اشتغال 37 هزار نفر در 36 هزار واحد مسکونی در حال ساخت

سیستان و بلوچستان پیشتاز نهضت ملی مسکن

حمیرا حیدریان
خبرنگار

 
 
استان سیستان و بلوچستان با ۳۶هزار و ۶۸۶ واحد در حال ساخت طرح نهضت ملی مسکن یکی از 3 استان پیشرو در اجرای این طرح است. طرحی که به گفته دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان زمینه اشتغال ۳۷هزار و ۱۴۵ نفر را نیز فراهم کرده است.
 عطاءالله اکبری دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان در این خصوص با اشاره به  پیشرفت فیزیکی ۴۷ درصدی این پروژه به «ایران» گفت: استان سیستان وبلوچستان به لحاظ تأمین زمین رتبه دوم را پس از استان اردبیل دارد. زمین مورد نیاز در همه شهرستان‌های استان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده است.همچنین رتبه نخست املاک را در طرح نهضت ملی مسکن به خود اختصاص داده است.  تا کنون زمین برای ساخت ۱۷۸هزار و۸۶۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در این استان در برنامه چهار ساله تأمین شده که این تعداد فراتر از برنامه پیش‌بینی شده یعنی۱۴۲ هزار و ۲۰۴ واحد است.
 این مسئول با بیان اینکه تا کنون بیش از 227 هزار نفر از شهروندان این استان برای ثبت طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند اظهارداشت: اجرای این طرح با هدف متعادل کردن عرضه و تقاضا دربازار مسکن است تا با پیشی گرفتن عرضه، قیمت مسکن تا حد زیادی کاهش پیدا کند.
وی با بیان اینکه اجرای خدمات روبنایی نظیر ساخت مدرسه، کلانتری، درمانگاه و سالن ورزشی نیازمند تأمین اعتبار است، گفت : ۵۳ میلیارد تومان برای آماده‌سازی سایت‌های طرح نهضت ملی مسکن استان تأمین اعتبار شده است. با توجه به اینکه طرح نهضت ملی مسکن نیازمند ایجاد توازن بین ساخت واحدهای مسکونی و زیرساخت‌های خدماتی است این اداره کل با مدنظر قراردادن رویکردی اساسی در صدد است تا متقاضیان با چالش نبود امکانات و خدمات مواجه نشوند.
 عطاءالله اکبری با اشاره به اینکه  تاکنون ۳۹ هزار و ۲۰۷ پروانه ساختمانی در قالب طرح نهضت ملی مسکن صادر شده است عنوان کرد: تاکنون  اجرای طرح نهضت ملی مسکن از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است و همین امرعاملی برای افزایش اشتغال در این استان شده است.
 معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با «ایران» با بیان اینکه بخشی از اجرای این پروژه برعهده این بنیاد است گفت: ساخت 6 هزار و 812 واحد از طرح نهضت ملی مسکن که بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شده است با مشارکت مردم در حال اجراست که از این تعداد بالغ بر 2هزار و 805 واحد توسط  شهروندان و مابقی توسط بنیاد مسکن در حال ساخت است.
مهدی یعقوبی با بیان اینکه ساخت این واحدها توسط بنیاد در شهرهای کوچک با جمعیت زیر 100 هزار نفرانجام می‌شود افزود: هر ساله بنیاد مسکن، مسکن حمایتی نیز برای افراد کم درآمد به صورت کمک بلاعوض در متراژهای 75 الی90 متر می‌سازد.
وی پیشرفت اجرای طرح نهضت ملی مسکن را در این استان قابل قبول اعلام کرد و اظهار داشت: هر واحد از اخذ پروانه تا اتمام کار نزدیک به 22 ماه طول می‌کشد تا آماده تحویل شود و می‌توان گفت با پیشرفتی که این طرح دارد هر 3 ماه یک بار تعدادی از واحدها واگذار می‌شود و تا بهمن ماه نزدیک به 200 واحد نیز قابل واگذاری به متقاضیان خواهد بود.
یعقوبی با بیان اینکه عمده واگذاری‌ها از اسفندماه تا سال آینده انجام خواهد گرفت بیان کرد: طبق تفاهمنامه انجام شده 80 درصد هزینه‌های زیرساخت‌ها توسط سازمان مسکن و شهرسازی انجام می‌شود.انجام زیرساخت‌ها و بناهای شهری همچون مدرسه، پاسگاه و... نیز با ارائه زمین به هر سازمان برای احداث آن لحاظ شده است.
وی همکاری بانک‌ها را در تسریع این طرح مؤثر دانست و عنوان کرد: بیش از 70 درصد این طرح با همکاری بانک مسکن پیش رفته است و اگر دیگر بانک‌های عامل در این کار همکاری کنند قطعاً شاهد تسریع در روند کار خواهیم بود. این در حالی است که اخیراً شاهد کاهش همکاری از سوی این بانک‌ها هستیم. در حالی که اگر بانک‌ها در ارائه تسهیلات همکاری کنند افراد بیشتری با آورده حداقلی می‌توانند صاحب خانه شوند.
وی به مشکل حمل مصالح ساختمانی توسط کامیون‌ها نیز اشاره کرد و بیان داشت: به دلیل مشکل تأمین سوخت کامیون وماشین‌های حمل، مصالحی که مدت‌ها قبل خریداری شده دچار مشکل به لحاظ بعد مسافتی هستند و همین باعث می‌شود مصالح با تأخیر به دست پیمانکار برسد و این نکته‌ای است که باید به آن توجه شود.

جستجو
آرشیو تاریخی