امریکا و رژیم صهیونیستی از ناحیه یمن در معرض تهدید امنیتی، اقتصادی و سیاسی هستند

پای انصارالله بر شاهرگ اشغالگران

به موازات جنایات امریکایی- صهیونیستی علیه مردم فلسطین، نیروهای مقاومت نیز دامنه رویارویی خود را به طور پلکانی گسترده‌تر کرده تا ضمن اثبات عزم جدی مقاومت در این کارزار، دریچه‌ای دیگر از ‌توانمندی خود را به فراخور حملات رژیم صهیونیستی به نمایش بگذارد.

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


به موازات جنایات امریکایی- صهیونیستی علیه مردم فلسطین، نیروهای مقاومت نیز دامنه رویارویی خود را به طور پلکانی گسترده‌تر کرده تا ضمن اثبات عزم جدی مقاومت در این کارزار، دریچه‌ای دیگر از ‌توانمندی خود را به فراخور حملات رژیم صهیونیستی به نمایش بگذارد. هر چند که ایالات متحده نیز در جهت حمایت از تل‌آویو برای دفع خطرات احتمالی، تحرکات نظامی و دیپلماتیک خود را در منطقه تشدید کرده، اما الگویی که جبهه متحد مقاومت تاکنون عرضه داشته، می‌تواند کنش‌های امریکا را در یک کلاف پیچیده سردرگم‌تر کند. در این بین مقاومت یمن، نظم امنیتی موجود در گلوگاه حیاتی دریای سرخ و محل تردد کشتی‌های تجاری را برای امریکا و رژیم صهیونیستی دچار اختلال کرده و با تهدید منافع استراتژیک آنها به دشمن تراز اول مبدل شده است.
روز شنبه سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی ارتش و نیروهای مردمی یمن با تعریف جدیدی از شروط خود تأکید کرد هر کشتی که عازم رژیم صهیونیستی و در تعامل با بنادر آن باشد، هدفی مشروع برای نیروهای مسلح خواهد بود. پیشتر صنعا هر کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی را تهدید کرده بود اما در پی وتوی آتش‌بس امریکا و تداوم محاصره و عدم ارسال اقلام بشردوستانه اعلام کرد که در صورت عدم ورود موادغذایی و داروی مورد نیاز به غزه، از عبور و مرور کشتی‌ها از هر ملیتی که باشند به سمت بنادر رژیم صهیونیستی جلوگیری می‌کند. در عین حال سخنگوی ارتش در پایان این بیانیه اظهار کرد که ارتش یمن بر ادامه فعالیت تجاری کشتی‌های کلیه کشورها بجز کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی یا با مقصد بنادر سرزمین‌های اشغالی تأکید دارد.
او در ادامه اتخاذ تصمیم ممنوعیت ورود کشتی‌های خارجی به مقصد رژیم صهیونیستی را به جهت موفقیت در زمینه جلوگیری از دریانوردی کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ و دریای عرب عنوان کرد. اکنون دولت یمن از فاز تدافعی در نبرد نامتقارن 9 ساله با ائتلاف سعودی، به طور منحصربه‌فرد و با تغییر موازنه قدرت، در خط تهاجمی علیه امریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفته و به دشمن استراتژیک آنها مبدل شده است. در حالی که صنعا همچنان در محاصره و تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارد و تنها از قدرت درونی و تسلیحات بومی خود بهره می‌برد. روز گذشته جنبش حماس به این اقدام انصارالله واکنش نشان داد و با قدردانی از آنها ابراز داشت: «ما این تصمیم را تصمیمی شجاعانه و جسورانه می‌دانیم که به نفع مردم ما در نوار غزه است و در مقابل تجاوزات صهیونیستی - امریکایی و نسل‌کشی ۶۴ روزه مردم فلسطین قرار دارد.»

تهدیدات نظامی امریکا
علیه مقاومت یمن
امریکا می‌کوشد که با برچسب تهدید منطقه‌ای-تجاری و اختلال‌آمیز بودن تحرکات ارتش یمن بر رفت و آمد همه کشتی‌های در حال گذر، یمن را به عنوان بازیگر مخاطره‌آمیز منطقه‌ای مطرح کرده و با رایزنی با کشورهای عربی اقدام نظامی علیه یمن را کلید بزند. اما از زاویه‌ای دیگر، کاخ سفید با این اقدامات به طور ضمنی اعتراف می‌کند که از سوی مقاومت یمن تحت فشار قرار گرفته و به تنهایی قادر به مقابله با تهدیدات آن نیست.
در واکنش به این اقدامات، ضیف‌الله الشامی وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن طی مصاحبه با العالم هشدار داد که اگر رژیم اسرائیل و امریکا بخواهند به نیروهای مسلح یمن که منافع آنها را به علت ادامه کشتار در نوار غزه هدف قرار می‌دهد، پاسخ دهند مواضع حساس آنها را هدف قرار داده و دامنه جنگ گسترش خواهد یافت.

تهدیدهای یمن
برای واشنگتن و تل‌آویو
آنچه مسلم است میزان آسیب‌پذیری رژیم صهیونیستی و امریکا از تحرکات یمن بر آب‌های دریای سرخ و پیرامون آن، به حدی است که کاخ سفید مجبور شده است تکاپوی ویژه‌ای به طور موازی با سایر تحرکات منطقه‌ای خود، برای مهار تهدیدات یمن در پیش بگیرد. در حال حاضر مقاومت یمن در سه بخش امنیتی، ‌اقتصادی و سیاسی-حیثیتی امریکا و رژیم صهیونیستی را توأمان تحت فشار قرار داده است. امریکا با اعزام ناوهای جنگی در دریای سرخ مدعی تأمین امنیت بر عبور و مرور کشتی‌ها و همچنین رصد اقدامات تهدیدزای بازوهای مقاومت بود، اما اکنون تهدیدات عملی مقاومت یمن چون توقیف کشتی‌ها و مورد هدف قرار دادن آنها، نه تنها این هیمنه را فروریخته بلکه فضای امنیتی را به نفع یمن تغییر داده است. علاوه بر آن، تنگه استراتژیک باب‌المندب تأثیرات منفی فزاینده‌ای بر اقتصاد صهیونیست‌ها گذاشته است. بر همین اساس اخیراً یکی از تحلیلگران ارشد اقتصادی اسرائیل با ابراز نگرانی، ‌اثرگذاری این تهدیدات را چندجانبه دانست و اعلام کرد که بخش قابل توجهی از واردات اسرائیل از شرق، شامل مواد خام و اولیه می‌شود، بنابراین تهدیدات انصارالله علاوه بر بحران حمل و نقل، منجر به افزایش قیمت‌ها در صنعت اسرائیل و تولید و کالا نیز خواهد شد که این مشکل را چندبرابر می‌کند.
در حال حاضر، دور جدیدی از تهدیدات جدی یمن چندین گزاره را روشن می‌سازد؛ اول آنکه، مقاومت یمن به‌رغم تهدیدات نظامی و تشکیل یا بازسازی ائتلاف‌های ضد یمن همچنان رویه ضدصهیونیستی خود را دنبال کرده و مرعوب این دست هشدارها نمی‌شود. دوم آنکه، اراده و عزم مقاومت یمن بر هدفگذاری آن یعنی توقف جنایات اشغالگران مخدوش‌ناپذیر است. از سوی دیگر این اقدامات نشان می‌دهد، ابتکار عمل همچنان در دست گروه‌های مقاومت بوده که می‌تواند برای توسعه نبرد علیه رژیم صهیونیستی، از تاکتیک‌های غیرقابل پیش‌بینی رونمایی کرده و از این رو فشار بیشتری بر امریکا که صحنه‌گردان اصلی جنایات رژیم صهیونیستی است وارد کند.

جستجو
آرشیو تاریخی