خانواده اسرای اسرائیلی و سران اپوزیسیون و احزاب، خواستار آتش‌بس و برکناری نتانیاهو شدند

راهپیمایی ده ها کیلومتری معترضان علیه بی بی

زهره صفاری
خبرنگار


خانواده‌های خشمگین اسرای اسرائیلی در جنگ اخیر پس از 5 روز تظاهرات و راهپیمایی پیوسته، برای اعتراض به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو و کابینه افراطی‌اش در قتل‌عام‌های غزه، خود را به دفتر نخست‌وزیری رساندند و خواستار پاسخگویی دولت بی‌بی و آتش‌بس فوری شدند. این در شرایطی است که اعتراضات به نتانیاهو در میان احزاب چپ و راست بالا رفته است تا علاوه بر افول محبوبیت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در میان مردم سرزمین‌های اشغالی، رؤسای احزاب این رژیم نیز خواهان استعفا و برکناری او باشند.
بنـــا بـــر گـــزارش تایمـــز اســـرائیل، تظاهرات‌کنندگان که با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین «در چشم‌های ما نگاه کنید» و تصاویر اسرا، خواستار پاسخگویی دولت نتانیاهو درباره وضعیت اسرای این رژیم بودند، ناامید از گفت‌و‌گو با نخست‌وزیر و وزرایش، وعده دیدار با بنی گانتس و گادی آیزنکوت؛ رؤسای پیشین ستادکل ارتش رژیم صهیونیستی و نمایندگان کنونی کنست را گرفتند تا بتوانند فریاد خشم خود را به تل‌آویو برسانند.
آن‌طور که تصاویر رسانه‌های عبری حکایت داشتند، تجمع روز پنجم خانواده‌های اسرای اسرائیلی در تل‌آویو با حضور ده‌ها هزار نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی بسیار پرشور بود و برگزارکنندگان این اجتماع که در چند روز اخیر نگران مداخله پلیس رژیم صهیونیستی بودند با صدور مجوز در آخرین لحظات، از تل‌آویو خود را به دفتر نتانیاهو در قدس رساندند.
گرچه مقامات رسمی تعداد حاضران در این تظاهرات اعتراضی بزرگ را اعلام نکردند اما برگزارکنندگان این اجتماع عظیم، شمار شرکت‌کنندگان را ده‌ها هزار نفر دانسته و کانال 12 تلویزیون این رژیم نیز تعداد معترضان را حدود 30 هزار نفر برآورد کرده است.
کوبی بن آمی، از اعضای خانواده یکی از اسرای جنگ 7 اکتبر به این شبکه تلویزیونی گفت: «خانواده‌ها برای دیدار وزرا التماس کردند تا از برنامه دولت برای استرداد اسرا اطلاع پیدا کنند. اما هیچ کس صدای ما را نشنید. اما آفرین به مردم که به کمک ما آمدند. هزاران نفر در این چند روز برای ما نوشیدنی و غذا می‌آوردند و برای اسکان خانواده‌ها و حامیانشان همکاری داشتند. من به شما افتخار می‌کنم و قدردان‌تان هستم.»
 
همراهی رقیب نتانیاهو در اعتراضات
اما آنچه در روز پنجم اعتراضات به سیاست‌های تهاجمی نتانیاهو و کابینه‌اش در این جنگ جالب توجه بود، پیوستن برخی مخالفان نخست‌وزیر به تجمع معترضان بود. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون این رژیم یکی از کسانی بود که در مسیر تل‌آویو به قدس در این راهپیمایی حاضر شد.
دیدار با بنی گانتس و گادی آیزنکوت نیز در بازگشت خانواده‌ها به تل‌آویو انجام شد و یکی از تظاهرات‌کنندگان ناامید از گفت‌و‌گو با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: «ما پیامی برای کابینه جنگ داریم؛ شما نمی‌توانید بدون گفت‌و‌گو با ما و نگاه کردن در چشم‌های‌مان، برای جنگ تصمیمی بگیرید!» به نوشته الجزیره، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی با تأکید بر اینکه مردم و احزاب این رژیم پس از حمله 7 اکتبر، دیگر به نتانیاهو اعتماد ندارند و او باید هر چه سریع‌تر استعفا دهد، گفت: «نتانیاهو باید فوری کنار برود... ما نیاز به تغییر داریم و او نباید دیگر نخست‌وزیر بماند.»
او نتانیاهو را متهم و تأکید کرد، ناتوانی دستگاه‌های امنیتی تحت هدایت او ناکامی نابخشودنی بود: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم، نخست‌وزیری که مردم به آن اعتماد ندارند، مدت طولانی سر کار بماند.»
این نخستین باری است که یائیر لاپید خواستار استعفای نتانیاهو و همچنین انجام اصلاحات ملی با نخست‌وزیر جدید شده است؛ موضوعی که بلافاصله به آن واکنش نشان داد و با اتهام زدن به لاپید، اظهارات او را در این برهه جنگی شرم‌آور خواند.
 
سکوت اجباری
الی گوزانسکی یکی از مقامات ارشد حزب چپگرای کمونیست رژیم صهیونیستی نیز معتقد است، دولت نتانیاهو پاسخی برای سیاست‌هایش در این جنگ ندارد. وی در گفت‌و‌گو با سایت جاکوبین گفت: «دولت فعلی اسرائیل به رهبری نتانیاهو، فارغ از همه اتهامات فساد و... که به آن وارد است، راستگراترین، فاشیست‌ترین و نژادپرست‌ترین دولت اسرائیل است. در واقع این دولت است که تلاش می‌کرد با یک کودتای قانونی سیستم سیاسی را تغییر دهد و بزرگ‌ترین و قوی‌ترین اعتراضات برای مدت چهل هفته پیاپی علیه آن انجام شده است. از طرفی تا پیش از این جنگ نیز از دیدگاه روابط خارجی، نتانیاهو کاملاً منزوی شده و برای تغییر این شرایط، چشم به حمایت‌های امریکا و توافق با عربستان سعودی بسته بود، اما حمله 7 اکتبر همه چیز را تغییر داد و او حالا با حمایت امریکا و اروپا این بار بیرحمانه‌ترین جنگ را در غزه به راه انداخته است.»
وی افزود: «نتانیاهو ابتدا بنی گانتس را به دولت دعوت کرد و در ادامه به سیاق راست‌های افراطی از این امتیاز برای شدت دادن به تهاجم‌هایش به فلسطین بهره گرفت. اما در نهایت آنچه دولت فعلی نشان داده، این است که آنها هیچ پاسخ روشنی برای روزهای بعد از جنگ ندارند و درخواست اصلی‌ترین رقیب‌شان نیز استعفای نتانیاهو است.»
گوزانسکی آینده دولت نتانیاهو را این‌گونه پیش‌بینی کرد: «بی‌شک دولت فعلی، ناکامی تدریجی و بحران‌های فزاینده را برای اسرائیل در پی دارد، چرا که آنها به‌خوبی می‌دانند که هرگز نمی‌توان مردم فلسطین را نابود کرد و فشارهای بین‌المللی رو به افزایش خواهد رفت. بنابراین همه چیز تغییر خواهد کرد و شروع آن نیز با جایگزینی این دولت و مذاکره با فلسطینی‌ها خواهد بود. احتمال وقوع این فرضیه مشخص نیست اما بدون شک اگر انجام شود ما از یک بحران به فاجعه می‌رسیم.»
صهیونیست‌ها به دنبال آتش‌بس نیستند
ناظران معتقدند، از آنجا که نتانیاهو فقط رهایی سیاسی‌اش را در خون، تانک، ولع برای شهرک‌سازی و تحقق رؤیاهایش می‌بیند، آتش‌بسی در جنگ اخیر صورت نخواهد گرفت و حتی او برای نیل به اهدافش به تفرقه‌افکنی بیشتر نیز می‌اندیشد. آتش‌بسی صورت نخواهد گرفت چرا که نتانیاهو برای خواسته‌های حامیان آتش‌بس که لیبرال‌های سکولار و چپگراها هستند اهمیتی قائل نیست. از سوی دیگر آتش‌بسی صورت نمی‌گیرد چون این دولت افراطی در قدرت غرق شده و برنامه روشنی نداشته و در ارائه پاسخ به سؤالات سخت قانونی، ناتوان مانده است.
برای اثبات این دلایل، اظهارات مشاور شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی کافی است. تزاچی کانگبی به تایمز اسرائیل گفت: «ما زمانی با آتش‌بس موافقت می‌کنیم که شمار زیادی از گروگان‌ها آزاد شوند و ما آن را تأیید کنیم. تنها در این صورت است که با آتش‌بس موافقت خواهیم کرد و بدون شک این آتش‌بس بسیار کوتاه و محدود خواهد بود و بعد از آن ما برای تحقق اهداف‌مان در جنگ عملیات‌ها را ادامه می‌دهیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی