار دادند که به تجهیزات بیمارستان آسیب وارد شد. در بیانیه دیگری آمده‌است: «تک‌تیراندازان اشغالگر، دکتر اشرف ابومهدی، مدیرکل داروخانه وزارت بهداشت را در حالی که قصد داشت به انبارهای دارو در وزارت بهداشت در غزه برود، هدف قرار دادند. او قصد داشت مقداری دارو و تجهیزات پزشکی برای مجتمع پزشکی الشفا، بیمارستان عربی الاهلی و برخی مراکز بهداشتی در غزه که هنوز کار می‌کنند، تأمین کند.»
وزارت بهداشت ضمن محکوم کردن این جنایت که به سوابق جنایی سیاه رژیم اشغالگر اضافه شده‌است، از سازمان ملل متحد و نهادهای آن خواست فوراً برای فعال کردن قوانین بین‌المللی بشردوستانه و قطعنامه‌های بین‌المللی مرتبط با حمایت از پرسنل پزشکی و جرم‌انگاری هدف قرار دادن آنها وارد عمل شود.
 
گوترش: از فراخوانم برای آتش‌بس در غزه دست نمی‌کشم
در سایه تداوم و تشدید جنایت صهیونیست‌ها در غزه، دبیرکل سازمان ملل دیروز یکشنبه و در نشست «انجمن دوحه» تأکید کرد هرگز از فراخوان خود برای برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه دست نخواهد کشید. در سایه این موضع‌گیری‌ها و از نظر حقوق بین‌الملل، آنتونیو گوترش در مقام دبیرکل سازمان ملل توانایی استفاده مجدد از ماده ۹۹ منشور ملل متحد برای جلب توجه افکار عمومی جهان و دولت‌ها به موضوع غزه را دارد، حتی اگر تلاش قبلی او با مخالفت و وتوی امریکایی‌ها روبه‌رو شده باشد. منشور ملل متحد استناد به این ماده توسط دبیرکل را به دفعات منع نکرده است و بارها می‌تواند به این ماده استناد کند و حتی می‌تواند هر روز این ماده را برای فشار بیشتر به امریکا فعال کند.
به گفته برخی از حقوقدانان گوترش می‌تواند دوباره به این ماده (ماده ۹۹ منشور ملل متحد) استناد کند و اگر امریکا به روند مخالفت با برقراری آتش‌بس در شورای امنیت ادامه دهد، این کار موجب ایجاد فشار دیپلماتیک جدی‌تر به امریکا خواهد شد که البته لازم به ذکر است با وجود تلاش مستمر دبیرکل سازمان ملل برای تصویب قطعنامه و جلوگیری از کشتار مردم غیرنظامی، واشنگتن یک تنه به حمایت از جنایت در غزه ادامه می‌دهد.

 

خبر پلاس
1

دست و پا زدن اروپایی ها برای پایان جنگ غزه به بهانه اوکراین!

چهار کشور اروپایی از سران دیگر کشورهای اتحادیه اروپا خواستند تا اوضاع در غزه را مورد بررسی قرار داده و به صورت مشترک خواستار آتش‌بس دائمی و پایان جنگ در این منطقه شدند. سران اسپانیا، ایرلند، بلژیک و مالت در این نامه از رهبران کشورهای اتحادیه اروپا خواستند تا در نشست ۱۴ و ۱۵ دسامبر خود در بروکسل به بررسی اوضاع در غزه بپردازند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آنها همچنین خواستند تا در این نشست به بررسی کمک به اوکراین، توقف تهاجمات روسیه و بررسی بودجه اتحادیه اروپا پرداخته شود. اوضاع در غزه و خاورمیانه نیز در دستور کار قرار دارد. در این نامه از سوی نخست‌وزیران این چهار کشور، شارل میشل رئیس شورای اروپایی خطاب قرار گرفته و در آن به وضعیت جنگ در غزه و همچنین احتمال گسترش این درگیری به سراسر منطقه تأکید شده‌ است.
این چهار کشور که پیش از این از اشغالگران به دلیل مدیریت مناقشه غزه انتقاد کرده بودند، خواستار برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح درباره غزه در اسرع وقت برای بحث درخصوص تشکیل یک کشور فلسطینی در کنار رژیم صهیونیستی شدند. این چهار کشور همچنین گفتند که برای جلوگیری از گسترش خشونت در کرانه باختری، دارایی شهرک‌نشینان افراطی رژیم صهیونیستی که به جوامع بی‌خانمان فلسطینی حمله می‌کنند، باید مسدود شود.

 

خبر پلاس
2

فریاد شهرک نشینان بر سر بی بی

هزاران نفر از شهرک‌نشینان شنبه‌شب با برپایی تظاهرات در تل‌آویو، خواستار اقدام فوری برای آزادی اسرای صهیونیست در غزه شدند. شهرک‌نشینان معترض به عدم آزادی اسرای صهیونیست، شنبه‌شب بار دیگر به خیابان‌های تل‌آویو آمدند. بجز تل‌آویو، تظاهرات‌هایی نیز در برخی شهرک‌های دیگر صهیونیست‌نشین برگزار شده است. همزمان شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در یک نظرسنجی اعلام کرد که ۷۲ درصد از «اسرائیلی‌ها» خواستار استعفای نتانیاهو هستند. بر اساس این نظرسنجی، ۳۱ درصد خواهان استعفای فوری و ۴۱ درصد هم خواستار استعفا بعد از پایان جنگ شدند. این در حالی است که از شنبه‌شب در بسیاری از کشورها تظاهرات‌هایی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه برگزار شده است.
پیش‌تر هم به گزارش شبکه خبری المیادین، آلون بنکاس، کنسول سابق رژیم صهیونیستی در نیویورک در مقاله‌ای برای روزنامه هاآرتص به جنگ ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه پرداخت و تأکید کرد که هفت اکتبر یک شکست برای رژیم صهیونیستی بود و به طور نهایی اسطوره سیاسی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را که برای سال‌ها برای تبلیغ و تقویت آن تلاش کرده بود، از بین برد. وی گفت، تصور نتانیاهو از جنبش حماس یکی از اشتباهات بسیار اوست که منجر به شکست مکرر سیاست و کابینه وی شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی