آغاز ساخت فاز 2 فرودگاه امام(ره) با سرمایه‌گذاری 2.5 میلیاردی چین

توسعه فرودگاه امام(ره) بخشی از راهبرد برنامه 25 ساله ایران و چین است که با اجرای آن ظرفیت جابه‌جایی مسافر در این فرودگاه به 50 میلیون نفر در سال افزایش می‌یابد.
احداث ترمینال دوم فرودگاه امام(ره) از 15 سال پیش مطرح شد اما اجرای آن به تأخیر افتاد، اما دولت سیزدهم احداث فاز دوم فرودگاه امام(ره) خمینی را بخشی از برنامه توسعه کریدورهای کشور قرار داد و روز گذشته توسعه فرودگاه امام(ره) در مساحت 410 هزار متر مربع و با سرمایه 2.5 میلیارد دلار آغاز شد. قرار است مرحله اول این فاز، تا سال آینده با سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلار به بهره‌برداری برسد. توسعه فرودگاه امام(ره) در فاز دوم با مشارکت چین و با پیمانکاری قرارگاه خاتم انجام می‌شود. همزمان با این فاز، توسعه فاز اول هم ادامه پیدا می‌کند. در برنامه ریزی توسعه ترمینال یک فرودگاه امام(ره)، ظرفیت این ترمینال تا اسفند سال آینده به 10 میلیون مسافر در سال می‌رسد. از ترمینال سلام نیز که ترمینال ویژه پروازهای زیارتی و حج است سالانه 5 میلیون مسافر جابه‌جا می شود، با ساخت ترمینال دو، 35 میلیون مسافر در سال از این ترمینال جابه جا می شوند، به این ترتیب با توسعه ترمینالهای یک و دو تا چند سال آینده، ظرفیت جابه‌جایی مسافر در فرودگاه امام(ره) به 50 میلیون مسافر در سال افزایش می‌یابد. هدف ساخت و بهره‌برداری از فرودگاه امام(ره)، تبدیل این فرودگاه به هاب مسافری بود اما با تعلل در توسعه، این هدف با تأخیر مواجه شده است. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز ساخت فاز دو ترمینال امام(ره) اطمینان داد که توسعه این فرودگاه برای تبدیل به یکی از هاب‌های هوایی منطقه، هر چند با تأخیر اما دنبال می شود.
به گفته وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی فاز دو فرودگاه امام خمینی(ره) به ارزش 2.5 میلیارد دلار با مشارکت چین انجام خواهد شد. مذاکرات و دیدارها برای انعقاد تفاهم پیش از این انجام شد که با سفر معاون اول رئیس جمهور به چین این قرارداد به امضا رسید.
به گفته وزیر راه و شهرسازی پروژه فاز ۲ فرودگاه امام خمینی(ره) یکی از مهم‌ترین، راهبردی‌ترین و بزرگترین پروژه‌های عمرانی کشور و گام بلندی در مسیر تبدیل شدن به هاب فرودگاهی در منطقه است‌. وی افزود: این یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های کشور است و گام بلندی به سمت تبدیل شدن هاب منطقه‌ای در حوزه فرودگاهی خواهد بود؛ این طرح از سال‌های قبل مطرح شده بود ولی برجای مانده بود، در چندماه اخیر با برنامه‌ریزی دولت تلاش شد این طرح عملیاتی شود.
وی بیان کرد: سال‌های سال همه دنبال احداث فاز دوم توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) بودند که امروز آغاز شد، ما در حوزه هوایی پروژه‌های متعددی در راه داریم.با همکاری ستاد کل، درحوزه کاهش محدودیت‌های پروازی برای عبور از آسمان ایران‌تلاش می‌کنیم. توسعه ناوگان هوایی دردستور کار است. فاز دوم، بزرگترین پروژه بخش هوایی در طول تاریخ جمهوری اسلامی است.
وی با بیان اینکه بعد از ایام کرونا رکورد پروازهای عبوری از ایران طی ماه گذشته شکسته شد، گفت: این امر نه‌تنها درآمدهای خوبی را نصیب ایران می‌کند، بلکه بیشتر پیام ایمنی و امنیتی است که در ایران به سرمایه‌گذاران کشورهای دنیا و فعالان اقتصادی منتقل می‌شود.تا پایان سال تعداد هواپیماهای فعال کشور دو برابر می‌شود. سیاست وزارت راه و شهرسازی تأمین هواپیما و توسعه ناوگان توسط بخش خصوصی است.
 
توسعه فاز دو در 5 سال
سعید چلندری، مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز در خصوص نحوه توسعه این فرودگاه گفت:این طرح از محل تهاتر و با مشارکت کنسرسیوم چینی-ایرانی طی ۵ سال اجرا می‌شود.
به گفته وی بر اساس برنامه‌ریزی 5 ساله این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد، ترمینال فاز توسعه‌ای فرودگاه410 هزار متر مربع است که در آن یک برج به ارتفاع 100 متر ساخته می‌شود، همچنین در فاز توسعه فرودگاه امام(ره) دو باند پروازی و یک تاکسی وی موازی ساخته خواهد شد. ساخت پل ارتباطی «هواپیمارو» بین اتوبان ساوه و قم جزو این پروژه است، با بهره‌برداری طرح توسعه فاز 2 فرودگاه امام(ره) با عنوان راهبردی‌ترین پروژه عمرانی کشور، زیرساخت جابه‌جایی 35 میلیون مسافر فراهم می‌شود.
به گفته مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اسفندماه سال 1403 کل عوامل پروازی از جمله سطوح پروازی، تجهیزات کمک ناوبری، روشنایی باند و... اجرا می‌شود. همزمان نیز به صورت مرحله به مرحله آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیماها، انبارهای لجستیکی و... احداث می‌شود.
وی با بیان اینکه منابع مالی مورد نیاز پروژه از محل تهاتر تأمین می‌شود، اضافه کرد: کارهای اجرایی پروژه را قرارگاه خاتم الانبیا انجام می‌دهد و شرکت «هاکان» چین نیز موارد فنی، نظارت و تأمین تجهیزات را بر عهده دارد؛ شرکت چینی ساخت فرودگاه‌های بزرگ چین از جمله «داکسینگ پکن» را در کارنامه کاری خود دارد. وی اظهار داشت: ۱۵ سال است قرار است فاز دوم توسعه فرودگاه امام(ره) اجرایی شود‌ که با اهتمام دولت سیزدهم عملیات اجرایی آن سوم آبان ۱۴۰۲ آغاز شد. چلندری با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساخت فرودگاه هوشمند در قالب فاز دوم اظهار کرد: در این فاز، برج مراقبت جدید، باند، سطوح پروازی و ساختمان‌ها ساخته می‌شود.
 
فرودگاه امام(ره)، هاب جدید هوایی خاورمیانه
«لیوکان»، مدیرعامل شرکت چینی «هاکان انرژی»، به عنوان شرکت طرف مشارکت با ایران در ساخت فاز دو فرودگاه امام(ره) اظهار داشت: رئیس جمهور چین در سفر رئیس‌جمهور ایران به چین تأکید کرد که چین همکاری با ایران را با نگاه استراتژیک دنبال می‌کند وادامه می‌دهد و بدون هیچ تردیدی همکاری با ایران را ادامه می‌دهیم تا توسعه دو طرف بخوبی محقق شود.
وی ادامه‌ داد: درحوزه انرژی ما (ایران و چین) همکاری ۲۵ ساله داریم، فاز دوم فرودگاه امام خمینی(ره) به عنوان یک فرودگاه ایمن، هوشمند و هاب مرکز هوایی جدید ساخته خواهد شد. توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) در راستای توسعه کریدور راه ابریشم است.
ساخت فاز دو با پیمانکاری قرارگاه
سردارعباس اکبری، جانشین فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز که شرکت ایرانی سازنده فاز دو فرودگاه امام(ره) است، اظهار داشت: پروژه فاز ۲ شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، آبروی جمهوری اسلامی برای ارتباط با جهان است و ما با تمام توان در خدمت هستیم تا در کمترین زمان، با بهترین کیفیت و بهترین تکنولوژی روز دنیا، این پروژه را به انجام برسانیم.
قرارگاه خاتم همان‌طور که در همه پروژه‌ها با همه توان پای کار بوده است، در این پروژه هم پرقوت پای کار فاز دوم توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) خواهد بود.
وی افزود: به‌عنوان سربازان پاسدار جمهوری اسلامی وظیفه داریم که در عرصه باشیم، چه در زمان جنگ و چه پس از آن. ما تمام توان را در خدمت نظام گذاشتیم بنا به تقسیم کار در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بخش مهندسی و سازندگی به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپرده شده است. انگیزه ما پیمانکاری نیست، بلکه با انگیزه رسالتی در خدمت نظام هستیم و به‌دنبال انتفاع مجموعه سپاه نیستیم، بلکه انتفاع ما انجام رسالتی است که برای جمهوری اسلامی ایران به دست آید. جانشین فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا خاطرنشان کرد: این پروژه از جمله پروژه‌هایی است که آبروی جمهوری اسلامی برای ارتباط با جهان است. ما در این پروژه با تمام توان در خدمت هستیم و وظیفه ذاتی و الهی خود را دنبال می‌کنیم تا در کمترین زمان، با بهترین کیفیت و بهترین تکنولوژی روز دنیا، این پروژه را به انجام برسانیم.

 

برش

افزایش ناوگان هوایی در 3 مرحله
محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در مراسم آغاز ساخت فاز دو فرودگاه امام(ره)، در گفت‌و‌گو با ایران، با اشاره به برنامه‌ریزی همزمان توسعه زیرساختها و ناوگان در بخش هوایی گفت: نوسازی ناوگان در دستور کار قرار دارد. محمدی بخش خاطرنشان کرد: نوسازی ناوگان با چند برنامه پیگیری می شود، خرید و واردات هواپیما، تعمیر هواپیماهای موجود و با نهضت تولید و ساخت قطعات، افزایش ناوگان هوایی را در دستور کار قرار داده ایم. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: افزایش صندلی پروازی در 3 مرحله در حال اجرا است که در مرحله اول تا آخر شهریور صندلی پرواز به 2 هزار صندلی افزایش یافت، در مرحله بعد تا آخر آذر افزایش دوباره ظرفیت ناوگان را خواهیم داشت و در مرحله سوم تا پایان سال ناوگان هوایی به 250 هواپیما افزایش می‌یابد تا بتوانیم از ظرفیت فرودگاه ها به‌صورت کامل استفاده کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی