« ایران» از واکنش های تازه کشورهای مختلف به جنایات اشغالگران گزارش می دهد

بایکوت اقتصادی اسرائیل در دستور کار آزادگان جهان

بایکوت اقتصادی و تحریم کالاهایی که به نحوی با رژیم صهیونیستی مرتبط است، می‌رود تا به یک رفتار و گفتمان فراگیر در قاره‌های مختلف جهان تبدیل شود. این ایده، که نخستین بار از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده، اکنون به فراسوی مرزهای جهان اسلام هم سرایت کرده است. شدت خشونت، گستره جنایت و میزان سبعیت صهیونیست‌ها در جنگ اخیر غزه، زمینه واقعی برای استقبال از ایده بایکوت اقتصادی این رژیم را فراهم کرد. هرچند این حقیقت قابل کتمان نیست که این جنبش، هنوز وارد دستورکار دولت‌ها نشده است. باوجود این، استقبال مردم و آزادگان در نقاط مختلف جهان از این رویکرد نشان داده است که پروپاگاندای رژیم صهیونیستی در مظلوم نمایی به شکستی تمام عیار منجر شده و جهان چهره واقعی این رژیم را بیش از پیش شناخته است.

تحریم، راهکار مورد تأکید ایران
تحریم رژیم صهیونیستی، یکی از راهکارهای مورد تأکید آیت‌الله رئیسی بود که در نشست سران کشورهای اسلامی در ریاض عربستان مطرح شد. آیت‌الله رئیسی در این سخنرانی، نه تنها خواستار اعمال این تحریم از سوی دولت‌ها شد، بلکه پیشنهاد کرد که دولت‌ها از جنبش‌های مردمی در این زمینه نیز حمایت کنند.  این تأکید رئیس جمهور، نشان دهنده وقوف جمهوری اسلامی نسبت به تحولات جهانی در این زمینه و پیش‌بینی راهکارهای گسترش آن است. به عبارت دیگر، از این راهکار آیت‌الله رئیسی در نشست مشترک سران اسلامی و سران عرب، می‌توان دریافت که دولت‌ها اگر به لحاظ سیاسی توانایی اعمال تحریم‌ها را ندارند، دست‌کم می‌توانند از حرکت‌های مردمی درون مرزهای خود حمایت کنند. رئیس جمهور در سخنرانی خود در اجلاس ریاض، هنگام بحث در زمینه اقداماتی که می‌تواند «منجر به تصمیم قاطع و سریع به نفع فلسطینیان شود» صریحاً خواستار «قطع هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی»شد. وی اضافه کرد: «در این راستا، تحریم تجاری علیه رژیم صهیونیستی خصوصاً در حوزه انرژی باید در اولویت قرار گیرد. همچنین از جنبش‌های مردمی در تحریم کالاهای اسرائیلی حمایت و پشتیبانی شود.»

پیشنهاد تحریم کالاهای اسرائیلی از سوی بلژیک
یکی از نخستین کشورهایی که در آن مسأله تحریم کالاهای اسرائیلی مطرح شد، دولت بلژیک بود. پس از بمباران بیمارستان‌های غزه از سوی رژیم صهیونیستی، «پترا دی سوتر» معاون نخست‌وزیر بلژیک از دولت خود خواست تا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال و درباره بمباران بیمارستان‌ها و اردوگاه‌های غزه تحقیق کند. وی با بیان اینکه «زمان تحریم اسرائیل فرا رسیده است» اضافه کرد: «اتحادیه اروپا باید به سرعت توافقنامه همکاری خود با رژیم صهیونیستی که با هدف تعامل اقتصادی و سیاسی بهتر است را تعلیق کند و ممنوعیت واردات محصولات از سرزمین‌های اشغالی فلسطین باید اجرا شود.» البته این ایده، همان‌طور که انتظار می‌رفت، بعداً از سوی سخنگوی اتحادیه اروپا رد شد.
 
تحریم کالاهای اسرائیلی، از شرق تا غرب آسیا
در شرق آسیا، فعالان مالزیایی و اندونزیایی در اقدامی بشردوستانه و باهدف تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی در توقف جنگ و کشتار کودکان در غزه، خواستار تحریم محصولات حامی رژیم صهیونیستی شدند. این پویش از سوی سازمان‌های حقوق بشر و فعالان در اندونزی و مالزی درخواست شده و مورد حمایت چندین حزب سیاسی در دو کشور برخوردار است. از جمله برجسته‌ترین شرکت‌هایی که در فهرست سیاه تحریم در این کشورها قرار دارند، شرکت صنایع غذایی امریکایی چند ملیتی کوکاکولا، شرکت کافی شاپ‌های زنجیره‌ای امریکایی استارباکس، رستوران‌های زنجیره‌ای فست فود مک‌دونالد، رستوران‌های زنجیره‌ای امریکایی مرغ سوخاری کنتاکی کی‌اف‌سی، شرکت صنایع غذایی سوئیسی چندملیتی نستله و شرکت امریکایی چندملیتی فناوری آی‌بی‌ام هستند. «امین آک» یکی از اعضای پارلمان اندونزی، در این باره گفت که ما در مجلس نمایندگان این جنبش تحریم محصولات اسرائیل را تشویق می‌کنیم تا به موضع رسمی دولت اندونزی تبدیل شود که همه شرکت‌ها و جامعه باید از آن پیروی کنند. درعین حال، حامیان پویش تحریم در مالزی و اندونزی از مردم می‌خواهند که از مصرف کالاهای «مرتبط با اسرائیل» به نفع کالاهای تولید داخل خودداری کنند.
در کشور ترکیه نیز، پارلمان این کشور دو نوشیدنی معروف امریکایی و فرانسوی را از فهرست رستوران‌های خود حذف کرد. علت این حرکت، حمایت این دو شرکت از اسرائیل در جنگ غزه عنوان شده است. پارلمان ترکیه اعلام کرد که به درخواست مردم، این کار را انجام داده است.

فعال شدن جنبش‌های جهانی
در کنار این نهادها و انجمن‌های محلی و کشوری، نهادها و انجمن‌های ملی نیز در زمینه تحریم کالاهای صهیونیستی فعال شده‌اند. کمیته اجتهاد و فتوای اتحادیه جهانی علمای مسلمان با انتشار بیانیه‌ای با عنوان «فتوای تحریم کامل دشمن اشغالگر» خواستار تحریم کامل و همه‌جانبه اسرائیل شد. این اتحادیه با اشاره به اهمیت تلاش تمامی مسلمانان به منظور پایان اشغالگری اسرائیل، تأکید کرد: تحریم کامل و همه‌جانبه آسان‌ترین راه و نقطه مشترک میان سران، شهروندان، نخبگان و تمامی مردم مسلمان است. جنبش ضدصهیونیستی BDS که به معنی «بایکوت، عدم‌سرمایه‌گذاری‌ و تحریم» اسرائیل است، طی فراخوانی، از هواداران خواست پنج اقدام را در کشورهای خود برای جلوگیری از ادامه جنگ در غزه دنبال کنند. مورد چهارم این فهرست، به «بسیج کمپین‌های فشار (ازجمله تحریم یا عدم سرمایه‌گذاری) علیه شرکت‌ها و بانک‌های اسرائیلی و شرکت‌های بین‌المللی که در جنایات جنگی اسرائیل و جنایات علیه بشریت نقش دارند» اشاره دارد.

شکل‌گیری حلقه‌های جهانی علیه صهیونیست‌ها
شواهد ارائه شده از فرهنگ‌ها، ملیت‌ها، ادیان و نقاط مختلف جهان، بیانگر شکل‌گیری حلقه‌های جهانی برای تحریم و بایکوت اقتصادی کالاهای صهیونیستی است. این حلقه‌ها، اغلب به صورت خودجوش فعال شده و آنها را می‌توان پیشروتر از دولت‌ها نیز برشمرد. باوجود این، انتظار می‌رود که با گسترش این کمپین‌ها، همچون تظاهرات گسترده‌ای که در شهرهای جهان در حمایت از غزه برگزار شده است، ایده تحریم اسرائیل وارد راهروهای دولت‌ها نیز بشود. در این صورت، دولت‌ها به پشتوانه جنبش‌های مدنی و مردمی، این ظرفیت را خواهند داشت تا به جنبش درآمده و اقدام عملی علیه رژیم صهیونیستی انجام دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی