نماینده رهبر انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی تأکید کرد

نباید غفلت تاریخی 100 سال پیش دوباره در منطقه تکرار شود

غرب، اسرائیل را نماد دموکراسی می‌دانست
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای این گفت و گو عنوان کرد: مطابق یکسری از مبناهای نظری موجود، قدرت های جهانی به راحتی و به صراحت، برتری انگاری خود را نسبت به بقیه بیان می کنند و ابایی هم از این کار ندارند. از جان لاک تا جان استوارت میل گرفته تا هابر ماس بر این نظر هستند که این اصول قابل مناقشه هم نیست و کسی نباید در مورد آنها بحث کند.
وی گفت: ما در اواخر سال 2023 میلادی قرار داریم. در دورانی که برخی قدرت ها ادعای پایان تاریخ را دارند و فریاد دموکراسی، مدرنیته، آزادی و شعارهای اینچنینی را سرمی دهند، این مبناهای نظری عملا در صحنه واقع و در عرصه بین الملل چه نظمی را شکل داده است؟  آقای کسینجر در یکی از تعابیر خود می گوید که ما رژیم صهیونیستی را نه به عنوان یک بار، بلکه به عنوان یک دارایی قوی و سنگر محکم دموکراسی می دانیم. وی کتابی به اسم نظم جهانی می نویسد و در آنجا توضیح می دهد که نظمی که امروزه در جهان است چه روندی را طی کرده است و خیلی هم سعی می کند بگوید که این نظم چه الزاماتی دارد.

استانداردهای دوگانه در سازمان‌های بین‌المللی
جلیلی با انتقاد از قدرتهای جهانی که در برابر فجایع غزه منفعل ماندند، گفت: همین امروز که شعارهای آزادی و دموکراسی بیان می شود، ملت های جهان شاهد تصویب قطعنامه ای هستند که ضعیف ترین عبارات در آن بکار برده شده و اثری از محکومیت رژیم صهیونیستی نبوده و تعهدی هم متوجه آن نشده است. همان هایی که برای کارکردن چند سانتریفیوژ در ایران آن هم زیر نظر آژانس و آن هم برای مقاصد صلح آمیز، پشت سر هم قطعنامه صادر می کنند، 40 روز طول می کشد که در مورد صدور قطعنامه در خصوص جنگ غزه به نتیجه برسند آن هم چه قطعنامه ضعیفی.
وی تاکید کرد: آنها در مناسبات رسمی هم اینگونه رفتار می کنند. همین الان می گویند که چند قدرت باید از امتیاز وتو برخوردار باشند و برای بقیه حقی قائل نیستند. ما از تاریخ صحبت نمی کنیم. این دیدگاه در سال 2023 بیان می شود. در ان پی تی، در بندهای 1 و 2 اینگونه بیان می کنند که چند قدرت می توانند سلاح هسته ای داشته باشند و بقیه هم اگر می خواهند انرژی صلح آمیز هسته ای داشته باشند باید مراحل مدنظر آنها را طی کنند. این وضع امروز دنیا است.

تصمیمی برای 100 سال آینده منطقه
جلیلی در ادامه به تاریخ شکل گیری رژیم صهیونیستی پرداخت و به نقش همین قدرت ها در تاسیس آن اشاره کرد. وی گفت: همین چند قدرت صد سال پیش به این منطقه آمدند و با هم تصمیمی گرفتند که ملت های منطقه تا به امروز هنوز رنج ناشی از آن را تحمل می کنند. وی در ادامه اضافه کرد: یک نویسنده امریکایی کتابی را نوشته که به لحاظ دسترسی وی به اسناد مربوطه قابل توجه است. او مطابق اسناد وزارت خارجه انگلیس و صورت جلسات هیات دولت این کشور در سال 1922 می نویسد که چه روندی طی شده و چند قدرت در جهان چگونه برای مردم منطقه تصمیم گیری کردند. این در شرایطی بود که ایران دوران بعد از انقلاب مشروطه را می گذراند و جنگ جهانی اول هم پایان یافته بود. در اسنادی که در کتاب «صلحی که همه صلح ها را بر باد داد» رو می شود، چند نفر نشسته اند و برای 100 سال آینده ملت های منطقه تصمیم می گیرند. کسانی که شعارشان هم برقراری صلح بود به چه حقی این کار را کردند؟ ظاهرش این است که صلحی انجام شده اما 100 سال منطقه را درگیر بدترین خشونت ها کرده است.
جلیلی با هشدار در مورد اینکه اگر در بزنگاه ها هوشیار نباشیم و تحولات منطقه و جهان را نشناسیم، همین افراد هستند که برای ملتها تصمیم می گیرند، گفت: ما امروز در چنین شرایطی قرار داریم. در بسیاری از اوقات شاهد بودیم که نظم قبلی از هم فرو می پاشد اما باز هم برخی قدرتها، دست بردار نبودند. آن ها بر همین ویرانه ها، نظم جدیدی را با همان منویات شیطانی خود دنبال کردند.

صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد!
جلیلی در ادامه به نحوه اشغالگری صهیونیست‌ها پرداخت و گفت: بعد از گذشت بیش از 20 سال از تجزیه امپراطوری عثمانی که هریک از کشورهای تصمیم‌گیر بخشی از این مناطق را در دست می‌گیرند، رژیم صهیونیستی در سال 1948 شکل گرفت و موجودیت نامشروع خود را آغاز کرد. یکی از نخست‌وزیران رژیم صهیونیستی در خاطراتش عنوان می‌کند که چگونه در این شرایط فرصت طلبی کرده، سرزمین‌ها را اشغال کرده و فلسطینی‌ها را اخراج کرده و افراد جدیدی را به جمعیت خود افزوده است. او عدد هم می‌دهد. می‌گوید این تعداد آدم از لهستان آورده‌ایم، این تعداد را از روسیه آورده‌ایم و...
جلیلی با بیان اینکه در تحلیل طوفان‌الاقصی باید روایت‌های مختلف را بشنویم، به روایت فلسطینیانی همچون منیر شفیق اشاره کرد که می‌گوید دشمنان و صهیونیست‌ها چه سوءاستفاده‌ای کرده‌اند و چه فرصت‌هایی را برای خود خلق کرده‌اند تا بتوانند اشغالگری خود را به پیش ببرند. وی سپس به روایت صهیونیست‌ها هم اشاره کرد و گفت: برخی از صهیونیست‌ها هم آمدند و به گفته خود کار علمی کردند و این اسناد را بررسی کرده‌اند تا به این نتیجه برسند که به اسم صلح، چگونه همه صلح‌ها را بر باد دادند.

رژیم صهیونیستی، سنگر محکم دموکراسی
در نظم جدید!
وی در ادامه عنوان کرد: بعد از جنگ دوم جهانی مبناهایی که از سوی جان لاک و استوارت میل بنا گذاشته شده و تا به امروز هم امثال هابر ماس و فوکویاما آن را دنبال می‌کنند، مناسباتی را در دنیا شکل داده‌اند تا به قول خود نظم جهانی را ایجاد کنند؛ نظمی که سنگر محکم دموکراسی آن رژیم صهیونیستی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به فرصت طلبی اسرائیل پرداخت و در مورد چگونگی وسعت یافتن اراضی صهیونیست‌ها گفت: اگر نگاهی به تاریخ نقشه‌های رژیم صهیونیستی داشته باشیم به نتیجه جالبی می‌رسیم. اسرائیلی‌ها وقتی حرف می‌زنند می‌گویند اراضی 1948؛ یعنی اراضی‌ای که در این سال اشغال شد. اراضی 1967؛ یعنی اراضی‌ای که در این سال اشغال شد. این یعنی رژیم صهیونیستی هروقت اراده می‌کرد، بخش دیگری از سرزمین فلسطین را اشغال کرده و به خود اضافه می‌کرد. این رژیم وقتی اراده می‌کرد، به جولان و صحرای سینا حمله می‌کرد، اراده می‌کرد به پشت بیروت می‌رسید و جنایت صبرا و شتیلا را به راه می‌انداخت. جلیلی با بیان اینکه این اقدامات در همان زمانی که نام سپر دموکراسی روی اسرائیل قرار داده می‌شد، انجام گرفت یادآور شد: مناسبات غلطی که امروز در دنیا وجود دارد حاصل همین نگاه است. جنگ‌هایی که در عراق و افغانستان و سوریه راه افتاده هم حاصل همین نگاه است. می‌گویند نظم جهان این است؟ بله؛ ما 40 روز بیمارستان‌ها، مدارس، چند هزار زن و کودک را می‌کشیم ولی نظم جهانی همین است و کسی هم حق ندارد قطعنامه دهد. اگر هم قطعنامه بدهد من آن را وتو می‌کنم. چرا باید امتیاز وتو داشته باشد؟ سلاح هسته‌ای یک سلاح نامشروع است، چرا باید آن را داشته باشد و حتی از آن هم استفاده کند؟
 
صدام کجاست؟ ملت ایران کجاست؟
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حرکت بزرگ امام خمینی در مبارزه با استکبار گفت: ملتی به پاخاست و انتخاب کرد و نشان داد که قدرت‌های دیگر نمی‌توانند فعال مایشا باشند. حرکت بزرگ امام(ره) این بود که در برابر استکبار و استضعافی که آنها در سال‌های قبل از انقلاب می‌خواستند اشاعه دهند، ایستاد و مقابله کرد و مردم هم این دعوت امام را اجابت کردند. همه دنیا می‌گفتند شاه باید بماند و پشت او ایستادند، اما ملت می‌گفتند باید برود و همه دیدند که رفت. همه این قدرت‌های امروز پشت سر صدام بودند. ما با عروسکی به نام صدام نمی‌جنگیدیم بلکه با جمعی از این قدرت‌ها می‌جنگیدیم. اما نتیجه چه شد؟ حالا صدام کجاست؟ ملت ایران کجاست؟
وی با تأکید بر اینکه همین رژیم صهیونیستی که هر وقت اراده می‌کرد می‌توانست اراضی خود را وسعت دهد، شکست می‌خورد، گفت: انقلاب اسلامی و تفکر مقاومت نشان داد که این‌گونه نیست که هر وقت اراده کنند موفق خواهند شد. می‌شود ایستاد و موفق شد. می‌شود گفت و محقق کرد.

رژیم صهیونیستی؛ پادگان امریکا
جلیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، در تبیین جایگاه رژیم صهیونیستی در منطقه، به نظریات الیاس شوفانی، یکی از متفکران فلسطینی اشاره کرد و گفت: آقای شوفانی در کتاب «پیوسته بی‌قرار» که به فارسی هم ترجمه شده، نسبت رژیم صهیونیستی با امریکا را، نسبت پادگان با مقر فرماندهی توصیف می‌کند و می‌گوید این رژیم به مثابه یک پادگان برای امریکا است.
نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: در همین زمینه، می‌بینیم که امریکا نیروهای خود در نقاط مختلف دنیا را به نامی می‌خواند، مثلاً نیروهای امریکا در قاره آفریقا، آفریکام یا در اروپا، یوروکام نامیده می‌شود، اما فرماندهی نیروهای امریکا در منطقه ما سنتکام یا فرماندهی مرکزی نامگذاری می‌شود.
وی با بیان اینکه این نامگذاری به معنای مرکزیت این نیروها در جهان و نیز نشان دهنده اهمیت راهبردی منطقه غرب آسیا برای آنها است، اضافه کرد: در چهارچوب همین نگاه امریکا به رژیم صهیونیستی است که بعد از عملیات طوفان الاقصی، رئیس سنتکام، وزیر خارجه و وزیر دفاع امریکا به تل آویو می‌روند و اتفاقاً در زمان حضور آنان در سرزمین‌های اشغالی، به بیمارستان‌ها حمله می‌شود و این یعنی امریکایی‌ها این حمله‌ها را مدیریت می‌کنند.
جلیلی با اشاره به اینکه این پادگان، یعنی رژیم صهیونیستی، برای این قدرتی که خود را قدرت برتر دنیا می‌داند، بعد از عملیات طوفان الاقصی دچار مشکلات جدی شد، ادامه داد: این مشکلات، تحلیل ما نیست، بلکه تحلیل خود صهیونیست‌ها است، از جمله یک مقام سابق اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که درباره عملیات طوفان الاقصی گفت «ما 4 مبنای امنیتی داشتیم، یکی حصار، دیگری دیوار، فن‌آوری و در نهایت قدرت نظامی. اما با این عملیات همه اینها فروپاشید.» در کنار این، مقام سابق شاباک هم گفت «با این عملیات دکترین امنیت اسرائیل به لرزه درآمد.»
وی با اشاره به اینکه این اظهارات، نه حرف‌های ما، تحلیل‌های خود صهیونیست‌ها است، گفت: این امر نشان می‌دهد که در عملیات طوفان الاقصی یک اتفاق جدی شکل گرفته است، کما اینکه رژیم صهیونیستی براساس نگاه تجاوزگرایانه اش، همواره یک ساختار هجومی و مبتنی بر تجاوز برای بخش نظامی خود تعریف کرده بود، اما همین رژیم پس از عملیات طوفان الاقصی در موضع بشدت انفعالی قرار گرفت و به آن لطمه وارد شد.
عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در پاسخ به این سؤال که اهمیت این انفعال در چیست؟ اظهارکرد: اهمیت این انفعال یا رژیم صهیونیستی در خود این رژیم نیست، بلکه در پایگاه و قرارگاه بودن برای امریکا است و برای همین است که رئیس جمهور امریکا یا فرمانده سنتکام سراسیمه خود را به سرزمین‌های اشغالی می‌رسانند.

چگونه محاسبات دشمن بهم ریخت
جلیلی با بیان اینکه براساس اعترافات آشکار امریکا، در سال‌های اخیر 124 میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی کمک شده است، تصریح کرد: اما در مقابل این قدرت، ملتی می‌ایستد و آیه قرآن را که می‌فرماید «قالوا ربنا‌الله ثم استقاموا» عملی می‌کند.
وی با بیان اینکه قدرت‌های بیگانه می‌خواهند محاسباتی را در منطقه پیاده کنند، مبنای این محاسبات را توانایی‌های مادی و نظامی مثلاً مقدار تانک دانست و گفت: دشمن براساس این محاسبات می‌گوید چون این توانایی‌های مادی را ندارید، نمی‌توانید کاری از پیش ببرید، اما در مقابل این دیدگاه، می‌بینیم که ملت‌هایی آمدند و محاسبات دیگری را به میدان آوردند. به گفته جلیلی، درست به همین دلیل است که طرف مقابل شبانه‌روز بیمارستان و زنان و کودکان را بمباران می‌کند و 15 هزار زن و کودک و مردم غیرنظامی را به شهادت می‌رساند، اما این ملت دارای چهارچوب محاسباتی قرآنی است که وقتی در این شرایط از زیر آوار خارج می‌شود، می‌گوید حسبنا‌الله و نعم الوکیل. وی تأکید کرد: در مقابل چنین چهارچوب محاسباتی است که طرف مقابل یعنی دشمن صهیونیستی به بن‌بست می‌خورد.

فروریختن حیثیت دروغین صهیونیست‌ها
سعید جلیلی یکی دیگر از پیامدهای عملیات طوفان‌الاقصی را فروپاشی حیثیت دروغین رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن دانست و گفت: این حیثیت دروغین بر شعارهایی چون آزادی، دموکراسی و حقوق بشر مبتنی بود. اما امروز می‌بینید که مردم در نیویورک و لندن و پاریس به خیابان آمدند، زیرا حیثیت آنها برباد رفته و ماهیت واقعی آنان عیان شده است.

پاسخ به یک شبهه درباره جنگ اخیر
نماینده رهبر انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی، با طرح اینکه برخی این شبهه را مطرح می‌کنند که چرا این عملیات صورت گرفت، در حالی که این همه شهید در پی داشت، اظهار کرد: در پاسخ به این سؤال باید این را در نظر گرفت که عملیات طوفان‌الاقصی از سوی چه ملتی صورت گرفت؟ این عملیات از سوی ملتی صورت گرفته است که چندین سال است در محاصره شدید قرار دارد و حتی برای تهیه سوخت و غذا نیز در محاصره است.
وی با اشاره به اینکه عرفات به‌رغم توافق با صهیونیست‌ها و غرب، در نهایت اعلام کرد که اینها هیچ چیزی به ما ندادند، افزود: در نهایت هم دیدیم که خود عرفات را هم کشتند. یا امروز، در همان مناطقی که قرار بود به فلسطینی‌ها واگذار شود و نشد، در همانجا نیز شروع به شهرک‌سازی کردند.
جلیلی با اشاره به آزادی زنان و کودکان اسیر از زندان‌های رژیم صهیونیستی، ادامه داد: سؤال این است، آیا اسیرانی که امروز آزاد می‌شوند، اینها زندگی نمی‌خواستند؟ اصلاً کسی اسم اینها را می‌آورد؟ اینها چگونه باید فریاد می‌زدند تا شنیده شوند؟
وی با بیان اینکه برخی می‌گویند این اسرا و حتی فلسطینی‌ها باید مشکلات خود را بیان می‌کردند تا جهان یا غرب صدای آنان را بشنوند، ادامه داد: در چند سال گذشته همین مردم غزه کنار مرزهای رژیم صهیونیستی در مرز غزه، تظاهرات می‌کردند که اسم آن تظاهرات هم جمعه‌های بازگشت بود. فلسطینی‌ها در این تظاهرات هیچ سلاحی به کار نمی‌بردند، اما همین رژیم صهیونیستی که آن را نمونه درخشان دموکراسی می‌خوانند، به استناد گزارش شورای حقوق بشر 223 نفر را به شهادت رساندند و 8 هزار نفر را مجروح کردند.
جلیلی گفت: دنیای حقوق بشر و کسانی که مدعی زندگی و آزادی هستند، کجا بودند؟ آن هم مقابل مردمی که فقط تظاهرات می‌کردند و سلاح هم نداشتند. بنابراین اگر می‌بینیم عملیات طوفان‌الاقصی شکل گرفت، محصول چنین فضایی است. عملیات طوفان‌الاقصی فریاد یک ملت است.
وی ادامه داد: کسانی که از آزادی، زن و زندگی می‌گویند، در قبال این مسائل هیچ پاسخی ندارند، اینها ابتدایی‌ترین مسائلی است که شما یعنی غرب نه‌تنها به آنها توجه نکردید، بلکه به اعتراف رژیم صهیونیستی، تظاهرات‌کنندگان فلسطینی به‌دقت انتخاب شده و با گلوله به شهادت می‌رسیدند.
 
پادشاه صهیونیستی لخت است
دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی ادامه داد: پیامد دیگر عملیات طوفان‌الاقصی این بود که دنیا فهمید در قضیه رژیم صهیونیستی، پادشاه لخت است، به عبارت دیگر این سیستم شکست‌پذیر است و می‌توان آن را شکست داد.
جلیلی گفت: شکست سخت رژیم صهیونیستی در این عملیات این بود که شکست‌پذیری سیستم او مشخص شد و غرب هم فهمید اگر ملت‌های دنیا بیدار شوند، شرایط تغییر خواهد کرد.
وی درباره بخش نرم این شکست هم گفت: بخش نرم این شکست، شکستن حیثیت دروغین قدرت‌های غربی بود که نشان داد ادعای دموکراسی رژیم صهیونیستی دروغ است و همین رژیم 10 هزار زن و کودک را به شهادت رسانده و در ادامه پشتیبان‌های آنها مانند آقای هابرماس هم می‌گوید این کاملاً حق رژیم صهیونیستی است و این به لحاظ اصولی که ما داریم قابل توجیه است.

شکاف جدی در نظم غربی
نماینده رهبرانقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به نظمی که پس از جنگ جهانی دوم از سوی غرب در منطقه غرب آسیا تحمیل شد، اظهار کرد: آنان بعد از جنگ جهانی دوم چنین مناسباتی را شکل دادند تا امروز منویات خود را دنبال می‌کنند، از این رو امروز از آن نقطه‌عطف‌هایی است که این نظم شکاف جدی برداشته، افکارعمومی جهان متوجه شده، ضعف‌های این قدرت پوشالی رو شده و درعین حال حیثیت دروغین آنان نیز برملا شده است، از این رو دیگر نه نایی دارد و نه رویی.
وی تأکید کرد: در این شرایط، نباید غفلت‌های تاریخی که 100 سال پیش انجام شده دوباره در منطقه تکرار شود. اینجا است که باید دقیق بود.
جلیلی تصریح کرد: اکنون جبهه‌ای که باز شده، جبهه نرم است و اتفاقاً دشمن از این نگران است که دیگر حماس و مقاومت، فقط گروهی درون غزه نیست، بلکه جنبشی به وسعت جهان است که ایستاده‌اند و می‌گویند مناسبات تحمیل شده بر غرب آسیا غلط است و باید این مناسبات را عوض کرد.
وی با بیان اینکه امروز عده‌ای مقابل محتسب‌های دنیا می‌ایستند و می‌گویند، اینطور نیست که هرکار دلت بخواهد بتوانی انجام بدهی، ادامه داد: این ملت‌ها و مردم به این محتسب می‌گویند، دیگر اینطور نیست که هرکس خلاف میل تو رفتار کند را تروریست بنامی و این واقعیتی است که امروز در خیابان‌های لندن و نیویورک گفته می‌شود. به عبارتی، دیگر کسی نمی‌پذیرد که شما آزادگی را تروریست بنامید.

 

بــــرش

مقاومت؛ لازمه پیشرفت
دبیر اسبق شورای‌عالی امنیت ملی، با اشاره به اینکه دشمن نشان داده است وقتی زور جواب ندهد، به تزویر، حیله و روایت‌های غلط رو می‌آورد، گفت: وقتی دشمن در مبارزه شکست می‌خورد، بهترین کار برای او این است که ملتی را از اصل مبارزه منصرف کند یا اینکه مبارزه را منحرف کند. این چیزی است که حضرت امام(ره) در آخر عمرشان با مفهوم اسلام امریکایی نسبت به آن هشدار دادند و اسلام امریکایی، یعنی اسلامی که منافع امریکا را لحاظ کند.
جلیلی با بیان اینکه امروز لازمه پیشرفت مقاومت است، اضافه کرد: معلوم است دشمنی که دانشمند شما را ترور می‌کند، از مقاومت خوشش نمی‌آید، اما ملتی ایستاده و دارد مقاومت می‌کند و می‌بینید که این الگو تکثیر می‌شود و در نهایت عملیات طوفان الاقصی شکل می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه در این بزنگاه باید هوشیار بود و اینکه در این نقطه‌عطف دچار غفلت و انحرافی که دشمن می‌خواهد نشویم، اظهار کرد: چرا نقشه‌ها و محاسبات دشمن به‌هم ریخته است؟ زیرا کسانی به پا خاسته‌اند و با تکیه بر محاسبات دیگری غیر از محاسبات دشمن، مناسبات را به‌هم ریخته‌اند. بنابراین، این قدرتی است که چهارچوب محاسباتی و زمین بازی را عوض می‌کند و اتفاقاً اصل آن هم قدرت نرم است.
جلیلی با بیان اینکه دشمن امروز این را می‌فهمد و برای همین تلاش می‌کند نقاط قوت ما را بپوشاند، ادامه داد: در مقابل ما باید نقاط قوت خود را بشناسیم و نقاط ضعف خود را با نقاط قوت خود بپوشانیم. اینکه رهبرانقلاب می‌گویند مراقب باشید دشمن چهارچوب محاسباتی شما را عوض نکند، ناظر بر همین است، زیرا این چهارچوب محاسباتی، قدرت نرم ما است.نماینده رهبرانقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی گفت: بنابراین باید دقت کرد که وقتی دشمن شکست خورد، باز هم نباید منفعل باشید، اگر بخواهید با محاسبات او، با ادبیات وارداتی و با سستی با این پدیده‌ها مواجه شوید، موفق نخواهید شد، باید ادبیات خود را بشناسیم و امروز همه در این جبهه نرمی که ایجاد شده، ایفای نقش کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی