صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نوزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نوزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱

یکی دیگر از پروژه های نیمه تمام دولت های گذشته بعد از فرصت سوزی‌های بسیار به بهره برداری رسید

افتتاح فرودگاه سقز بعد از 27 سال انتظار

فرودگاه سقز در حالی روز گذشته به بهره‌برداری رسید که یک بار با ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی در سال ۱۴۰۰ افتتاح شده بود اما چون تکمیل نبود هیچ پروازی پس از افتتاح اولیه در این فرودگاه انجام نشد.
در دومین روز سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به استان کردستان، فرودگاه شهدای سقز پس از حدود ۲۷ سال انتظار افتتاح شد. این فرودگاه توسط مهندسان ایرانی با ۱۸۰ هکتار مساحت و ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت ترمینال به اتمام رسیده است. باند فرودگاه سقز ۲ هزار و ۶۰۰ متر طول دارد و ۴۵۰ متر تاکسی وی، دوهزار و۵۰۰ متر مساحت پارکینگ و یکهزار و ۳۰۰ متر روشنایی معابر. همچنین برج مراقبت، دستگاه‌های کمک بازرسی و ساختمان‌ پلیس از دیگر ویژگی‌های این فرودگاه است.
پروژه فرودگاه سقز به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم کردستان- که تا پیش از دولت سیزدهم ۶۳ درصد پیشرفت داشت- همزمان با سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به این استان به بهره‌برداری رسید. بحث مطالعات فرودگاه سقز از سال ۱۳۷۵ آغاز و تا سال ۱۳۸۴ مطالعات جانبی‌اش ادامه پیدا کرد و از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۳ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای پروژه هزینه شد اما در نهایت کار به جایی رسید که پیمانکار و مشاور پروژه کنار گذاشته شدند و کار متوقف شد.
پس از آن و بعد از حدود چهار سال توقف پروژه، سال ۱۳۹۷ بار دیگر ادامه کار کلید خورد و کارفرمایی پروژه به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد و طی تفاهمنامه‌ای، استانداری کردستان متعهد شد علاوه بر تملک زمین، بخشی از جاده قدیم سقز به مریوان را هم جابه‌جا کند تا شرکت فرودگاه‌ها کار احداث فرودگاه را برعهده بگیرد. شرکت فرودگاه‌ها با ۲ شرکت داخل استان، کار احداث ترمینال و ساختمان جانبی فرودگاه را آغاز کرد و جهاد نصر استان مرکزی نیز کار توسعه عوامل پروازی فرودگاه را برعهده گرفت و این پروژه مهم تا پایان دولت دوازدهم با حدود ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی روبه‌رو شد. در تیرماه سال ۱۴۰۰ و در واپسین روزهای دولت دوازدهم این پروژه با حدود ۶۳ درصد پیشرفت به‌صورت ناقص افتتاح شد ولی از آن زمان تاکنون حتی یک پرواز هم در آن انجام نشده و به‌دلیل اینکه به‌صورت ناقص افتتاح شده امکان هیچ کارایی‌ای نداشت.
اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش‌های استاندار کردستان، این پروژه در طول کمتر از دو سال با تزریق اعتبار لازم تکمیل شد و در دومین سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به استان کردستان، آرزوی سقزی‌ها نیز برآورده شد و برقراری نخستین نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه به نام این دولت ثبت شد.
با بهره‌برداری از این فرودگاه حدود یک و نیم میلیون نفر از شهرهای شمالی استان کردستان از جمله بانه، سقز، دیواندره و شهرهای جنوبی آذربایجان غربی همانند بوکان، شاهین دژ، تکاب، مهاباد، سردشت و پیرانشهر از خدمات رفت و آمد هوایی بهره‌مند خواهند شد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دور نخست سفر خود ۱۷ تیرماه سال ۱۴۰۱ به استان کردستان سفر کرد. رئیس جمهور پاییز سال گذشته نیز در سفر دیگری برای افتتاح پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج به این شهر سفر کرده بود و سفر روز پنجشنبه سومین سفر وی در کمتر از ۱۸ ماه محسوب می‌شود.

فرودگاه عملیاتی شد
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور نیز با اشاره به افتتاح فرودگاه سقز گفت: فرودگاه سقز با حضور رئیس‌جمهور و به شرط مساعد بودن هوا به بهره‌برداری رسید.
رضا نخجوانی افزود: تکمیل محوطه بیرونی فرودگاه ۷ تا ۸ ماه زمان می‌برد، اما باند، برج مراقبت و رمپ‌ها کاملاً آماده بهره‌برداری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: طول باند فرودگاه سقز ۲ هزار و ۵۰۰ متر بوده و هزینه ساخت و تکمیل این طرح ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور ادامه داد: هواپیما‌هایی مانند‌ ای تی آر و آر. جی در این فرودگاه می‌توانند نشست و برخاست داشته باشند. نخجوانی با بیان اینکه این فرودگاه یک بار با ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی در سال ۱۴۰۰ افتتاح شده بود، تأکید کرد: هیچ پروازی پس از افتتاح اولیه در این فرودگاه تاکنون صورت نگرفته است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا ساخت این فرودگاه صرفه اقتصادی دارد، گفت: این فرودگاه نزدیک شهر بانه با یک میلیون نفر جمعیت ساخته شده و مردم شهر‌های اطراف می‌توانند از آن منتفع شوند. سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پرجمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز استان قرار دارد.
باند فرودگاه سقز ۲ هزار و ۶۰۰ متر طول دارد و ۴۵۰ متر تاکسی وی، دو هزار و ۵۰۰ متر گستره پارکینگ، یکهزار و ۳۰۰ متر روشنایی معابردارد. همچنین برج مراقبت، دستگاه‌های کمک بازرسی و ساختمان‌ پلیس از دیگر ویژگی‌های این فرودگاه است.
با پایان عملیات اجرایی این پروژه، پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تهران به مقصد فرودگاه سقز در روز جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ همزمان با سفر استانی و حضور رئیس جمهور در کردستان انجام شد.
استاندار کردستان در حاشیه افتتاح فرودگاه سقز اظهار کرد: پروژه احداث فرودگاه شهدای سقز در دهه ۷۰ مصوب و سال ۱۳۸۲ مطالعات و عملیات اجرایی آن آغاز شد اما بیشتر از منابع داخلی برای اجرای آن استفاده شده بود.
اسماعیل زارعی کوشا با اشاره به نقش مهم این فرودگاه در تسهیل و امدادرسانی در مواقع بحران و پرکردن خلأ پروازی شمالغرب کشور مابین کرمانشاه و ارومیه، افزود: سال گذشته یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل منابع شرکت فرودگاه‌ها به این پروژه تزریق شد و مجدداً شروع به کار کرد.
به گفته وی، در طول هفت ماه اخیر برج مراقبت با تمام تجهیزات ایمنی و پروازی، محصور کردن فرودگاه، جداسازی باند پرواز محوطه، تجهیزات سالن ترمینال، بخشی از محوطه‌سازی، تکمیل ساختمان پلیس، تکمیل نگهبانی، انتقال سوله اصلی به منطقه، تأمین ماشین آتش‌نشانی در آن انجام و تمام تجهیزات مستقر شده است.
استاندار کردستان اعتبار هزینه شده برای ساخت فرودگاه سقز را ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ارزش فعلی این طرح مهم هوایی دو هزار میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه این فرودگاه نقش بی‌بدیلی در توسعه منطقه شمال کردستان و آذربایجان غربی با کارکرد تجاری، بازرگانی و مسافربری دارد، افزود: با توجه به مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان این فرودگاه نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه دارد.
استاندار کردستان با اعلام اینکه کردستان جزو معدود استان‌هایی است که دو فرودگاه دارد، ابراز امیدواری کرد: با تکمیل کریدور شمال- جنوب شاخص راه زمینی نیز به مثابه راه ریلی و هوایی در کردستان افزایش می یابد.
فرودگاه سقز نقش مهمی در توسعه استان کردستان و ارتقای شاخص بهره‌مندی آن در بخش‌های مختلف دارد. وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه- مریوان، رسمی شدن مرز سیران‌بند، نزدیکی این فرودگاه به مرزهای بین ایران و عراق در شهرستان‌های بانه و احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه از جمله دلایل اهمیت این طرح بزرگ عمرانی در استان کردستان است که در دولت مردمی تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

 

برش

افتتاح فرودگاه نیمه‌کاره در دولت قبل
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح فرودگاه شهدای سقز، بهره‌مندی سقز از این فرودگاه را اتفاق مبارکی دانست و گفت: در روزهای پایانی دولت گذشته به‌صورت ویدیوکنفرانسی این فرودگاه افتتاح شد اما چون هنوز آماده نبود، نارضایتی مردم را به‌دنبال داشت.
مهرداد بذرپاش ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت‌های فرودگاه از جمله تجهیزات کمک ناوبری، ایمنی پرواز و سایر ملزومات فراهم شده اما ما امیدواریم با برقراری پروازهای مداوم در این فرودگاه خدمتی به مردم کردستان کرده باشیم. وزیر راه و شهرسازی گفت: هفته‌ای یک پرواز از تهران در این فرودگاه برقرار خواهد شد و البته تعداد این پروازها در آینده افزایش می‌یابد.
بذرپاش با انتقاد از اینکه برخی می‌گویند دولت قبل این فرودگاه را با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل این دولت داد، گفت: این فرودگاه افزون بر اینکه برج مراقبت نداشت، حتی دیوارهای اطراف و ساختمان‌های مورد نیاز آن نیز احداث نشده بود و افتتاح آن به این صورت کار غلطی بود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در دولت قبل پروژه‌ها با ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در روزهای واپسین عمر دولت افتتاح می‌شد، گفت: بدون شک اگر فرودگاه سقز نیز از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار می‌شد در دولت قبل بدون شک افتتاح می‌شد. وی اظهار کرد: تلاش کردیم حداکثر ایمنی را در این فرودگاه رعایت کنیم چون اصل اساسی ایمنی در امر پروازی است زیرا تا بسیاری از تجهیزات کمک ناوبری و برج مراقبت و شرایط حفاظتی نباشد، امکان پرواز فراهم نخواهد شد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بعد از سفر نخست رئیس جمهور به استان کردستان و دستور ویژه ایشان برای تکمیل این طرح، استاندار و شرکت فرودگاهی پیگیری خوبی کردند و سایر امکانات لازم با توجه با شرایط جغرافیایی این فرودگاه از جمله برج مراقبت، سالن و عملیات پروازی آماده شد. وی ادامه داد: اثر این فرودگاه علاوه بر اهمیت اقتصادی در حوزه پدافند نیز بسیار مورد بااهمیتی است به طوری که چنانچه فرودگاه سنندج از مدار خدمت خارج شود، این فرودگاه می‌تواند به راحتی جایگزین آن شود. بذرپاش با بیان اینکه یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه پدافند غیرعامل در حوزه فرودگاهی این امر است که با ایجاد فرودگاه‌های جایگزین، به فرودگاه‌های مرکزی هر استان در این حوزه کمک شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی