در آستانه روز پرستار اعلام شد

کمبود بیش از ۳۰ هزار پرستار در کشور

عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان اینکه بیش از ۳۰ هزار نفر کمبود پرستار در کشور وجود دارد، گفت: باید نیروی انسانی مناسب در این حرفه تأمین شود در غیر این صورت سلامت مردم به خاطر کمبود پرستار صدمه می‌بیند.
به گزارش ایرنا، شمس‌الدین شمسی دیروز در نشست خبری در آستانه روز پرستار (۲۸ آبان) که در محل این سازمان برگزار شد، افزود: پرستاران دو تا سه برابر توان‌شان در بیمارستان‌ها کار می‌کنند. اضافه‌کاری با ساعتی ۱۵ هزار تومان و شیفت‌های اجباری ناپسند است و به ارائه خدمت در نظام سلامت خدشه وارد می‌کند.
وی با اشاره به بازنشستگی بیش از ۱۰ هزار پرستار در دو سال گذشته تصریح کرد: در دوران همه‌گیری کرونا از توان پرستاران طرحی در مراکز درمانی استفاده زیادی شد ولی اکنون این قشر مورد بی‌مهری نظام سلامت قرار گرفته و بیکار شده‌اند، درحالی‌که باتوجه به کمبود شدید، می‌توان دوباره آنها را مشغول به‌کار کرد.
شمسی با بیان اینکه «عرصه خدمت‌رسانی در نظام سلامت شوخی‌بردار نیست و تعطیلی ندارد» تصریح کرد: لازم است تأمین نیروی پرستار به اندازه کافی، پرداخت فوق‌العاده، سختی کار و مطالبات آنها مورد توجه مسئولان وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه قرار گیرد.
این عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به بحث ارائه خدمات پرستاری در منزل، گفت: لازم است در این زمینه پوشش بیمه‌ای مناسب صورت گیرد تا همه بیماران بی‌بضاعت یا کم‌توان مالی بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری
به درستی اجرا نمی‌شود
محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام‌پرستاری کشور در این نشست گفت: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از سال‌ها با دستور رئیس‌جمهور در دولت مردمی‌به اجرا درآمد ولی در بیمارستان‌های دولتی به درستی اجرا نمی‌شود و پرستاران از این وضعیت ناراضی هستند.
وی با اشاره به اینکه باید قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری با توجه به اخذ هزینه‌های آن در قالب تعرفه‌ها از بیمه‌ها و مردم، به درستی اجرا شود، تصریح کرد: از سوی دیگر در برنامه هفتم توسعه بحث
به‌کارگیری بهیاران در قالب پرستار در مراکز درمانی آمده است که بشدت مخالف آن هستیم زیرا نیروی پرستار آموزش‌دیده و دارای تحصیلات دانشگاهی است.

ثبت‌نام بیش از پنج هزار پرستار
 برای اعزام به غزه
رئیس سازمان نظام پرستاری کشور، همچنین از ثبت‌نام بیش از پنج هزار پرستار برای اعزام به غزه با هدف کمک به مجروحان خبرداد و گفت: بیش از ۱۵۰ پرستار و هفت هزار نفر در دوران همه‌گیری کرونا به ترتیب شهید و جانباز شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی