صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نوزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نوزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱

وزیر خارجه امریکا بازهم به تل‌آویو رفت

حمایت مجدد امریکا از نسل‌کشی در غزه

آنتونی بلینکن، در بدو ورود خود به تل‌آویو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر افراطی رژیم صهیونیستی دیدار کرد و با آنکه پیش از این سفر مدعی شده بود، قصد دارد تل‌آویو را به سمت کاهش تنش‌ها و کشتار مردم بی‌گناه سوق دهد، ضمن حمایت از کشتار مردم غزه، حمایت خود از تداوم محاصره این باریکه را نیز اعلام کرد. طوری که دفتر نتانیاهو پس از این دیدار خبر داد، تصمیم کابینه برای جلوگیری از ورود سوخت به غزه تغییر نکرده است.

وزیر خارجه امریکا بازهم به تل‌آویو رفت
گروه جهان/ آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا بامداد دیروز جمعه، ساعتی پس از آنکه مجلس نمایندگان این کشور بسته کمکی 14.3 میلیارد دلاری برای رژیم صهیونیستی را تصویب کرد و همچنین ساعاتی پیش از آنکه سید حسن نصرالله، سخنرانی مهم خود را ایراد کند، برای سومین‌بار در 28 روز اخیر وارد اراضی اشغالی فلسطین شد.
به گزارش سایت شبکه خبری فرانس 24، آنتونی بلینکن، در بدو ورود خود به تل‌آویو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر افراطی رژیم صهیونیستی دیدار کرد و با آنکه پیش از این سفر مدعی شده بود، قصد دارد تل‌آویو را به سمت کاهش تنش‌ها و کشتار مردم بی‌گناه سوق دهد، ضمن حمایت از کشتار مردم غزه، حمایت خود از تداوم محاصره این باریکه را نیز اعلام کرد. طوری که دفتر نتانیاهو پس از این دیدار خبر داد، تصمیم کابینه برای جلوگیری از ورود سوخت به غزه تغییر نکرده است.
اخباری که از دیدار بلینکن با نتانیاهو منتشر شده نیز حاکی است، وزیر خارجه امریکا اعلام کرده، واشنگتن تمامی تلاش خود را برای آزادی اسرای امریکایی که در غزه هستند، به کار خواهد گرفت. او همچنین به این مسأله نیز پرداخت که «باید هر کاری لازم است، انجام شود تا امنیت غیرنظامیان تأمین شود.» او در حالی چنین موضع نرمی را در قبال جنایات رژیم صهیونیستی اتخاذ کرد که پیش از سفر او رسانه‌های امریکایی اعلام کرده بودند که وی قصد دارد، مقامات رژیم صهیونیستی را به توقف جنگ متقاعد کند. برخی منابع عبری نیز خبر داده بودند، وزیر خارجه امریکا در این سفر بنا دارد، طرحی 5 بندی را که حاوی آتش‌بس موقت در غزه است، به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ارائه کند. بر مبنای طرحی که رسانه‌های عبری شرح آن را اعلام کرده‌اند، یک آتش‌بس موقت 12 ساعتی در هر روز اجرا می‌شود و در خلال این مدت کمک‌های بشردوستانه و سوخت وارد نوار غزه می‌شود و همزمان نیز اسرای دوتابعیتی از این باریکه خارج می‌شوند. علاوه بر این تردد بین شمال و جنوب غزه با استفاده از خودروهای سازمان ملل (آنروا) و همچنین صلیب سرخ و سازمان پزشکان بدون مرز انجام می‌شود و برای تأمین برق و برخی نیازهای اولیه دیگر روزانه معادل 50 هزار لیتر سوخت وارد این منطقه خواهد شد. ضمن اینکه تعداد کامیون‌های حامل کمک‌های جهانی نیز به 200 کامیون در روز خواهد رسید. این طرح که مبنای آن کمک به اسرای دو تابعیتی است، در حالی مطرح شد که روز پنجشنبه خبرگزاری «آسوشیتدپرس» خبر داد، جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در مباحثات داخلی دولت خواستار آتش‌بس بشردوستانه در غزه برای آزادی اسرای صهیونیست شده است.
این پیشنهاد آتش‌بس همچنین در شرایطی مطرح شده است که ارتش رژیم صهیونیستی با ورود زمینی به غزه بنا به اعتراف مقامات سیاسی و نظامی رژیم با تلفات سنگین روبه‌رو شده و این آتش‌بس می‌تواند راه فراری نسبتاً آبرومندانه برای خارج شدن از باتلاق غزه باشد.

سایر دیدارهای بلینکن در اراضی اشغالی
وزیر خارجه امریکا پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نیز دیدار کرد تا بر حمایت همه‌جانبه واشنگتن از سران تل‌آویو و موضع نظامی این رژیم در قبال فلسطینیان تأکید کند. او در این دیدار همچون تمامی سخنرانی‌ها و اظهارنظرهایی که در طول چهار هفته گذشته داشته است، مدعی شد: «اسرائیل نه فقط حق دارد از خود دفاع کند که موظف است، طوری این کار را انجام دهد که مانع از تکرار حملاتی چون حمله هفت اکتبر شود.»
بلینکن که دیشب همچنین در نظر داشت، با اعضای کابینه جنگ و «یائیر لاپید» رهبر مخالفان نتانیاهو نیز دیدار و گفت‌وگو کند، بنا دارد، در ادامه تور آسیایی خود به اردن نیز سفر کرده و با مقام‌های امان در مورد لزوم اهمیت حفاظت از جان غیرنظامیان، تعهد مشترک به تسهیل افزایش و ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه و اطمینان از اینکه فلسطینی‌ها به اجبار به خارج از نوار غزه کوچانده نخواهند شد، گفت‌و‌گو و رایزنی کند. بر‌اساس بیانیه وزارت خارجه امریکا در این دیدارها همچنین در مورد مکانیسم‌های فوری برای توقف خشونت، آرام کردن لفاظی‌ها و کاهش تنش‌های منطقه‌ای رایزنی و بر تعهد ایالات متحده به همکاری با شرکای خود برای ایجاد شرایط لازم برای صلح پایدار در خاورمیانه از جمله ایجاد یک کشور فلسطینی تأکید خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی