صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نوزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نوزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱

«فارین افرز» در مقاله‌ای تفصیلی نقش و تأثیر ایران در تحولات پس از هفتم اکتبر را بررسی کرده است

گسترش نفوذ مقاومت به فراتر از غزه

حماس موفق شده است جنگ بین ایران و اسرائیل را که معمولاً در خاک لبنان و سوریه انجام می شد به خاک اسرائیل بکشاند

یکی از تاریخی‌ترین نبردهای مردم فلسطین با اشغالگران سرزمین‌شان پیامدهای بی‌سابقه‌ای در بر داشته و از دیگر سو، برخی ناظران و تحلیلگران غربی حامی اسرائیل نسبت به نقش اثرگذار ایران در تحولات جاری ابراز نگرانی می‌کنند. رسانه امریکایی «فارین افرز» در گزارشی تحت عنوان «چرا ایران روی حماس قمار می کند» به نسبت غیر مستقیم ایران با آنچه این روزها در جنگ خونین تل آویو و حماس می‌گذرد، پرداخته و معتقد است، ورود ایران به جنگ جاری می تواند آن را فاجعه بارتر از شرایط کنونی برای صهیونیست‌ها سازد. این گزارش با اشاره به اینکه «تهران درخواست سازمان ملل برای پایان سریع جنگ اسرائیل و حماس را تکرار کرده ولی به نظر می رسد که خود را برای یک نبرد طولانی آماده می کند»، آورده است:«رهبران ایران این جنگ را فرصتی برای رسیدن به اهداف متعدد می بینند.  درحال حاضر حماس موفق شده است جنگ بین ایران و اسرائیل را که معمولاً در خاک لبنان و سوریه انجام می شد، به خاک اسرائیل بکشاند. این درگیری می تواند به اسرائیل نشان دهد که هزینه های حمله به مقاومت بسیار زیاد است و همین امر آن را برای همیشه از حمله به فلسطینیان در نوار غزه باز دارد. این درگیری می تواند باعث اتحاد تهران و شبه نظامیان منطقه ای اش شود و اعتبار تهران را در جهان عرب بازگرداند.»

افزایش محبوبیت و قدرت حماس و جهاد
«فارین افرز» در این گزارش مدعی شده که «ایران اهداف زیادی را در جنگ کنونی غزه دارد؛ نخستین هدف افزایش محبوبیت و قدرت حماس و جهاد اسلامی است. ایران از شریکان خود می‌خواهد آسیب‌های شدیدی را به اسرائیل وارد کنند، از پیروزی این رژیم در غزه جلوگیری نمایند و از این طریق ارتش اسرائیل را از حمله مجدد به فلسطینیان بازدارند.  ایران بر این باور است که چنین نتیجه ای می تواند سبب شود که گروهی مشابه حماس در کرانه باختری ظهور کند و با استفاده از زورنظامی مانع از حمله شهرک نشینان اسرائیلی به فلسطینیان شود.  حتی اگر چنین گروهی ایجاد نشود، پیروزی در جنگ اخیر می تواند به حماس و جهاد اسلامی کمک کند تا نفوذ خود را فراتر از غزه گسترش دهند و محبوبیت آنها در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی افزایش یابد. این نتیجه دقیقاً همان چیزی است که اسرائیل می‌خواهد از تحقق آن جلوگیری کند ولی با توجه به پیامدهای ناخواسته تهاجم گسترده اسرائیل به غزه، امکان تحقق چنین نتیجه‌ای می‌رود.»

معنای هشدار تهران
این رسانه امریکایی با اشاره به اینکه مبارزان فلسطینی و لبنانی که در برابر اسرائیل می‌جنگیدند، به لطف کمک‌های ایران بسیار توانمندتر شدند، افزود:«با تکیه بر این کمک ها بود که حزب الله توانست اسرائیل را در سال 2000 از جنوب لبنان بیرون براند. جنگ بعدی حزب الله و اسرائیل در سال 2006 هزینه‌های انسانی و اقتصادی زیادی برای لبنان داشت اما به ارتش اسرائیل نیز آسیب زیادی وارد شد و باعث شد که اسرائیل در سال‌های بعد، از حمله به لبنان خودداری کند و نوعی بازدارندگی متقابل ایجاد شود. اینک تهران برای محافظت از شرکای خود تهدید کرده است که در صورت ادامه جنگ زمینی تمام عیار، محور مقاومت آماده است تا جبهه های جدیدی باز کند.»
به اعتقاد نویسنده، این موضعگیری‌های جمهوری اسلامی مبهم است؛ ممکن است هدف تهران این باشد که میدان نبرد را از غزه به کرانه باختری و بیت المقدس و در نهایت به شهروندان عرب اسرائیل گسترش دهد، نه به سایر کشورها. ایران با هشدار به گشودن جبهه های جدید، می تواند توجه و منابع امنیتی و نظامی اسرائیل را از غزه منحرف کند و فضا را برای ایجاد انتفاضه جدید فراهم نماید. گرچه سناریوی گسترش جنگ به منطقه بعید است ولی تهدیدهای ایران برای گشودن جبهه‌های بیشتر علیه اسرائیل پوچ نبوده است.  موشک‌هایی بین حزب الله و اسرائیل ردوبدل شده، حوثی ها به اسرائیل حملات موشکی ناموفقی داشته اند و شبه نظامیان شیعه عراق پایگاه‌های امریکا را هدف قرارداده‌اند. اگر این حملات ادامه یابد، می تواند منجر به اقدامات تلافی جویانه امریکا و اسرائیل شود. اگر مناقشه گسترش یابد، ممکن است ایران آخرین گام‌ها برای تبدیل شدن به قدرت هسته ای را بردارد».

بومرنگ خیابان!
«فارین افرز» در بخش دیگری از این گزارش مدعی شده «در حالی که سال گذشته خیابان‌های برلین، لندن، واشنگتن و شهرهای دیگر در سراسر جهان پوشیده از مردمی بود که به خشونت‌های جمهوری اسلامی علیه زنان اعتراض می کردند، اکنون، همان خیابان‌ها توسط مردمی اشغال شده‌ که در اعتراض به حملات اسرائیل به غزه تظاهرات می کنند. مقامات ایران از این اعترضات سراسری حمایت می کنند.»

توقف پیشرفت عادی سازی رابطه
این رسانه امریکایی با اشاره به اینکه جنگ در غزه باعث تقویت همبستگی میان بسیاری از کشورهای جنوب جهان می شود، افزود: «حتی در غرب بسیاری با آرمان فلسطین همدل هستند؛ ایران می خواهد از این احساس همدلی در جهان استفاده کرده و خود را پرچمدار اخلاق معرفی کند. این در حالی است که ایران خود به عنوان یک کشور شیعی در یک منطقه عمدتاً سنی و عرب، مدت‌هاست به آرمان فلسطین تکیه کرده است ولی مادامی که فلسطینیان در کانون توجه بین المللی نباشند، این استراتژی تأثیری ندارد. در حالی که رابطه تهران و همسایگانش قبل از 7 اکتبر تیره بود و اسرائیل آماده عادی سازی رابطه با عربستان است، حمله حماس تمام این پیشرفت ها را متوقف کرد. تهران همچنین با جنگ غزه
می تواند توجه جهان را از مقابله با اعتراضات داخلی منحرف کند.»  نویسنده در بخش دیگر مدعی شده است:«البته محاسبات تهران در مورد تأثیر مثبت جنگ غزه بر قدرت و اعتبارش می‌تواند اشتباه باشد. رهبران ایران می‌دانند که یک درگیری گسترده می‌تواند سبب حمله به کشورشان شود و چنین حمله‌ای خطر تضعیف یا نابودی جمهوری اسلامی را به همراه دارد. آنها بر این باور هستند که امریکا در حال افول است و قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی در حال برهم زدن نظمی هستند که پس از جنگ جهانی به وجود آمده است.»
این گزارش در نهایت تصریح می کند که «حل نهایی جنگ اسرائیل و حماس، منوط به حل مشکل فلسطین است. تا زمانی که راه حل دو کشوری عملی نشود، ایران در مسأله فلسطین نقش بازی خواهد کرد. کشورهای خارجی باید بدانند که افزایش تنش بین ایران و اسرائیل تهدیدی جدی برای تمام جهان است؛ بنابراین باید به‌دنبال راهی برای کاهش تنش باشند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی