درپی نقش فعال جمهوری اسلامی در تحولات مرتبط با جنگ غزه صورت گرفت

وساطت ایران برای آزادی اسرای تایلندی

از هفته اول شروع جنگ رژیم‌صهیونیستی علیه غزه و در پی درخواست مقامات تایلندی از جمله گفت‌و‌گوی تلفنی و دیدار وزیر خارجه این کشور با وزیر امور خارجه کشورمان در دوحه و درخواست مساعدت برای تسهیل آزادسازی اسرای تایلندی، موضوع به طور مشترک مورد پیگیری جمهوری اسلامی ایران و قطر قرار گرفت.

توقف ماشین جنگی و کشتار رژیم‌صهیونیستی که در جریان شکست اسرائیل در رویارویی مقابل مردم غزه فعال شده بود، در کنار جلب حمایت جهانی از مردم فلسطین در دستور کار دیپلماسی رسمی جمهوری اسلامی بود و موضوع گفت‌و‌گوهای تلفنی رئیس‌جمهور با همتایان خود و دیدارهای متعدد وزیر امور خارجه قرار داشت.
حال روز گذشته خبری مورد تأیید سخنگوی وزارت امور خارجه قرار گرفت که نشان می‌داد رویکرد حقوق بشری ایران حتی اسرای تایلندی را که در دست حماس بوده‌اند نیز شامل شده است. به گزارش ایرنا، روز گذشته ناصر کنعانی وساطت ایران برای آزادی اسرای تایلندی نزد حماس در پی درخواست مقامات تایلندی از تهران را تأیید کرد و گفت: از هفته اول شروع جنگ رژیم‌صهیونیستی علیه غزه و در پی درخواست مقامات تایلندی از جمله گفت‌و‌گوی تلفنی و دیدار وزیر خارجه این کشور با وزیر امور خارجه کشورمان در دوحه و درخواست مساعدت برای تسهیل آزادسازی اسرای تایلندی، موضوع به طور مشترک مورد پیگیری جمهوری اسلامی ایران و قطر قرار گرفت و فهرست اسامی این اسرا به مقامات حماس داده شد تا موضوع را از جنبه انسان‌دوستانه مورد بررسی و مساعدت قرار دهند. وی خاطرنشان کرد: این درخواست مورد توجه مقامات حماس قرار گرفت و با برقراری آتش‌بس موقت از روز جمعه،
 تعدادی از زندانیان تایلندی آزاد شدند.
نهم آبان‌ماه بود که وزیر امور خارجه در جریان سفر به قطر و در پاسخ به همتای تایلندی خود درباره مساعدت ایران برای آزادی اسرای این کشور، با اشاره به صحبت‌های خود با مقامات حماس اطمینان خاطر داد به محض اینکه شرایط میدانی فراهم شود این درخواست مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به آزادسازی شهروندان خارجی اقدام می‌شود.
مذاکرات نقش‌آفرین دوحه
 به روایت سفیر ایران
در کنار میانجیگری برای آزادی اسرای تبعه کشورهای ثالث، مقامات دیپلماتیک ایران برای تحقق آتش‌بس در راستای جلوگیری از ادامه جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه نقش فعالی ایفا کردند. علی صالح‌آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه در گفت‌و‌گو با ایرنا، با اشاره به دیدارهای وزیر امور خارجه در سفرهای متعدد دیپلماتیک برای توقف جنایات و نسل‌کشی مردم غزه، نقش جمهوری اسلامی ایران را در شکل‌گیری توافق موقت آتش‌بس بسیار مهم و تأثیر‌گذار دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهم و مؤثری در صحنه‌های بین‌المللی دارد. در موضوع غزه هم وزیر امور خارجه سفرهای متعددی به کشورهای مختلف و جلسات با مقامات بیروت، بغداد، دمشق، دوحه و سایر کشورها داشت. به‌عنوان کسی که در تمام فرایند مذاکرات دوحه حضور داشتم، می‌گویم که نقش وزارت امور خارجه و دولت سیزدهم بویژه شخص وزیر امور خارجه بسیار مهم و مؤثر بود. امیدواریم تحولاتی هم که در آینده اتفاق خواهد افتاد به نفع مردم مظلوم فلسطین باشد.
گفتنی است صالح‌آبادی در این گفت‌وگو به ادعای برخی از مقامات امریکایی در خصوص بلوکه شدن پول‌های آزاد شده ایران گفت: این ادعا به هیچ‌وجه صحت ندارد. آنچه ما به طور عملی شاهد هستیم این است که چنین اتفاقی نیفتاده است. این پول‌ها کاملاً قابل دسترس است و فرایندهای بانکی در حال انجام است. به گزارش ایرنا، علی صالح‌آبادی در این‌باره تصریح کرد: ۶ بانک ایرانی با دو بانک قطری تعاملات خود را دارند و ما در جریان ریز این تحولات بانکی قرار داریم. اکنون فرایند بانکی به خوبی در حال طی شدن است.

جستجو
آرشیو تاریخی