صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نوزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نوزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱

رئیس قوه قضائیه دستور پیگیری ویژه برای مرگ 32 مددجوی کمپ ترک اعتیاد لنگرود را صادر کرد

شب وحشت و مرگ در «کلیـدبـر»

به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، حدود ساعت 5 صبح جمعه 12 آبان بود که رهگذران هنگام عبور از جاده کومله در منطقه کلیدبر شهرستان لنگرود با دیدن شعله‌های آتش و دود که از ساختمان یک طبقه‌ای کمپ ترک اعتیاد «گام اول رهایی» به آسمان زبانه می‌کشید، بلافاصله با اورژانس و آتش‌نشانی تماس گرفتند. دقایقی بعد امدادگران راهی محل حادثه شدند اما شعله‌های آتش به حدی گسترده بود که نزدیک شدن به ساختمان را غیرممکن می‌کرد. صدای فریادهای کمک‌خواهی مددجویان که پشت درهای بسته و قفل شده اتاق‌هایشان میان شعله‌های آتش و دود با مرگ دست و پنجه نرم می‌کردند شنیده می‌شد. امدادگران بلافاصله با استفاده از تجهیزات آتش‌نشانی عملیات خاموش کردن و مهار آتش را آغاز کردند اما صدای فریاد مددجویان یک به یک خاموش می‌شد و بالاخره پس از یک ساعت جدال با آتش، امدادگران موفق به مهار و خاموش کردن شعله‌ها شدند.با ورود به ساختمان در داخل اتاق‌ها اجساد سوخته مددجویان مشاهده و بلافاصله به بیرون منتقل شد.

32 کشته و 16 مصدوم
بابک یکتاپرست، مدیر روابط عمومی اورژانس کشور گفت: در ساعت ۵:۵۵ صبح جمعه حادثه آتش‌سوزی به مرکز فوریت‌های اورژانس ۱۱۵ اطلاع داده شد که در پی آن پنج دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. در این حادثه 32 نفر جان باخته و 16 نفر نیز بشدت سوخته بودند که در دو بیمارستان لنگرود و ولایت رشت بستری شدند اما حال 4 نفر از آنها بسیار وخیم است و بالای 90 درصد سوختگی دارند.
علت آتش‌سوزی کمپ
محمد جلایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان با اشاره به حضور میدانی اعضای شورای تأمین در لنگرود گفت: حادثه حدود ساعت 5 صبح رخ داده است و مددجویان خواب بوده‌اند. در بررسی‌های اولیه علت آتش‌سوزی آتش گرفتن بخاری، سرایت آتش به پرده و در نهایت آتش‌سوزی کل ساختمان در عین غافلگیری مددجویان و مسئولان‌ کمپ بوده‌ است. وی افزود: غافلگیری شبانه، محبوس شدن و ازدحام جمعیت از دلایل افزایش فوتی‌ها در این مرکز ترک اعتیاد بوده است. علاوه بر شمار بالای مددجویان، نگهبان و مسئول نگهداشت این مرکز درمان ترک اعتیاد نیز جان خود را در این حادثه از دست داده‌اند. ظرفیت این مرکز 40 نفر بوده اما در این مرکز ‌بیش ‌از ظرفیت، مددجو نگهداری می‌شده است.

دستور ویژه رئیس قوه قضائیه
 پس از این حادثه حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای طی دستوری به رئیس کل دادگستری کل کشور خواهان پیگیری سریع ماجرا شد و به رئیس دادگستری استان گیلان نیز تأکید کرد با حضور در محل نسبت به بررسی علت حادثه و همچنین استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی برای کمک به افراد حادثه‎‌دیده اقدام کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی آزاد، دادستان کل کشور نیز در پیامی ضمن تسلیت به خانواده‌های متوفیان و آرزوی بهبودی هرچه سریع‌تر مجروحان و مصدومان، خطاب به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان دستور بررسی دقیق و رسیدگی ویژه به پرونده و برخورد قاطع و اثرگذار با عامل یا عاملان و کسانی که در این حادثه قصور و تقصیر و سهل‌انگاری داشته‌اند را صادر کرد.
وی با تأکید بر تشکیل سریع پرونده، تکمیل تحقیقات و شناسایی تمام ابعاد این حادثه تأسف‌برانگیز، بر همکاری همه دستگاه‌های متولی و اداره کل پزشکی قانونی استان گیلان در شناسایی اجساد و تحویل به خانواد‌ه‌های متوفیان و فراهم آوردن زمینه یک دادرسی سریع و عادلانه تأکید کرد.
وی تصریح کرد: طی روند قضایی در دادسرا و دادگاه در کوتاه‌ترین فاصله زمانی ممکن، التیامی بر زخم خانواده‌های متوفیان و مصدومان این حادثه خواهد بود و بر برخورد قاطع و اثرگذار با کلیه کسانی که در این حادثه قصور و تقصیر دارند تأکید داریم.حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی، رئیس دادگستری استان گیلان نیز گفت: مدیران کمپ و مسئولینی که در این زمینه وظایفی برعهده داشته‌اند بازداشت و تحت نظر هستند.در پی وقوع این حادثه استاندار گیلان نیز طی دستوری خطاب به فرماندار شهرستان لنگرود، مدیران کل اجتماعی و امنیتی، مدیرکل بهزیستی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و معاون سیاسی، امنیتی استانداری بر پیگیری این حادثه تلخ و رسیدگی به وضعیت مصدومان تأکید کرد.

 دستور وزیر کشور
به استاندار گیلان
 احمد وحیدی، وزیر کشور که به همراه هیأت دولت در سفر استانی کردستان بسر می‌برد، به محض اطلاع از حادثه آتش‌سوزی در این کمپ ترک اعتیاد، در تماس تلفنی با استاندار گیلان در جریان این حادثه تأسفبار قرار گرفت. وی ضمن دستور فوری برای کمک به مصدومان، بررسی دقیق علت آن و برخورد قاطع و قانونی با مسبب یا مسببان این حادثه را خواستار شد.
وزیر کشور از اسدالله عباسی، استاندار گیلان خواست همه تمهیدات و امکانات لازم را برای کمک به مجروحان این حادثه به‌کار گیرد و علت این حادثه را مورد بررسی دقیق قرار دهد و در صورت قصور انسانی، عامل یا عاملان آن را به دستگاه قضایی معرفی کند.

دستور رئیس بهزیستی
 رئیس سازمان بهزیستی کشور هم خواستار رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان آتش‌سوزی در مرکز درمان و بازتوانی ترک اعتیاد و دلایل وقوع این حادثه شد.
علی‌محمد قادری ضمن ابراز تأسف از بروز این اتفاق به مدیرکل بهزیستی استان گیلان دستور داد تا در اسرع وقت نسبت به بررسی ابعاد موضوع و برخورد با متخلفان در بروز این حادثه اقدام شود. همچنین به دستور رئیس سازمان بهزیستی کشور تیمی متشکل از معاون سلامت اجتماعی سازمان، دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد و مدیرکل حراست سازمان بهزیستی کشور برای بررسی و گزارش ابعاد مختلف این حادثه به استان گیلان اعزام شدند.

ساختمان کمپ
 قبلاً مدرسه بوده است
بر اساس شنیده‌ها، ساختمان این کمپ ترک اعتیاد متعلق به آموزش و پرورش و قبلاً مدرسه بوده که بعد به کمپ تبدیل شده است. گفته می‌شود چندین سال می‌شود که این ساختمان تبدیل به کمپ شده و مجوز از بهزیستی هم داشته است.
روز جمعه به محض اطلاع از حادثه آتش‌سوزی خانواده مددجویان به مرکز مراجعه کردند تا از وضعیت سلامت فرزندانشان باخبر شوند اما به آنها گفته شد به علت سوختگی شدید امکان شناسایی اجساد وجود ندارد و باید آزمایش دی‌ان‌ای صورت گیرد.
یکی از مددجویان که قبلاً در این کمپ ترک کرده درباره این حادثه گفت: مسئول کمپ به ما می‌گفت که معتادان در کمپ باید رأس ساعت 10 بخوابند. در این کمپ هر شب دو نفر نگهبان از میان همان معتادان قدیمی ( که ترک کرده بودند) انتخاب می‌شدند تا اگر معتادی نصف شب به خاطر دل درد، سرگیجه یا مسائل روحی روانی و... بیدار شد، به او سیگار و چای نبات بدهند یا با او حرف بزنند که خودکشی نکند.
وی گفت: کل اتاق‌ها دوربین‌ دارد. این فیلم‌ها را به خانواده فرد معتاد نشان می‌دهند تا آنها مطمئن شوند عزیزشان در سلامت است. بنابراین دوربین‌ها همه چیز را ضبط کرده‌اند. دوربین‌های کمپ هم به موبایل صاحب کمپ وصل است و حتماً دوربین‌ها می‌توانند همه چیز را مشخص کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی