مترو به ایستگاه پرند رسید

متروی پرند امروز بعد از 14 سال به بهره‌برداری می‌رسد

پرند یکی از شهرهای اقماری با جمعیت بالا (350 هزار نفر) در اطراف تهران است، روزانه 20 تا 30 هزار سفر از این شهر به مقصد تهران انجام می‌شود، علاوه بر هزینه برای مردم که عموماً از قشر کارگر و کم‌درآمد هستند، رفت و آمد از تهران به پرند هزینه سوخت، آلودگی زیست محیطی و مخاطرات اقتصادی و اجتماعی زیادی دارد. از این رو احداث مترو پرند، از برنامه‌های اولویت‌دار توسعه حمل و نقل ریلی در شهرهای جدید و شهرهای نزدیک به کلانشهرها بود. مطالعات احداث این خط مترو از سال ۸۴ شروع شده و اجرای آن از سال ۹۱ تا کنون به سرانجام نرسیده بود. نبود مترو در پرند مشکلات زیادی برای مردم این شهر ایجاد کرده بود و همین موضوع سال گذشته در جریان سفر رئیس‌جمهور به پرند باعث شد که آیت‌الله رئیسی دستور به اتمام این پروژه بدهد و حالا یک سال پس از این دستور بالاخره این پروژه به سرانجام رسید و قرار است مترو پرند افتتاح شود. بخشی از این طرح به طول ۳۰ کیلومتر در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در تابستان سال ۱۳۹۶ تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید، اما ۲۰ کیلومتر پایانی آن که شاه‌بیت خط مترو پرند است، به سرانجام نرسیده بود.
دولت سیزدهم بر تکمیل این پروژه تأکید داشت، پیشرفت مترو پرند تا قبل از دولت سیزدهم حدود 30 درصد بود و امروز با تکمیل 70 درصد باقیمانده، مترو پرند به بهره‌برداری می‌رسد.
محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به بهره‌برداری از مترو پرند، گفت: در شهر پرند یک پروژه بسیار مهم و چند سال بر زمین مانده مترو پرند را داشتیم که با حضور رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد. این پروژه از ۱۴ سال پیش آغاز شده و متأسفانه با سرعت کمی پیش می‌رفت.
منصوری گفت: رئیس‌جمهور در بازدید سال گذشته خود از این پروژه دستور دادند که پروژه تکمیل شود؛ نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شد و به لطف خدا مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. در حال حاضر هزینه سفر با تاکسی از پرند تا میدان صادقیه تهران 35 هزار تومان و هزینه بلیت اتوبوس 15 هزار تومان است که البته هزینه برگشت و هزینه مسافت‌های دیگر در شهر تهران به این هزینه اضافه می‌شود. استفاده از راه‌آهن حومه‌ای نیز در پرند امکان‌پذیر است اما قطار نیز فقط تا ایستگاه راه‌آهن تهران مسافران را جابه‌جا می‌کند و هزینه جابه‌جایی بعدی هم به مسافر تحمیل می‌شود، اما با افتتاح مترو، مردم پرند به شبکه سراسری مترو در تهران دسترسی پیدا می‌کنند و مسافت سفر از پرند تا مترو تجریش حدود یک ساعت زمان می‌برد.
برآوردها نشان می‌دهد با شروع بهره‌برداری از این خط مترو، در مجموع روزانه حداقل یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان کمتر از هزینه کل مسافران تهران - پرند کم می‌شود. «علیرضا جعفری»، معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد مترو پرند، اظهار کرد: مصوبه ساخت پروژه قطار حومه‌ای پرند مربوط به سال ۱۳۸۹ است و کارهای اجرایی و مقدماتی آن در بخش زیرساختی از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و تا ۱۳۹۲ ادامه یافت.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به بعد کار، در عمل تعطیل شد و پروژه در ۱۴۰۰ با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد، بیان کرد: از سال ۱۴۰۰ با توجه به سیاست و برنامه‌های دولت سیزدهم با هدف بالا بردن کیفیت زندگی، تکمیل این پروژه سرعت گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این پروژه با اعتباری بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمومی دولت، تأمین اعتبار و تکمیل شده است.
شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح مترو بیان کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد مترو پرند روزانه حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار مسافر را جابه‌جا کند که نقش مؤثری در حمل و نقل حومه‌ای کلانشهر تهران ایفا خواهد کرد.
وی افزود: بر اساس آمارهای منتشره، روزانه حدود ۳ میلیون سفر بین شهرها و شهرک‌های اقماری اطراف و کلانشهر تهران انجام می‌شود، بنابراین برنامه‌ریزی برای سازماندهی و ساماندهی این سفرها در چهارچوب طراحی و اجرای زیرساخت‌های مؤثر ترابری از جمله قطار حومه‌ای در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

اجرای ساخت 31 هزار مسکن نهضت ملی
وی افزود: علاوه بر مسکن مهر، در شهر پرند ساخت 31 هزار واحد نهضت ملی مسکن برنامه‌ریزی شده است، زمین این واحدها تأمین و عملیات اجرایی شروع شده که متوسط پیشرفت فیزیکی این واحدها حدود 20 درصد است. مدیرعامل شرکت عمران پرند با یادآوری اینکه حدود ۷۵ هزار متقاضی برای این طرح وجود دارد، گفت: هنوز نتوانستیم زمین موردنیاز برای سایر واحدها را تأمین کنیم؛ با توجه به اینکه دیگر امکان الحاق زمین به شهر پرند وجود ندارد با استفاده از ظرفیت شهرک اعتمادیه و یکی دو شهرک دیگر مشکل تأمین زمین این تعداد واحد نهضت ملی مسکن را نیز برطرف خواهیم کرد. به گفته صیادی‌پور حدود ۱۳ هزار واحد مسکونی خالی در این شهر جدید شناسایی شده است، در بخشی از واحدهای مسکونی مهر که قبلاً افتتاح شده متقاضیان ساکن نشدند که در این راستا ۱۳ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده است.
از سویی دیگر ساخت شهرک جدید ۱۰ هزار نفری در پرند نیز در دستور کار است. در این خصوص مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند از انجام عملیات زیربنایی و روبنایی با ۷۰۰میلیارد تومان اعتبار در شهر جدید پرند خبر داد و گفت: شهرک مسکونی اعتمادیه در پرند با ظرفیت ۱۰هزار نفر ایجاد می‌شود.
 صیادی‌پور با تأکید بر تلاش برای تأمین زمین بیشتر به منظور تولید مسکن در آن شهر جدید، گفت: برای تأمین زمین بیشتر با وجود آنکه در شهر جدید پرند با محدودیت زمین مواجه هستیم و امکان توسعه وجود ندارد، چندین گزینه از جمله ایجاد شهرک و تغییر کاربری و الحاق در حال پیگیری است و در تلاش هستیم ظرفیت تأمین زمین را برای تولید مسکن افزایش بدهیم.

 

برش

علاوه بر خط مترو، امروز با حضور رئیس‌جمهور، 4هزار و 380 واحد مسکن مهر پرند افتتاح می‌شود. آرش صیادی‌پور، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند، در گفت‌و‌گو با  «ایران» افزود: مجموع مسکن مهر پرند 95 هزار واحد است که با افتتاح 4 هزار و 380 واحد، 94 هزار مسکن مهر پرند به بهره‌برداری رسیده است و یکهزار مسکن باقیمانده نیز مربوط به تعاونی‌ها است که مشکلات حقوقی دارند.
صیادی افزود: تلاش می‌کنیم مشکلات این تعاونی‌ها نیز هرچه زودتر حل شود تا واحدهای باقیمانده مسکن مهر پرند نیز تکمیل شود.

جستجو
آرشیو تاریخی