مردم کشورهای مختلف در تجمعات گسترده با مقاومت غزه تجدید پیمان کردند

روز همبستگی با مظلومان فلسطین

مردم جهان به خیابان‌ها آمدند و با سردادن شعارهایی سرشار از خشم علیه رژیم اشغالگر، آزادی فلسطین از اشغال و آپارتاید صهیونیستی را خواستار شدند .

زهره صفاری
خبرنگار


چهل و شش سال پس از آنکه سازمان ملل روز 29 نوامبر را به عنوان روز همبستگی با ملت فلسطین نامگذاری کرد، مردم جهان همزمان با ظالمانه‌ترین حمله صهیونیست‌ها به نوار غزه و قتل عام بیش از 15 هزار مرد، زن و کودک شهروند غزه، در سراسر جهان به خیابان‌ها آمدند و با سردادن شعارهایی سرشار از خشم علیه رژیم اشغالگر، آزادی فلسطین از اشغال و آپارتاید صهیونیستی را خواستار شدند.
روز همبستگی با فلسطین در 2023 که به تعبیر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با تاریک‌ترین فصل تاریخ برای مردم فلسطین مقارن شده، فصلی است که داغ سنگین قتل عام بیش از 6000 کودک را بر دل خانواده‌های فلسطینی باریکه غزه گذاشته و بالای 1.7 میلیون خانواده را در میان ویرانه‌های شهر آواره کرده است. آن هم در حالی که آنها تحت حملات بی‌وقفه صهیونیست‌ها نه در بیمارستان‌ها، نه در مدارس سازمان ملل و نه حتی در میان خرابه‌ها پناه امنی ندارند. باریکه غزه در چهل و ششمین روز همبستگی جهانی با فلسطین بالای 50 روز است که آب و برق و سوخت ندارد و تحت محاصره صهیونیست‌ها غذای سالم و دارو نیز به مردم نمی‌رسد. سال 2023، در روز همبستگی با فلسطین، فارغ از تحسین مقاومت جانانه مردم این کشور در برابر اشغالگران، قتل عام بی‌وقفه و نسل کشی صهیونیست‌ها در غزه، جنبش‌های مردمی حامی فلسطین را در سراسر جهان به خروش واداشته و آنها این بار پیامشان به سیاستمداران جهانی است و خواستار آن هستند که همه جهان بویژه غربی‌ها، حمایت از صهیونیست‌ها را در هر سطحی پایان دهند.
آنتونیو گوترش نیز در سخنرانی امسال خود تأکید کرد: «29 نوامبر روزی است که جامعه بین‌المللی باید بر همبستگی خود با مردم فلسطین تأکید کند. این امر بدون یک آتش بس طولانی مدت بشردوستانه، دسترسی نامحدود به کمک‌های ضروری و آزادی گروگان‌ها، ضمانت جان غیرنظامیان و پایان نقض قوانین حقوق بشر امکانپذیر نیست.»

همبستگی متفاوت از گذشته
در 29 نوامبر 2023، گروه‌های حامی فلسطین در سراسر جهان برای همبستگی با فلسطین تجمعات گسترده‌ای را ترتیب دادند؛ تجمعاتی که هیچ مرزی نداشت و از آسیا تا اروپا و امریکا و آفریقا را در بر می گرفت. مردم فلسطین همزمان با این روز در رام‌الله در تجمعات صدها نفری به خیابان‌ها آمدند و جنایات صهیونیست‌ها را در قتل عام مردم غزه محکوم کردند. به نوشته سایت «people dispatch»، این تجمعات در بسیاری از کشورها و شهرهای مهم جهان مانند عراق، ترکیه، آلمان، امریکا، آفریقای جنوبی، برزیل و... برگزار شد. در پاریس، پایتخت فرانسه، شماری از جنبش‌های وابسته به آفریقا و برخی گروه‌های حامی فلسطین با تجمع در میدان «پلاس دلا سوربون»، حمایت از مردم غزه را فریاد زدند و خواهان تداوم همبستگی مردم در برابر آپارتاید و استعمار شدند. در کلمبیا، اصناف تجاری و سازمان‌های کارگری مانند کارگران بخش آموزش فدراسیون کلمبیا، اتحادیه ملی بازنشستگان صنایع پتروشیمی و کمیته همکاری ملی برای تغییر، اجتماع بزرگ حمایتی از فلسطین را در پارک ملی بوگوتا ترتیب دادند. در برزیل نیز گروه‌های وابسته به کمیته آزادی فلسطین دو تجمع را برنامه‌ریزی کرده بودند که هر دوی آنها با حمایت 50 اتحادیه تجاری و گروه‌های فعال اجتماعی بشدت مورد استقبال قرار گرفت. این برنامه در بیش از 15 شهر برزیل برگزار شد و تظاهرکنندگان که از هر قشر و گروهی بودند خواستار آتش بس دائمی، در غزه شدند. آنها بنرهایی با این مضامین نیز در دست داشتند؛ «آنها می‌خواهند غزه را نابود کنند، اما امروز صدای غزه در همه جای جهان پیچیده است!»
در پورتوریکو، مردم در شهرهای مایاگوئز و سن خوان، برای نشان دادن همبستگی خود با مردم مظلوم فلسطین، علاوه بر تظاهرات خیابانی، اقدام به نصب بنر، راهپیمایی و دورهمی‌های بحث آزاد کردند. این در حالی است که مردم مجمع‌الجزایر کاراییب بویژه مردم پورتوریکو، سال‌ها است تحت استعمار امریکایی به اعتراض برخاسته‌اند.
اما در این روز کاخ سفید، مهم‌ترین حامی صهیونیست‌ها نیز شاهد همبستگی گسترده مردمی با فلسطین بود. امریکایی‌ها دیروز جنبش‌های مردمی گسترده‌ای در سراسر این کشور برگزار کردند. از جمله این اقدامات می‌توان به شب زنده‌داری مردم نیویورک سیتی در میدان کلمبوس منهتن به یاد شهدای قتل عام غزه و راهپیمایی بسیاری از گروه‌های دانشجوی دانشگاه‌های هاروارد، امرسون کالج؛ دانشگاه ماساچوست-بوستون و... اشاره داشت.
در ونکوور نیز بیش از هزاران حامی فلسطین با حضور در خیابان‌ها همبستگی خود را با مردم مظلوم این کشور اعلام کرده و خواستار تحریم کالاها و کارخانه‌های رژیم صهیونیستی در کانادا شدند.
شهرهای مختلف بلژیک از جمله بروکسل، گنت، آنتورپ و لوون، از تجمعات دانشجویی تا راهپیمایی و برگزاری مراسم‌ جمع‌آوری اعانه برگزار کردند. در بریتانیا، جنبش جوانان فلسطینی و جوانان پیشتاز برای فلسطین با درخواست تعطیلی همه دفاتر فیشر جرمن در سراسر کشور، حمایت خود از فلسطین را اعلام کردند. فیشر جرمن یکی از کارخانه‌هایی است که مناطقی را به کارخانه‌های اسلحه‌سازی رژیم صهیونیستی اجاره داده است. معترضان در بیانیه خود اعلام کردند: «تولیدات تسلیحاتی فیشر جرمن، همان سلاح‌هایی است که در قتل عام برادرانمان در غزه توسط صهیونیست‌ها به کار می‌رود.»
در ایرلند کمپین همبستگی ایرلند - فلسطین و برخی گروه‌های روشنفکری، راهپیمایی و تجمعاتی را به راه انداختند و در برخی از مراکز نیز حامیان فلسطین با پخش فیلم و دیگر اقدامات فرهنگی مرتبط با فلسطین، حمایت خود را از غزه اعلام کردند. شهرهای مهم ایرلند از جمله دوبلین و بلفاست مشارکت زیادی در روز همبستگی با فلسطین 2023 داشتند.
به نوشته خبرگزاری وفای فلسطین، هزاران نفر از شهروندان رم ایتالیا در شامگاه 28 نوامبر برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین و محکوم کردن قتل عام غیرنظامیان غزه در خیابان‌های اصلی تجمع کردند. در این راهپیمایی رهبر انجمن کارگری ایتالیا سخنرانی کرد و خواستار پایان تهاجم بر غزه شد و از دولت ایتالیا و همچنین جامعه بین‌المللی خواست برای حل بحران فلسطین و پایان این جنگ ورود کنند. در لهستان نیز با فراخوان اعراب، مسلمانان و حامیان فلسطین راهپیمایی‌هایی در خیابان‌های شهر کراکوف برگزار شد.
در فیلیپین هم آیین همبستگی با فلسطین با شعار «نه به جنگ» برگزار شد و بسیاری از گروه‌های روشنفکری و اتحادیه‌های تجاری از آن حمایت کردند. معترضان در بیانیه خود اعلام کردند: «با اعلام همبستگی با ملت فلسطین، ما نیز برای ایجاد آتش‌بس دائمی، پایان قتل‌عام در غزه و توقف اشغالگری اسرائیل با جامعه بین‌المللی همصدا می‌شویم. کلمات یارای توصیف وحشت از جنگی که فلسطینی‌ها تجربه می‌کنند را ندارند.»
همزمان در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی نیز صدها حامی فلسطین با تجمع در میدان ماری فیتزجرالد، همبستگی خود را با مردم غزه اعلام کردند. این تجمع با هماهنگی اتحادیه‌های تجاری آفریقای جنوبی در حالی برگزار شد که از درخواست قانونگذاران آفریقای جنوبی برای تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در این کشور و قطع روابط این کشور با تل‌آویو تنها چند روز گذشته است.
همچنین در پاکستان گروه‌های معترض صهیونیست و حامی فلسطین از قشرهای مختلف سیاسی، مذهبی، فعالان اجتماعی و دانشجویی در تجمعی گسترده حاضر شدند و با حمل پلاکاردهایی خواستار تحریم کالاهای امریکایی به عنوان مهم‌ترین حامی رژیم صهیونیستی در قتل عام غزه شدند.
اردن، لبنان و مصر؛ همسایگان فلسطین نیز با برگزاری تجمعات مردمی و بیانیه‌های سیاسی شامل تجمع در برابر مقر مرکزی اتحادیه عرب در قاهره و تظاهرات در بیروت، قتل‌عام رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و همبستگی خود با فلسطین را بار دیگر اعلام کردند.

فراتر از تظاهرات
در این میان، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در این روز جهانی، با نفی تجاوزهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه و حمایت از حق آزادی فلسطینیان، خواستار تشدید فعالیت‌های مردمی شد: «ما از توده‌های ملت عربی و اسلامی خود و مردم آزاده جهان می‌خواهیم که با همه اشکال خیزش‌های مردمی، برنامه‌ها و راهپیمایی‌ها همبستگی با فلسطین را افرایش دهند.»
محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق نیز در پیامی بر ایستادگی و حمایت عراق از ملت فلسطین برای برپایی کشور خود در سراسر سرزمین فلسطین تأکید کرد. وی از همه کشورهای جهان خواست تا به رنج فلسطینیان پایان دهند.» شماری از رهبران جنبش‌های مبارز عراق همچون سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی این کشور نیز توقف کامل جنگ و بسیج نیروهای جهانی و اسلامی برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان و بازسازی غزه را خواستار شدند.
روسیه هم به مناسبت روز جهانی همبستگی با فلسطین مراسمی در سفارت این کشور در مسکو برگزار کرد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در نامه‌ای به عباس، بر موضع کشورش در پابیندی به ایجاد کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 که منافع مشروع مردم فلسطین را تأمین می‌کند، تأکید کرد. میخاییل بوگدانوف، نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی، عبدالحافظ نوفل سفیر فلسطین در مسکو، تانجو بیلگیچ سفیر ترکیه در مسکو و نمایندگان هیأت دیپلماتیک در این مراسم حضور داشتند. در همین راستا در برخی کشورها، مردم خواهان تغییر موضع دولت‌های‌شان در قبال فلسطین شده‌اند.
اسکاتلند یکی از این کشورها است که شوراهای مردمی در روز همبستگی با فلسطین، با نقض تصمیم دولت این کشور برای ممنوعیت اهتزار پرچم فلسطین، فراخوانی برای این کار دادند. یک کهنه‌سرباز ایرلندی برای نشان دادن حمایت خود دست به اعتصاب غذا زد. کورک، یک دهه پس از اعتصاب غذای پدربزرگش در حمایت از استقلال کشورش، به مدت 24 ساعت برای حمایت از فلسطینیان لب به غذا نزد. این در حالی است که در برخی کشورهای حامی صهیونیست‌ها نیز، ظلم اشغالگران به مردم غزه صدای مقامات را درآورده است. به نوشته آناتولی، آنالنا بائربک، وزیر خارجه آلمان هم که در روز همبستگی با فلسطین شاهد تظاهرات گسترده حامیان این کشور در برلین بود، از رژیم صهیونیستی خواست با کاهش خشونت، گام‌های اساسی برای برقراری وقفه حقوق بشری در غزه را محکم‌تر بردارد: «رئیس یونیسف نیز هفته گذشته غزه را خطرناک‌ترین مکان جهان برای کودکان خواند. این یک حقیقت است. من بر موضع کشورم در حمایت از حق دفاع اسرائیل تأکید می‌کنم اما به تل‌آویو یادآور می‌شوم به چهارچوب قوانین حقوق بشری بین‌المللی پایبند بماند.»

جستجو
آرشیو تاریخی