توافق ایران و ترکمنستان برای توسعه کریدور شمال‌ - جنوب و شرق - غرب

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدور شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب هستند، گفت: ترکمنستان برادر، شریک راهبردی و خویشاوند ایران است.
مهرداد بذرپاش در آیین افتتاحیه همایش اقتصادی تجار و بازرگانان در پانزدهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران (ایران‌پروژه) اظهار کرد: بدون شک ظرفیت‌های بالقوه و نهان برای انعقاد و اجرای قراردادهای تجاری بین شرکت‌های ایرانی و ترکمن در تمامی زمینه‌ها که در این رویداد و با حضور 94 شرکت فعال ایرانی در گروه‌های تولیدات فولادی تجهیزات و مصالح ساختمانی خدمات فنی و مهندسی آب و برق و انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی دانش‌بنیان شاهد حضور بخشی از این زمینه‌ها هستیم. در قالب تشویق و حمایت‌هایی که از سوی بالاترین مقامات دولتی، علی‌الخصوص کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور صورت می‌پذیرد آزادسازی خواهد شد و دو طرف از این فضای مطلوب بهره‌مند خواهند شد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: شرکت‌های ایرانی آماده اجرای پروژه‌های عمرانی در ترکمنستان هستند. ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدورهای شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب هستند. دو کشور توافق کرده‌اند در توسعه کریدورها با هم همکاری کنند.
بذرپاش افزود: کریدور شرق ـ غرب نقش‌آفرینی بالایی بین دو کشور در راه ابریشم به‌عهده دارد. از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کنم که بازارچه‌های مرزی نقش اساسی در توسعه اقتصادی دو کشور دارد، ضمن اینکه مرز خشکی و دریایی مزیت بهره‌گیری از بازارچه‌های مرزی را دوچندان کرده است.
وی یادآور شد: در حوزه برق، حضور شرکت‌های فعال ایرانی در این بخش به‌همراه تسویه حساب اجرای پروژه‌ها و واردات برق از طریق تهاتر نشان از توسعه و تعمیق روابط دو کشور ایران و ترکمنستان است. ترکمنستان به بندر چابهار ایران از طریق ریل راه دارد و این راه‌آهن دسترسی این کشور را به دریاهای آزاد فراهم می‌کند.
 رشید مرادف وزیر خارجه ترکمنستان نیز در این مراسم گفت: یکی از اولویت‌های ما ارتقای همکاری ترکمنستان و ایران است. در بخش تجارت، روابط تجاری ایران رشد مستمری دارد و در حوزه‌های نفت، گاز و سایر بخش‌ها سهم عظیمی در این مراودات دارد. به ایران پیشنهاد می‌دهیم در منطقه سرخس و اینچه‌برون ایجاد منطقه اقتصادی مشترک را بررسی کند.
وی با یادآوری اینکه «در دوره‌های قبلی صادرات گاز به ایران تجارب خوبی کسب کرده‌ایم»، اضافه کرد: این تجربه‌ها مبنای مناسبی برای صادرات گاز و افزایش آن است.
امروز سوآپ گاز بین دو کشور در حال انجام است و ما به‌دنبال گسترش بیش از پیش چنین همکاری‌هایی با ایران هستیم.
مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه با یادآوری اینکه تا سال 95 بالغ بر 5 میلیارد دلار با سهم تقریباً برابر دو کشور بود، اظهار کرد: اگر این رویه ادامه دار بود امروز حجم مبادلات ایران و ترکمنستان به 10 میلیارد دلار افزایش یافته بود، اما به خاطر برخی مسائل این روند متوقف شد.
وی ادامه داد: در دولت سیزدهم، یکی از اولویت‌های آیت‌الله رئیسی ارتقای روابط با همسایگان بود. در همین راستا اولین سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان انجام و باعث شد امروز حجم مبادلات دو کشور به حدود 500 میلیون دلار افزایش یافته است.
وی بیان کرد: از رشید مرادف خواهش می‌کنم برای جبران عقب ماندگی‌ها به شرکت‌های ایرانی در بخش‌های ساختمان، جاده، پل سازی، انرژی، مخابرات و... پروژه بدهد و در قبال آن گاز تهاتر شود. در این‌صورت به حجم 10 میلیارد دلاری مبادلات بین دو کشور می‌رسیم.
جستجو
آرشیو تاریخی