محسن منصوری خبر داد

افتتاح متروی پرند در سفر رئیس‌جمهور به رباط‌کریم

روز گذشته پس از پایان جلسه هیأت وزیران، اعضای هیأت دولت با اخبار و گزارش‌ها درباره مأموریت‌های کاری خود به میان خبرنگاران آمدند. گزارش این رویداد را می‌خوانید.
 
منصوری: تحویل ۴ هزار مسکن به مردم رباط‌کریم و پرند
معاون اجرایی رئیس‌‌جمهور با اشاره به اینکه سفر رئیس‌جمهور به شهرستان رباط‌کریم امروز (پنجشنبه) انجام می‌شود، اظهار کرد: آیت‌الله رئیسی در این سفر متروی پرند را افتتاح خواهند کرد، همچنین بیش از ۴ هزار واحد مسکونی تازه تکمیل شده در اختیار مردم شهرستان رباط‌کریم و شهر پرند قرار می‌گیرد. محسن منصوری با بیان اینکه پروژه متروی پرند از حدود 14-13 سال قبل آغاز شد و متأسفانه با سرعت کمی پیش می‌رفت، افزود: رئیس‌جمهور در بازدید سال گذشته دستور داد در اسرع وقت این پروژه تکمیل شود و دولت هم یک‌هزار میلیارد تومان در این پروژه هزینه کرد. وی اضافه کرد: همچنین هفته آینده رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت به استان البرز سفر خواهند کرد. به گفته منصوری، حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات و حدود ۴ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی به این استان تزریق شده و تحولات خوبی در استان اتفاق افتاده است که برخی از طرح‌های عمرانی و اقتصادی در این استان با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد. معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه فردیس شهرستانی با 80۰-700 هزار نفر جمعیت فاقد هر گونه تخت بیمارستانی است، ادامه داد: بیمارستان ۲۴۰ تختخوابی در فردیس در حال ساخت بود که با دستور رئیس‌جمهور بعد از سال‌ها، کار این بیمارستان با سرعت انجام شد و به بهره‌برداری رسید.
 
زارع پور: عزم دولت برای الکترونیکی شدن خدمات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اظهار کرد: تا سه هفته آینده همه استعلامات بین‌دستگاهی باید به صورت برخط انجام شود تا دستگاه‌ها مردم را برای گرفتن یک امضا بین وزارتخانه‌ها سرگردان نکنند. عیسی زارع‌پور با بیان اینکه در حال حاضر کمتر از پنج درصد خدمات الکترونیکی ارائه می‌شود که تا پایان امسال باید به ۲۰ درصد برسد، تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه هم تکلیف شده است که هر دستگاهی سالی ۲۰ واحد از خدمات خود را هوشمند کند. یعنی در پایان برنامه هفتم، هیچ‌کس برای هیچ خدمتی مراجعه حضوری نکند. این اتفاق گام‌به‌گام می‌افتد و پیگیری رسانه‌ها در این زمینه مؤثر است.
 
وحیدی: حمایت دولت از آمران به معروف
وزیر کشور نیز در واکنش به برخی از انتقادات نسبت به محرمانه بودن بخشنامه وزیر کشور درباره حجاب گفت: خوشحالیم که به قانون استناد می‌کنند، اما توصیه می‌کنم به همه ابعاد قانون توجه کنند.
احمد وحیدی با بیان اینکه رعایت عفاف و حجاب یک قانون است، اضافه کرد:  کسانی که انتقاد می‌کنند ابتدا باید این پرسش را پاسخ دهند چرا تلاش کردند مطلبی که مهر طبقه‌بندی خورده را از درون یک دستگاه بگیرند؟ چرا تلاش در انتشار آن داشتند و چرا سعی می‌کنند این را به‌عنوان یک کار درست جلوه دهند؟ این سه کار، غیرقانونی است، در حالی که این افراد به قانون هم اشاره می‌کنند.
وزیر کشور ادامه داد: لزوم غیرمحرمانه بودن بخشنامه، درباره حقوق و تکالیف مردم است، در حالی که درآن بخشنامه حق و تکلیفی برای مردم نیست و مربوط به وظایف دستگاه‌هاست.
وی با بیان اینکه برخی به این قوانین آشنا نیستند و اظهارنظر می‌کنند که توصیه من این است ابتدا قانون را بخوانند، اظهار کرد: مواضع ما در عفاف و حجاب کاملاً روشن است. در این زمینه قانون و مصوباتی داریم که بر اساس آن رعایت حجاب و عفاف در همه دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی لازم است و وزارت کشور هم مسئولیت نظارت بر رعایت این قانون را دارد.
وزیر کشور بیان کرد: خواسته ما این است که همه دستگاه‌ها در رعایت حجاب و عفاف عمل کنند. آمران امر به معروف و نهی از منکر هم وظیفه دارند و دستگاه‌ها هم موظف هستند از آنان حمایت کنند. براساس قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر، اگر کسی مانع فعالیت آنها شود، مجازات خواهد شد. آنها وظیفه تذکر زبانی دارند.
وحیدی در ادامه تصریح کرد: از حامیان امر به معروف و نهی از منکر در همه موضوعات از جمله عفاف و حجاب براساس وظیفه قانونی خود حمایت، قدردانی و تشکر می‌کنیم. بعضی می‌گویند وزیر کشور گفته است که ما مجوز خاصی نداده‌ایم. بله، من گفته‌ام اینها براساس قانون امر به معروف و نهی از منکر به مجوز نیاز ندارند که ما بخواهیم به آنها مجوز دهیم. خارج از تذکر زبانی موضوع متفاوت می‌شود، اما تذکر زبانی طبق قانون است.
وی با بیان اینکه بعضی تلاش دارند که بگویند حرف من با ابلاغیه متفاوت است، ولی این‌گونه نیست، گفت: آنها باید قانون را بخوانند. ما گفته‌ایم مصداق خاصی برای امر به معروف یک گروه نداریم و برای تک تک این گروه‌ها مجوز نیاز نیست که ما صادر کنیم. آنها باید در چهارچوب قانون به صورت زبانی تذکر دهند، برخی تلاش می‌کنند در این ماجرا ابهام ایجاد کنند و دنبال اهداف دیگری بودند که این کار، کار خوبی نیست.
به گفته وحیدی، کسانی که در این زمینه اظهارنظر می‌کنند باید قانون را بخوانند و به قانون مسلط باشند. وزیر کشور تأکید کرد: در همه اماکن عمومی و اداری باید عفاف و حجاب رعایت شود و گروه‌های امر به معروف می‌توانند در هر جا احساس کردند به وظیفه خود در چهارچوب قانون عمل کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا گروه‌های امر به معروف حق فیلمبرداری از مردم را دارند، تصریح کرد: شناسایی متخلف از طریق دوربین در خیابان امر عادی و طبیعی است و سالیان سال است که در کشور ما اجرا می‌شود.
 
اسلامی: مسئولیت آژانس انرژی اتمی
در قبال تهدید اتمی غزه
رئیس سازمان انرژی اتمی هم در واکنش به تهدیدات هسته‌ای رژیم صهیونیستی در منطقه، گفت: مسئولیت هر گونه اتفاق برعهده آژانس انرژی اتمی است، زیرا رژیم صهیونیستی «ان پی تی» و پادمان را امضا نکرده و امروز این رژیم در حال تهدید جهان با بمب اتمی است. محمد اسلامی با بیان اینکه قبل از جلسه شورای حکام طی نامه‌ای به مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وی گفتم که وزیر رژیم صهیونیستی به صراحت، فلسطینی‌ها را تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای کرد، افزود: همچنین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مهرماه در سازمان ملل و در جلسه اجلاس مجمع عمومی گفت که باید ایران را با تهدیدات هسته‌ای مواجه کنیم و مطرح کرد که باید از سلاح هسته‌ای علیه ایران استفاده کنیم. اسلامی افزود: ما به مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را تأکید کردیم که شما برای عدم اشاعه، مسئولیت دارید و وقتی که شما در برابر طرفی که نه «ان پی تی» را امضا کرده و نه متعهد به پادمان است و هیچ گونه اجازه دسترسی به آژانس هم نمی‌دهد و به صراحت هم اعلام می‌کند که از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند، موضعگیری ندارید، این نقض قوانین بین‌المللی است و وظیفه مدیر کل است که به شورای امنیت گزارش دهد.
 
اوجی: افزایش 6درصدی مصرف گاز
وزیر نفت نیز با اشاره به مصرف حامل‌های انرژی در روزهای سرد، اعلام کرد: سه‌شنبه گذشته شرکت ملی گاز گزارش داد تقریباً حدود ۴۶۵ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده مصرف شده است. جواد اوجی افزود: مصرف گاز در بخش‌های مختلف تقریباً نسبت به سال گذشته ۶ درصد هم در بخش صنایع و هم در بخش نیروگاهی افزایش پیدا کرده است.
اوجی با اشاره به اینکه نسبت به ابتدای دولت، ۵۰ میلیون مترمکعب تولید گاز خام بیشتر شده است، تصریح کرد:با توجه به ناترازی گاز به لحاظ عدم سرمایه‌گذاری در دوره‌های قبل و عدم رشد تولید گاز، تلاش ما در حوزه وزارت نفت کمک می‌کند که با این ابتکارات و ترفندها، زمستان امسال را با کمترین چالش پشت سر بگذاریم.
 
امیرعبداللهیان:  تشریح علت تأخیر سفر رئیسی به ترکیه
وزیر امور خارجه نیز درباره علت تأخیر سفر رئیس جمهور به ترکیه گفت: قرار بود سفر رسمی آیت‌الله رئیسی به آنکارا انجام شود اما به دلیل برگزاری نشست شورای امنیت سازمان‌ملل درباره وضعیت غزه و دعوت از وزرای خارجه ایران و ترکیه، در تماس تلفنی دو رئیس جمهور توافق شد که این سفر چند روز دیگر انجام شود و اولویت اول به نشست شورای امنیت اختصاص پیدا کند. حسین امیرعبداللهیان تصریح کرد: امریکا یک بامداد به وقت ایران به هیأت ایرانی روادید ارائه کرد و عملاً امکان حضور در نشستی که چهارشنبه برگزار شد، فراهم نشد.
وی درباره علل برگزاری نشست سازمان ملل هم گفت: همه تلاش‌ها برای استمرار آتش‌بس در غزه ادامه دارد و حماس باید درباره ابتکارات تصمیم بگیرد. در حال حاضر تلاش‌ها برای یافتن راه‌حلی است که از طریق آن با آزادی و تبادل همه اسرای فلسطینی در مقابل اسرای رژیم اسرائیل به آتش‌بسی پایدار برسند. وی همچنین از رایزنی و تماس مستمر با نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر به عنوان واسطه تبادل اسرا خبر داد.

 

بــــرش

پیگیری دولت سیزدهم برای محاکمه منافقین
معاون حقوقی رئیس جمهور درباره آخرین وضعیت پرونده غرامت ایران از امریکا گفت: چندین بار به صورت کتبی این موضوع پیگیری شد که هیأتی تشکیل شود تا درباره مبلغی که باید امریکایی‌ها به ایران پرداخت کنند به تفاهم برسیم، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است. محمد دهقان افزود: امریکایی‌ها هنوز نمایندگان خود را درباره پرونده غرامت مشخص نکرده و اعلام کردند که با مقامات بالاتر خود باید هماهنگ شوند تا کمیته‌ای در این باره تشکیل شود که هنوز این اتفاق رخ نداده است. وی درباره دادگاه منافقین که قرار است ۲۱ آذرماه تشکیل شود، یادآور شد: خوشبختانه در دولت سیزدهم با پیگیری‌هایی که انجام شد و بر اساس دعوتی که وزارت اطلاعات انجام داد، اسناد مربوط به جنایت‌های منافقین جمع‌آوری شد و حدود ۱۰۰ پرونده به قوه قضائیه ارسال شد. دهقان خاطرنشان کرد: با پیگیری دولت و وزارت اطلاعات این پرونده در حال رسیدگی در قوه قضائیه است و امیدواریم آرای قانونی علیه جریان منافقین صادر شود.

جستجو
آرشیو تاریخی